Het echte leven is nu.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Herman
Overigens ben ik wel benieuwd naar Bert's mening over de rol van de tale kanaans in het herkennen van een anders geloof.
Ik heb namelijk de uitgesproken mening dat het gebruik van een jargon in dit geval nooit en te nimmer alléén een reden is, dat men elkaar niet verstaat.
dit ben ik helemaal met je eens, Herman.

Iemand als ds. Kuijt, destijds in de Gereformeerde Gemeenten, beheerste de tale Kanaans helemaal niet, in het begin. Toch werd hij toegelaten door het Curatorium. Het gaat allereerst om zaken en niet zozeer de bewoording.

Ten tweede heb je mensen die de tale Kanaans perfect beheersen, maar waar je toch enige vervreemding proeft (bijv. de schrijfsels van de afgelopen jaren gericht tegen de prediking zoals die vanouds klinken mag in de zg. rechterflank van de GG).
En ten derde heb je mensen die de tale kanaans perfect spreken, maar ze van het 'oude volk' geleerd hebben en er zelf helaas niets van kennen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Overigens ben ik wel benieuwd naar Bert's mening over de rol van de tale kanaans in het herkennen van een anders geloof.
Ik heb namelijk de uitgesproken mening dat het gebruik van een jargon in dit geval nooit en te nimmer alléén een reden is, dat men elkaar niet verstaat.

Iemand als ds. Kuijt, destijds in de Gereformeerde Gemeenten, beheerste de tale Kanaans helemaal niet, in het begin. Toch werd hij toegelaten door het Curatorium. Het gaat allereerst om zaken en niet zozeer de bewoording.

Ten tweede heb je mensen die de tale Kanaans perfect beheersen, maar waar je toch enige vervreemding proeft (bijv. de schrijfsels van de afgelopen jaren gericht tegen de prediking zoals die vanouds klinken mag in de zg. rechterflank van de GG).
En ten derde heb je mensen die de tale kanaans perfect spreken, maar ze van het 'oude volk' geleerd hebben en er zelf helaas niets van kennen.
nog erger, je hebt er die het "oude volk" niet eens kennen of gekend hebben en het gewoon wat nawouwelen...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim

nog erger, je hebt er die het "oude volk" niet eens kennen of gekend hebben en het gewoon wat nawouwelen...
en het allerergste, je hebt mensen die er een bepaalde waarde aan hechten, niet aan wát er gezegd wordt dus maar aan hóe het gezegd wordt, sommigen blijven die taal dus hanteren omdat ze anders door de toehoorders gedegradeerd worden
refo

Bericht door refo »

Het echte leven is nu......
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
bvw

Bericht door bvw »

Beste forumleden,

Even aansluitend op de discussie over de tale Kanaäns in 'Het echte leven is nu' het volgende:

In mijn gesprek met Arie Verhoef voor het EO-radioprogramma Boekenwijzer heb ik benadrukt, dat het er wat mij betreft om gaat dat de reformatorische traditie in elke tijd en in ieders persoonlijke leven vernieuwd wordt. Niet zoals Maarten 't Hart alles maar - hupsakee - overboord gooien, maar er zelf, voor het aangezicht Gods, iets mee doen. Wat dat aangaat, kan ik me helemaal vinden in de opstelling van de onlangs overleden hoogleraar C. Graafland. En vanzelfsprekend in de opvattingen van wijlen prof. J.P. Versteeg, bij wie ik colleges heb gevolgd aan de Theologische Hogeschool Apeldoorn en naar wie de hoofdpersoon van 'Het echte leven is nu' als eerbetoon is vernoemd.

De plek van de tale Kanaäns in dat vernieuwingsproces? Ik zie de tale Kanaäns als een manier waarop bepaalde gelovigen proberen te spreken over de dingen die de Heere God in hun leven gedaan heeft. Dat heeft te maken met theologie en geloofsoverdracht, maar ook met een stuk mystiek dat in mijn visie deel uitmaakt van het bevindelijke geloofsleven. Met dat zware woord "bevinding" zelf dus.

Taal moet uit jezelf komen, dus wie anderen napraat, wie andermans tale Kanaäns klakkeloos overneemt, valt al snel als "oneerlijk" door de mand. Dat constateerden Pim, Majorca en Limosa ook al. In theorie moet er dus ook een positieve roman over dit godsdienstige verschijnsel te schrijven zijn. Iets voor Arie Maasland? Of kom ik daar uiteindelijk over twee of twintig jaar zelf op uit? Alleen God kan in de toekomst kijken.

Vriendelijke groet,
Bert van Weenen

<<<
bvw

Bericht door bvw »

Beste forumleden,

Nog even een herhaling van mijn vraag van 2 november: Zijn er onder jullie nog meer mensen behalve Refo en Herman die mijn eerste roman 'Het echte leven is nu' gelezen hebben? Reacties hoor ik, zoals gezegd, graag! Zeker ook met het oog op mijn volgende roman, waar ik nu al mee bezig ben.

Met vriendelijke groet,
Bert van Weenen
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door bvw
Beste forumleden,

Nog even een herhaling van mijn vraag van 2 november: Zijn er onder jullie nog meer mensen behalve Refo en Herman die mijn eerste roman 'Het echte leven is nu' gelezen hebben? Reacties hoor ik, zoals gezegd, graag! Zeker ook met het oog op mijn volgende roman, waar ik nu al mee bezig ben.

Met vriendelijke groet,
Bert van Weenen
Helaas, nog niet in mijn bezit. Het budget van Sinterklaas was denk ik op.... :i
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door bvw
Beste forumleden,

Met vriendelijke groet,
Bert van Weenen
Mja...

Stuur eens wat op zou ik zeggen......:D
memento

Bericht door memento »

Als je er één opstuurd wil ik m best lezen, ja zelfs nog een topic erover openen. Maar waarschijnlijk heb je geen zin in mijn kritische toon...
Majorca

Bericht door Majorca »

Ten eerste, beste mede-forummers, heb je toch wel wat geld over voor een goed boek? (want dat lijkt de reden om dit boek niet aan te schaffen danwel te lezen).

Een betere reden om het niet te lezen is dat altijd terugkerende geschop tegen "zwarte-kousen kerken" enzo, karikaturen van ouderlingen, etc. Dat word je weleens moe.

Ik lees het boek niet omdat ik niet echt geprikkeld word door recensies die ik gelezen heb.

Het boek van Arie Maasland leek me iets interessanter, maar daarvan heb ik begrepen dat het gewoon een modern geformuleerde bekeringsgeschiedenis is. Nou is daar niets mis mee, misschien wel goed voor jongeren om te lezen, maar ik heb al tig bekeringsgeschiedenissen in de kast staan. En ds. Kersten zei altijd dat je op moet passen met bekeringsgeschiedenissen. De Heere gaat zeer verschillende wegen met Zijn kinderen, en hoe het met de één gaat zegt nog niet hoe het met een ander gaat.

Niettemin heb ik Arie beloofd zijn boek te zullen gaan lezen, dus vandaag of morgen moet ik eens naar de boekhandel.

Overigens voel ik het ook best weleens in de portemennee, ik heb net vandaag de nieuwe GBS editie van Statenbijbel met kanttekeningen gekocht, en dat voel ik nog!

(wel zeer aan te bevelen!!!)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Overigens voel ik het ook best weleens in de portemennee, ik heb net vandaag de nieuwe GBS editie van Statenbijbel met kanttekeningen gekocht, en dat voel ik nog!
Whaa. Aansteller! De GBS-editie kost maar 50 euro bij voorintekening, en 60 euro in de winkel en dat is relatief zeer goedkoop. Ter vergelijk: de Ravesteyn drie delen van Den Hertog is 150 euro, de Tukker-editie was 200 euro. Koopje dus. Hij is echt heel goedkoop
ajm

Bericht door ajm »

Citaat Majorca: 'En ds. Kersten zei altijd dat je op moet passen met bekeringsgeschiedenissen. De Heere gaat zeer verschillende wegen met Zijn kinderen, en hoe het met de één gaat zegt nog niet hoe het met een ander gaat.'

Ooit hoorde ik dr. Op 't Hof zeggen: Bekeringsgeschiedenissen zijn leerzaam en stichtend, maar lees er wel minstens vijftig, zodat je kunt zien welke grote verschillen er onderling zijn.

Dus als je bang bent door Zoektocht misleid te worden, voel dan je roeping en lees erna nog 'even' verder.

Verder is de boodschap van Zoektocht overigens niet dat er maar één bekeringsmodel bestaat, integendeel.
Plaats reactie