De man in de ijzeren spelonk

refo

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door refo »

Opvallend topic.

Het beeld van Bunyan is ongelukkig gekozen door hem. Niemand die berouw heeft, wettisch of evangelisch (er is geen verschil) wordt door Jezus afgewezen.

Verder hebben verschillende scribenten (met name DIA en Woeste weg) een bepaald theologisch stramien in het hoofd. Dat wordt geïllustreerd met bijbelteksten, die er veelal niets mee te maken hebben.
Met de opmerking 'niemand kan heilig leven, ook Gods volk niet, dus doe je best maar niet' komt de ware aap uit de mouw geeft al aan uit welke wind de hoek waait.

Advies: laat deze dwaallichten elkaar verlichten en volg de aanwijzingen van Gods Woord op. Dat is het echte evangelie en geen woeste weg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

DWW schreef:DIA schreef :
Maar een voorbeeld: Er was eens een blinde, die zag de mensen als bomen wandelen.

Er zijn er ook die zeggen: Dit weet ik, dat ik blind was, en dat ik nu zie.

Maar hoe zijn mijn ogen dan geopend? Tja.... dat weet ik niet... Maar ik zie wel de zaken doe ik vroeger als een vrome jongeling beleed, maar waar ik nu van moet zeggen: wat was ik toen blind....

Een ontdekkende, ontgrondende prediking bljft nodig. Dat kan en wil de Heere gebruiken als slijk aan Zijn Goddelijke vingers.
Als je maar goed onthoudt, dat ontdekking nog geen levendmaking is. Ook niet van Gods kant. De ontdekking vloeit immers uit de wet, die niet uit het geloof is, Rom. 3:20, Gal 3:12, Gal 3:21. Daarom kan ook God Zelf geen wet en evangelie vermengen. De wet dood, het evangelie maakt levend. Het gaat immers om de BEDEKKING door bloedstorting en de toegepaste gerechtigheid van Jezus Christus, (=evangelie). Tussen de wet en het evangelie, ligt Gods verborgen recht, dat God immer zal handhaven.
Wet en Evangelie komen van dezelfde God, je mag ze niet scheiden (Hoe lief heb ik Uw wet). Wordt je niet moe van al die onderscheidingen. Wij moeten met ons verstand niet wijzer willen zijn dan Gods Woord. Lees Johannes 3 nog maar eens met aandacht wij weten niet waar de wind vandaan komt en waar hij heengaat, dus laten wij het geheim van de wedergeboorte maar niet uitpluisen maar let maar op de kenmerken van de ware wedergeboorte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DWW schreef:DIA schreef :
Maar een voorbeeld: Er was eens een blinde, die zag de mensen als bomen wandelen.

Er zijn er ook die zeggen: Dit weet ik, dat ik blind was, en dat ik nu zie.

Maar hoe zijn mijn ogen dan geopend? Tja.... dat weet ik niet... Maar ik zie wel de zaken doe ik vroeger als een vrome jongeling beleed, maar waar ik nu van moet zeggen: wat was ik toen blind....

Een ontdekkende, ontgrondende prediking bljft nodig. Dat kan en wil de Heere gebruiken als slijk aan Zijn Goddelijke vingers.
Als je maar goed onthoudt, dat ontdekking nog geen levendmaking is. Ook niet van Gods kant. De ontdekking vloeit immers uit de wet, die niet uit het geloof is, Rom. 3:20, Gal 3:12, Gal 3:21. Daarom kan ook God Zelf geen wet en evangelie vermengen. De wet dood, het evangelie maakt levend. Het gaat immers om de BEDEKKING door bloedstorting en de toegepaste gerechtigheid van Jezus Christus, (=evangelie). Tussen de wet en het evangelie, ligt Gods verborgen recht, dat God immer zal handhaven.
Daarvan ben ik mij wel bewust.
Maar door de wet der Wet gestoven te zijn is het punt.
Levend gemaakt met Christus.
En daarbuiten is immes geen leven, maar een eeuwig
zielsverderf...
Laat ons dat uitgaan, buiten de legerplaats, Zijn
smaadheid dragende.
Dat is wel tegen vlees en bloed.
Dan moet ook het vrome vlees gekruist worden
en ik denk echt, dat dat wel eens het moeilijkste kon
zijn.
De ruwe takken insnoeien lukt soms nog wel eens een
beetje, hoewel...
Maar daar te mogen komen:
Waar onder het heilig recht,
de ziele niet meer vecht,
Maar billijkt 't zondeloon,
Wat haar ook overkoom',
Rechtvaardigend haar God,
Wat eeuwig zij haar lot,
Als in haar laatste vreugde,
Het eren van Gods deugden,
De deugd van 't recht het wint,
Al eist zij: doodt het kind!
O, stonde van 't gericht,
O dood'lijkst tijdsgewricht!
Dan wordt verlorengaan,
Door God niet toegestaan,
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z' op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij 't bloed des Lams,
't Welk haar in 't leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het vreê met God,
Door het offer van Zijn Zoon.
O allerzaligst lot!

Dat is niet op een forum te leren.
Ook niet uit onszelf.
Het is een eenzijdig werk Gods, zoals ook de belijdenissen ervan getuigen.

Wantrouwen aan jezelf is niet altijd verkeerd,tenzij je daardoor het werk
van God zou loochenen.
Maar toch, beter duizendmaal getwijfeld dan éénmaal bedrogen.
Niet om het voor het ongeloof op te nemen, maar dat zal je wel verstaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hinde

Bericht door Hinde »

Is de levenmaking die DWW bedoelt hetzelfde als de wedergeboorte die huisman bedoelt?
Wat zijn daar dan de kenmerken van (die je noemt huisman)?
En weet je van jezelf of je wedergeboren of levendgemaakt bent? Of blijf je altijd twijfelen aan de waarheid/oprechtheid daarvan?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Hinde schreef:Is de levenmaking die DWW bedoelt hetzelfde als de wedergeboorte die huisman bedoelt?
En weet je van jezelf of je wedergeboren of levendgemaakt bent? Of blijf je altijd twijfelen aan de waarheid/oprechtheid daarvan?
De wet ontdekt, en het evanglie bedekt.
De wet dood een zondaar, en het evangelie richt een zondaar op uit de dood tot een nieuw leven. Als je levend gemaakt bent, en daarmee wederom geboren bent, dan ben je een vernieuwd schepsel. Verlost van je eerste man, getrouwd met je Tweede Man, Rom. 7:1-3. Getrouwd met Christus, door geestelijke inlijving. Hij ging in mijn plaats staan, toen ik rechtvaardig naar de hel moest gaan. Kortom, dan weet je door de zekerheid en het vertrouwen die in het geloof zetelen, dat je zondenschuld om Zijns wille voor eeuwig is voldaan.

Hierbij 2 kanttekeningen :

- Velen van Gods verloste volk verstaan (nog) niet wat zij in Hem hebben ontvangen, en denken daardoor dat het nog verder moet komen. Weer andere schuchtere zielen durven het er, vanwege de grote betekenisvolle zaak, niet voor te houden. Dat kan komen door pure onkunde, door heersende dwalingen, ......etc. Toch weten zij hoe ze verloren gingen voor God, niets meer hebbende tot betaling, maar ook van de hemelse vrede die erop volgde. Het Koninkrijk der Hemelen is daarom niet (alleen) in opgeblazen woorden, maar in de verbrijzelende kracht van het evangelie, Jes. 57:15.

- Gods volk moet na hun verlossing onderwezen worden in hetgeen zij in Christus heeft ontvangen. Net als Israel dat na hun verlossing uit het diensthuis van Egypteland, door God in de woestijn onderwezen werd in de (tabernakel)dienst der verzoening. Dat is het wezenlijke verschil tussen HC zondag 7 en zondag 23. In zondag 7 hebben ze alles ontvangen, in zondag 23 zijn ze nader onderwezen in hetgeen zij in Jezus Christus hebben ontvangen.
Laatst gewijzigd door DWW op 29 apr 2010, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DWW schreef:
Hinde schreef:Is de levenmaking die DWW bedoelt hetzelfde als de wedergeboorte die huisman bedoelt?
De wet dood een zondaar, en het evangelie richt een zondaar op uit de dood tot een nieuw leven. Als je levend gemaakt bent, en daarmee wederom geboren bent, dan ben je een vernieuwd schepsel. Verlost van je eerste man, getrouwd met je Tweede Man, Rom. 7:1-3. Getrouwd met Christus, door geestelijke inlijving. Hij ging in mijn plaats staan, toen ik rechtvaardig naar de hel moest gaan. Kortom, dan weet je door de zekerheid en het vertrouwen die in het geloof zetelen, dat je zondenschuld om Zijns wille voor eeuwig is voldaan.

- Velen van Gods verloste volk verstaan niet wat zij in Hem hebben ontvangen, en denken daardoor dat het nog verder moet komen. Dat kan komen door pure onkunde, door heersende dwalingen, ......etc. Toch weten zij hoe ze verloren gingen voor God, niets meer hebbende tot betaling, maar ook van de hemelse vrede die erop volgde. Het Koninkrijk der Hemelen is daarom niet (alleen) in opgeblazen woorden, maar in de verbrijzelende kracht van het evangelie, Jes. 57:15.

- Gods volk moet na hun verlossing onderwezen worden in hetgeen zij in Christus heeft ontvangen. Net als Israel dat na hun verlossing uit het diensthuis van Egypteland, door God in de woestijn onderwezen werd in de (tabernakel)dienst der verzoening. Dat is het wezenlijke verschil tussen HC zondag 7 en zondag 23. In zondag 7 hebben ze alles ontvangen, in zondag 23 zijn ze nader onderwezen in hetgeen zij in Jezus Christus hebben ontvangen.
Dit zijn wel cardinale punten. Het is een zeldzaamheid, een witte raaf, die zondag 23 doorleefd kan en mag preken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

-DIA- schreef:
DWW schreef:

- Velen van Gods verloste volk verstaan (nog) niet wat zij in Hem hebben ontvangen, en denken daardoor dat het nog verder moet komen. Weer andere schuchtere zielen durven het er, vanwege de grote betekenisvolle zaak, niet voor te houden. Dat kan komen door pure onkunde, door heersende dwalingen, ......etc. Toch weten zij hoe ze verloren gingen voor God, niets meer hebbende tot betaling, maar ook van de hemelse vrede die erop volgde. Het Koninkrijk der Hemelen is daarom niet (alleen) in opgeblazen woorden, maar in de verbrijzelende kracht van het evangelie, Jes. 57:15.

Dit zijn wel cardinale punten. Het is een zeldzaamheid, een witte raaf, die zondag 23 doorleefd kan en mag preken.
Met minder kan het niet, meer hoeft niet.
En witte raven bestaan niet.
Laatst gewijzigd door DWW op 29 apr 2010, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
DWW schreef:

- Velen van Gods verloste volk verstaan niet wat zij in Hem hebben ontvangen, en denken daardoor dat het nog verder moet komen. Dat kan komen door pure onkunde, door heersende dwalingen, ......etc. Toch weten zij hoe ze verloren gingen voor God, niets meer hebbende tot betaling, maar ook van de hemelse vrede die erop volgde. Het Koninkrijk der Hemelen is daarom niet (alleen) in opgeblazen woorden, maar in de verbrijzelende kracht van het evangelie, Jes. 57:15.

:bobo
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

DWW schreef:
-DIA- schreef:
DWW schreef:

Met minder kan het niet, meer hoeft niet.
En zwarte raven bestaan niet.

Je bedoelt waarschijnlijk witte raven bestaan niet.
Maar met DWW eens !. Toch vraag ik me af of je in deze bewoordingen ver afstaat van de leer die velen predikers binnen de GG leren.
Van de week deze preek nog beluisterd en komen deze zaken ook helder aan de orde, de rechtvaardigmaking door het geloof alleen : http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=4182
huisman

Bericht door huisman »

Ja , kenmerken van die levendmaking/wedergeboorte , Droefheid over de zonde, droefheid naar God, In Jezus Christus alles zien wat noodzakelijk en gepast is . Christus word dierbaarder dan al wat de wereld en de godsdienst te bieden heeft.
Ja je blijft je twijfelen aan jezelf maar niet aan de HEERE en alles wat Hij doet is goed.Zijn eer krijgt de eerste en grootste plaats in je leven. En als het goed is een verlangen om verlost te zijn van dit zondige leven. en nog zoveel meer...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

@ Wilhelm,

Hoe dieper ingeleid in het Wezen Gods en in mijn verlossing, hoe dieper onderwezen, hoe meer mijn kennis, hoe vaster mijn Fundament, door de verkregen kennis. Daarom is kennis ook weten. Ik weet (in) Wien ik geloofd heb. Maak dan uw roeping en uw verkiezing vast, wan dat doende zult ge nimmermeer struikelen....etc. Dat kan alleen door verkregen kennis en nader onderwijs van Boven.

Velen missen de kennis, door hun onedele gestalte het Woord Gods niet te onderzoeken, gelijk de Bereeers wel deden. Zij verkeren daardoor veel in geestelijke duisternis, lees einde van Jes. 42. Of omdat ze geen onderwijzers hebben tot hun geestelijk nut en welzijn, lees Ezechiel 34.
Laatst gewijzigd door DWW op 29 apr 2010, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Toch vraag ik me af of je in deze bewoordingen ver afstaat van de leer die velen predikers binnen de GG leren.
Van de week deze preek nog beluisterd en komen deze zaken ook helder aan de orde, de rechtvaardigmaking door het geloof alleen : http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=4182
En ik vraag me wel eens af of wij wel tot dezelfde GG behoren, Wilhelm. ;)
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Hinde schreef:Niemand wíl zich toch bekeren?
En zelfs als je je verhard is er toch altijd nog een terugkeer mogelijk.

Is het Bijbels dat God de deur, bij mensenleven, definitief al dicht zou kunnen doen?
De man in de ijzeren spelonk lijkt toch wel spijt te hebben?
Tja, dit is een nogal moeilijk punt, niemand wil zich bekeren, dat lijkt erop dat iedereen gelijk staat. En toch is dat één kant van de medaille. Want de andere kant is dat sommigen zich bekeerd hebben en anderen zich verharden. Het enige wat we kunnen doen is ons oog op God richten en op Hem vertrouwen, want, Rom 9: 15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen,44 diens Ik Mij ontferm,45 en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil,46 noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.47

En mij lijkt hij inderdaad ook spijt te hebben. Daarom lijkt mij het beeld ook niet erg goed gekozen.
Hoewel het wel kan dat een mens spijt heeft om zijn zonden, maar enkel omdat ze hem niet gelukkig gemaakt hebben, dan is het een egoïstische spijt.

Ik denk dat we inderdaad wel kunnen zeggen dat God de deur voor een mens definitief dicht heeft gedaan. Maar ik weet niet of we met Bunyan akkoord moeten gaan dat die mens dat zélf dan ook weet. Voor de mens is er altijd zicht op bekering en genade. Voor de mens is er geen verschil of God de deur dicht heeft gedaan of niet. Het punt is: bekeer je, zoek de Heere, en leef! Dat geldt altijd voor iedereen, en iedereen draagt daarvoor verantwoordelijkheid.
"Wie zich tot Mij wendt, zal ik geenszins uitwerpen"
Zoekt God in uw jeugd, voordat de kwade jaren komen, daarmee wordt volgens mij bedoeld dat oudere mensen meer moeite hebben met bekering, want er is niet veel wat een ouder persoon nog echt boeit, van streek maakt, of beindrukt, bovendien analyseren ze alles(ja kijk vooral naar onszelf!) een kind daarentegen neemt dingen veel makkelijker aan.
Het rationalisme van een gevorderde volwassene houdt hem weg van het geloof, want hij kan het niet kloppend maken.
We horen te leven met het voortdurend besef dat we iedere ademtocht als het ware aan Hem te danken hebben, en wij Zijn bezit zijn.
draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
jan33willem

Bericht door jan33willem »

Wat een onbegrijpelijke, heilloze discussie.
Gian

Bericht door Gian »

jan33willem schreef:Wat een onbegrijpelijke, heilloze discussie.
Wacht u voor de spelonkimensen
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie