Calvijn leert ons het volgende: “Het geweten is het innerlijke besef van Gods’ oordeel. Het is als het ware een getuige die voortdurend op je let.” Ik kijk het journaal weleens via het internet, en zag deze beelden. Waar onder andere, een geredde mannelijke passagier enigszins onthutst voor de camera vertelde wat er in het vliegtuig gebeurde na de schrikkelijke melding van de piloot, dat iedereen zich moest voorbereiden op een harde noodlanding, vanwege dat beide motoren waren uitgevallen. “Toen begon iedereen te bidden…” , zei deze man. Waarop ik dacht: “dat is toch wat, hier verkondigt een wereldling ons dat God bestaat en leeft! Want toen deze 159 mensen kennelijk ineens de dood in de ogen keken, besefte een ieder zich innerlijk ineens dat er wel degelijk een God bestond, en besefte een ieder in dat vliegtuig op dat moment ook ineens dat hij zijn Schepper en zijn Rechter moest gaan ontmoeten. Want waarom ga je anders bidden?” Bidden betekent immers bedelen, bedelen om vergeving en genade. Of al die mensen in hun leven waarlijk bidden geleerd hebben, is maar de vraag. Vele geroepen, weinig uitverkoren! Maar het bewijst toch maar weer dat God in Adam, ons allen een Wet heeft gezet. Waartoe Christus in de eeuwigheid naar voren trad, om die Wet voor Zijn verkorenen in de tijd te willen gaan vervullen. “Ik draag dien heilige Wet, die Gij den sterveling zet, in het binnenst ingewand…, Psalm 40″ Weer het zoveelste bewijs jegens de mensen die niet in God noch in een hiernamaals geloven, of in het IETSISME geloven, dat er wel degelijk ’IETS’ is, en dat ieder mens van welke rang, stand, orde, kleur of natie hij ook mag zijn, een innerlijk en ingeschapen Godsbesef met/in zich meedraagt. Opmerken is ook hierin beter dan het vette der rammen…!!
“Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, dezen, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet; Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende. In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.” Rom. 2 : 14-16
----------------------------------------------------------
Ik ben benieuwd wat prof. Philipse gezegd had, over het feit, dat alle mensen in dit vliegtuig gezamelijk tot God begonnen te bidden, op het moment dat zij allen de dood in de ogen keken, en daarmee beseften dat zij hun hemelse Rechter zouden gaan ontmoeten.