W. Schortinghuis

Plaats reactie
mayflower

W. Schortinghuis

Bericht door mayflower »

Wie heeft wel eens wat van W. Schortinghuis gelezen (zoals het inninge christendom) ?
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door mayflower
Wie heeft wel eens wat van W. Schortinghuis gelezen (zoals het inninge christendom) ?
Dik boek. We hebbe m wel thuis, maar heb m nog niet gelezen. Lijkt me een typisch Nadere Reformatie boek.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik weet er niet veel van, maar hij wordt dacht ik gerekend tot de evangelische Piëtisten en de mystici. Ds. Moerkerken heeft hem aangehaald in zijn artikelenserie over standen in het genadeleven in de SB.

Hier is een meditatie van zijn hand:

Die overwint
„Die overwint, zal alles beërven...â€
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Het innige christendom tot overtuiging van onbegenadigde, bestieringe en opwekkinge van begenadigde zielen, in desselfs allerinnigste en wesenlikste delen gestaltelik en bevindelik voorgestelt in t'zamenspraken.
Kortom; een broeder uit lang vervlogen tijden, die nodig eens opnieuw vertaald zou moeten worden om te zien wat hij bedoelt of wezenlik verskilt van onze belevinghe.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wie dat wil, kan Schortinghuis zelfs zingen!
Twee jaar geleden verscheen bij Uitgeverij gebr. Koster in Barneveld een herdruk van de "Geestelijke gezangen" van Schortinghuis, geredigeerd door Gert Oosterom. De uitgave werd van muzieknotatie voorzien, waardoor de liederen ook gezongen kunnen worden. Waar Schortinghuis verwijst naar een bestaande melodie, is deze melodie afgedrukt. Soms geeft de dichter de verwijzing "eigen melodie". Voor deze gedichten zijn nu nieuwe melodieën gemaakt, die stilistisch aansluiten bij de andere zangwijzen.

In de liederen richt Schortinghuis zich vooral tot hen die hun zaligheid op valse gronden trachten te bouwen. Vol liefde waarschuwt hij om niet te rusten voordat men in Christus is geborgen. De inhoudsopgave vermeldt echter ook een "Gezang op het koffie- of theedrinken". Een interessante uitgave!
~~Soli Deo Gloria~~
jacob

Bericht door jacob »

is dat niet de man van de 5 nieten?

Ik wil niet
Ik heb niet
Ik kan niet
en nog 2 nieten die me eff niet te binnen schieten. :#
jacob

Bericht door jacob »

oh ja deug niet

nog 1 niet maar die weet ik niet