ChristenUnie en sportverdwazing

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door helma »

Deze Spelen waren gewijd aan de god Zeus. Een Olympische overwinning werd gezien als een geschenk van de god en de overtreding van spelregels was een vorm van heiligschennis die door de god werd gestraft. Sport was dus verbonden met sociale normen, het esthetisch ideaal en met seksuele gewoontes.
'k Ben net een boek aan t lezen over de Makkabeeën en daar speelt dit ook een rol. O.a. de hardlopers liepen naakt en Joden die meededen lieten dan ook eerst hun besnijdenis ongedaan maken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Klopt, hoewel dat al wel langer niet meer aan religie gekoppeld is. Op een gegeven moment werd het vooral een prestigestrijd (Schotse klassieke spelen, riddertoernooien etc) en vanaf de jaren 50 werd sport iets waar het hele volk aan ging doen, vrijetijdsbesteding)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Gijs83 schreef:Dit vind ik ook zoiets: FC Twente(1e in de Eredivisie) verloor gisteravond van AZ Alkmaar kopt de Tubantia: "Bizarre wedstrijd voor FC Twente", dan denk ik: jongens, 1 keer verliezen als je er zo goed voor staat, dan moet je niet zo zielig doen. Dat zie je ook bij schaatsers of zwemmers als ze niet de 1e plaats hebben gehaald, dan staan ze huilend voor op de sportkrant, net of hun prestatie niks is.
Natuurlijk is het een prestatie, maar als je zo dicht bij een kampioenschap gaat, ga je daar ook helemaal voor en is het niet leuk als je dat niet haalt. Logisch dat je dan even baalt.... FDe strijd om het kampioenschap in de eredivisie is na gisteren weer even heel spannend. Dat zijn gewoon simpele feiten en aangezien sporters ook gevoel hebben, resulteert dat soms ook in emoties.
Maar mensen maken daar teveel emotie van, het is eigenlijk toch op prestatie gericht, als men nou vergenoegd is met hetgeen heeft.
Ik denk dat het verkeerde in de mens, dat hij zo reageert.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

In hoeverre is dat zo? Er ligt ergens een grens. Je mag namelijk toch ook streven naar het goed doen van je werk, en daarmee iets bereiken?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:In hoeverre is dat zo? Er ligt ergens een grens. Je mag namelijk toch ook streven naar het goed doen van je werk, en daarmee iets bereiken?
Ik kan sport niet echt iets als werken, is dat nuttig voor de maatschappij vraag ik mij af?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:In hoeverre is dat zo? Er ligt ergens een grens. Je mag namelijk toch ook streven naar het goed doen van je werk, en daarmee iets bereiken?
Ik kan sport niet echt iets als werken, is dat nuttig voor de maatschappij vraag ik mij af?
Nee. Maar jouw bezwaar was dat het prestatiegericht was en dat mensen er erg in konden opgaan en er emoties van kregen. Dat kan met werken evengoed het geval zijn. En om die reden kun je sport niet afwijzen.
Maar het element van nutteloosheid is voor mij het hoofdbezwaar tegen topsport. Breedtesport vind ik prima, en daar mag stevig in geinvesteerd worden, maar topsport vind ik de nutteloosheid en zinloosheid ten top. En om die reden zonde.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door parsifal »

Zita schreef:
Gijs83 schreef:
Marnix schreef:In hoeverre is dat zo? Er ligt ergens een grens. Je mag namelijk toch ook streven naar het goed doen van je werk, en daarmee iets bereiken?
Ik kan sport niet echt iets als werken, is dat nuttig voor de maatschappij vraag ik mij af?
Nee. Maar jouw bezwaar was dat het prestatiegericht was en dat mensen er erg in konden opgaan en er emoties van kregen. Dat kan met werken evengoed het geval zijn. En om die reden kun je sport niet afwijzen.
Maar het element van nutteloosheid is voor mij het hoofdbezwaar tegen topsport. Breedtesport vind ik prima, en daar mag stevig in geinvesteerd worden, maar topsport vind ik de nutteloosheid en zinloosheid ten top. En om die reden zonde.
Ook artiesten zorgen vaak voor iets wat niet direct nuttig is. Ik moet zeggen dat ik van sommig onderzoek waar ik als wetenschapper mee bezig ben ook geen nut zie, buiten dat ik heel erg nieuwsgierig ben naar hoe iets zit, en ik het helemaal wil begrijpen. Topsport is iets wat populair is, het houdt soms mensen van de straat en de gek wil er vaak voor betalen. Ik zie ook het nut niet direct, maar ik kijk graag wat schaatsen of wielrennen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie