Zelfverdediging

Plaats reactie
Koen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2010, 15:41

Zelfverdediging

Bericht door Koen »

Hoi mede Christenen

Ik heb een tijd lang aan zelfverdediging (judo)gedaan en vind dat erg leuk. Ik heb ook een vriend die aan Kuroi ryu Ninjitsu bij instructeur (sensei in het japans) Arie van den Akker heeft gedaan in Groningen. Mijn vriend vond er niet veel aan, maar mijn interesse is zeker gewekt.

Vechtkunst is een zeer interessante sport en heeft veel oosterse filosofie en dat past erg goed bij elkaar. Ik ben van mening dat je oosterse filosofie best samen kan zien met het christendoem hoe zien jullie dat?

Ik wil ook nog eens kijken bij de kurokumo goshido school in groningen http://www.kurokumo-bushido.nl heeft er iemand zin om meet te gaan?

Tot wederlees!! Koen.

God is liefde , God is alles.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Zelfverdediging

Bericht door Gian »

http://www.vergadering.nu/boekanthonygetemdetijger.htm

Hallo Koen,
Ik wil je bovenstaand boek aanraden.
Ik heb verder geen verstand van vechtsport.

Gr
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Zelfverdediging

Bericht door Fjodor »

Veel oosterse zaken zijn gebaseerd op het vinden van kracht en rust in jezelf.
Zo ook met de vechtsporten. Ik zou er in ieder geval voorzichtig mee zijn.

Ik denk niet dat je oosterse filosofie samen kan zien met het Christendom. Juist om het punt dat die filosofie zo vaak uitgaat van de mens zelf. De mens wordt in het middelpunt gezet en niet Christus. De mens moet daar rust in zichzelf vinden in plaats van bij Iemand buiten hemzelf.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Eskon
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2010, 18:11

Re: Zelfverdediging

Bericht door Eskon »

Dat ligt er aan hoor. Tao bijvoorbeeld net zoals do (in veel sporten in de naam aanwezig) is weg. De weg is belangrijker dan het doel.
Bij veel sporten zul je wel mee moeten doen met allerlei rituelen. Kom eerst te weten welke dat zijn voor jouw sport en wat dat betekend.
Plaats reactie