Hoewel ik je zeker begrijp, zal een atheïst hier niets mee kunnen: "de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn".Erasmiaan schreef: Bij vraag 1 moest ik gelijk hieraan denken:
Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te reguleren, daarop te gronden en daarmede te bevestigen. En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat ze de Kerk aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben: aangezien de blinden zelven tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden.
En verwerp deze geloofsbelijdenis niet te snel als ongenoegzaam om tegenover een atheïst te stellen. Immers, alleen de Heilige Geest kan een atheïst overtuigen. En de laatste bijzin heeft een sterk apologetisch karakter; geschriften van aantoonbare leeftijd voorspellen dingen die eeuwen later plaats hebben.
Hoe kunnen we ooit aantonen dat profetieën inderdaad zoveel jaar van te voren zijn opgeschreven? En zijn de profetieën niet vaak voor velerlei uitleg vatbaar (zie alle discussies alleen al op dit forum)?
Klopt, maar niet altijd zijn de oplossingen bevredigend en niet altijd komen we er uit, of zijn de oplossingen vergezocht. Ze zijn in ieder geval niet overtuigend voor niet-gelovigen.Punt 3, dat zijn vaak schijnbare tegenstrijdigheden. Een boek als van Scholten, Nuttig tot lering, geeft veel antwoorden op vragen. Ook zijn er door onze vaderen al zulke boeken geschreven, waarin schijnbare tegenstrijdigheden opgelost worden.
Je wijst nu op de uniciteit van het Christendom, wat ik zelf altijd een goed punt vind. Is er een godsdienst waarbij God afdaalt tot de mensen en zegt "Ik ga in jouw plaats"?Punt 4, dat zit hem waarschijnlijk in het woord "controleerbaar". Dat zou kunnen kloppen. De Bijbel is een geloofsboek, en wat dat betreft zijn er zeker nieuwe dingen geopenbaard. God is geopenbaard in het vlees en gestorven voor vijanden. Geen religie die dat kent.
Maar of dit overtuigend is voor niet-christenen? Denk het niet, elke godsdienst is eigenlijk uniek.