Favourite boeken van de hervormers en puriteinen
Favourite boeken van de hervormers en puriteinen
Hier komt mijn lijst :
* Francis Turritan - Institutes of electric theology
* Calvijn - Institutie
* John Owen - The works
* Thomas Manton - The works
* David Brainerd - Dairy
* Jeremiah Burroughs - Gospel worship
* Hugo Binning - Ettelijke gronden van
de christelijk religie
* Christopher Love - Effectual calling and election
* Calvijn - Institutie
* John Owen - The works
* David Brainerd - Dairy
de christelijk religie
Kben nu aan het lezen in John Owen - Pneumatologia - deel 3 van de verzamelde werken... Erg interessant.Oorspronkelijk gepost door mayflower
Hier komt mijn lijst :
* Calvijn - Institutie
* John Owen - The works
* David Brainerd - Dairy
de christelijk religie
[/quote]
Kben nu aan het lezen in John Owen - Pneumatologia - deel 3 van de verzamelde werken... Erg interessant. [/quote]Beste Paus,
Welke vertaling ben aan het lezen ? Engels, oude nederlands of gewoon nederlands ? Het is inderdaad een zeer bijzonder boek, mischien wel het beste wat er is geschreven over de persoon en het werk van de Heilige Geest.
Kben nu aan het lezen in John Owen - Pneumatologia - deel 3 van de verzamelde werken... Erg interessant. [/quote]Beste Paus,
Welke vertaling ben aan het lezen ? Engels, oude nederlands of gewoon nederlands ? Het is inderdaad een zeer bijzonder boek, mischien wel het beste wat er is geschreven over de persoon en het werk van de Heilige Geest.
* A. Kuyper - Het werk van den Heiligen Geest
* Jonathan Edwards - Freedom of the will
* Augustinus - The city of God
* A.W. Pink - The beatitudes
* Joel Beeke - Does assurance belong to the essence of faith?
En van de dogmatieken:
* Aquinas - Summa Theologica
* Aquinas - Summa Contra Gentiles
* Shedd - Dogmatic Theology
* Calvijn - Institutie
OK ok, niet allemaal hervormer of puritein, maar het gaat om de inhoud, niet om de tijd waarin iemand leefde...
[Aangepast op 24/11/2004 door memento]
* Jonathan Edwards - Freedom of the will
* Augustinus - The city of God
* A.W. Pink - The beatitudes
* Joel Beeke - Does assurance belong to the essence of faith?
En van de dogmatieken:
* Aquinas - Summa Theologica
* Aquinas - Summa Contra Gentiles
* Shedd - Dogmatic Theology
* Calvijn - Institutie
OK ok, niet allemaal hervormer of puritein, maar het gaat om de inhoud, niet om de tijd waarin iemand leefde...
[Aangepast op 24/11/2004 door memento]
Beste memento,
Shedd - Dogmatic theology is zeer bijzonder. Zijn andere werken zoals :
* Sermons for a natural man
* Sermons for a spiritual man
Zijn ook super!
Wat nog meer bijzonder is:
* A.A Hodge : Outlines of theology
* Ch. Hodge : Systematic theology
* Edward Fisher : het merg van het
evangelie
* Herman Witsius : economy of the covenants
* W. Ames : The marrow of theology
* J. Burroughs : Evil of evils
* J. Burroughs : Gospel reconcilation
* J. Burroughs : Gospel remission
* J. Burroughs : Gospel fear
* J. Burroughs : The saints treasure
* J. Burroughs : The excellency of a gracious spirit
* J. Burroughs : The saints hapinnes
* J. Burroughs : Irenicum
* J. Burroughs : Eartly mindness
* R. Dabney : Systematic theology
* R. Dabney : Discussions
* Alles van Owen........
Zijn ook super!
evangelie
* Alles van Owen........
Ik geloof dat we wel n btje dezelfde smaak hebbenOorspronkelijk gepost door mayflower
Beste memento,
Zijn ook super!
evangelie
* Alles van Owen........

Kwist niet dat David Brainerd koeien hield..???????:sne:sne:sneDavid Brainerd - Dairy

Mijn man heeft heel erg veel boeken van Burroughs... Heet pas een boek weggegeven van de beatitudes.die had ie namelijk al.....
Je moet een keer hierheen komen, Mayflower, kun je je hart ophalen!!!! (of niet Memento...)!
Een predikant die wij vrij goed kennen, Rev. Malcolm Watts heeft onwijs veel boeken.daar ik de bieb van mijn man niks bij..... Maar hij heeft alle puritans verzameld over het verbond (covenant theology). Als er een boekenlijst uitkomt met tweedehands boeken, bestelt hij meteen alle boeken die met het verbond te maken hebben..
Maar hij heeft ook heel veel andere boeken, een paar duizend boeken in totaal...mijn man heeft er 5 duizend, dus ik weet niet hoeveel hij dan wel heeft...blij dat ik ze niet hoef te stoffen, dat is een ding dat zeker is.....
Memento, als je weer eens hier bent kunnen we misschien wel een keer bij hem langs gaan......Is zeker de moeite waard....!
:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,:,, dit is echt goed!!!!!!!!Oorspronkelijk gepost door englandDavid Brainerd - Dairy
Sorry ik bedoelde : The life and diary of David Brainerd.
Beste england,
Het is altijd een gevaar voor mij als ik in de buurt kom, van dit soort (puriteinse boeken) schatten. Het is mischien toch wel goed dat ik in Liburg woon, en ver weg woon van de antiquariaten zoals Denhertog, want dan zou ik geen geld meer hebben om boterhammen vlees te kopen voor mijn vrouw , dochterje en mezelf.
Maar om eerlijk te zijn zou ik ook wel eens graag die boeken verzameling willen zien. Vooral met verzameling van verbondstheologen. Ikzelf kom uit de baptistenkerk, maar ben tot de overtuiging gekomen van de schriftuurlijke leer van het verbond, en lees daarom ook graag alles over dit onderwerp, vooral Witsius is zeer bijzonder!
Ik snap niet, waarom de puriteinen door vele gerformeerden niet meer wordt gelezen. De puriteinen hebben zo'n rijkelijke erfenis nagelaten, die ik bijna bij geen hedendaagse theoloog terug zie.
Sorry, Mayflower, maar ik kon het effe niet laten.....
Maar wat boeken betreft..Ook in Engeland is het soms moeilijk om aan Puriteinen te komen.En gelezen wordt er tig keer minder als in Nederland vrees ik...
Die predikant waar ik het over had, Malcolm Watts, is baptist, maar wel vanuit het verbond...En zijn collectie is echt schitterend..
Kom dus maar een keer hierheen, dan stomen we een keer naar Salisbury, kun je likkebaarden...:-)
Mijn man heeft ook veel, vooral de oude schrijvers en dr Martyn Lloyd-Jones.
Wat het lezen van Puriteien betreft, mij werd in Nederland meegedeelt dat ze gevaarlijk waren, omdat ze meestal dwaalden. Whitefield, werd me verteld, was Arminiaan, en well, over Wesley zullen we het maar helemaal niet hebben... Nu weet ik dat zij wel niet onder Puriteinen vallen, maar er wordt gezegd dat Engelse schrijvers altijd met de nodige argwaan bekeken moeten worden..
Een bekend iemand in de GG schreef zelfs ooit dat de Engelse schrijvers niet zo diep op ellende kennis ingaan, en dat daarom de Engelse kerken erg oppervlakkig zijn, op een zeeeer enkele uitzondering na...en bedankt...!
Maar goed, kom gerust een keer logeren, dan hoef je je in elk geval niet te vervelen...
Maar wat boeken betreft..Ook in Engeland is het soms moeilijk om aan Puriteinen te komen.En gelezen wordt er tig keer minder als in Nederland vrees ik...
Die predikant waar ik het over had, Malcolm Watts, is baptist, maar wel vanuit het verbond...En zijn collectie is echt schitterend..
Kom dus maar een keer hierheen, dan stomen we een keer naar Salisbury, kun je likkebaarden...:-)
Mijn man heeft ook veel, vooral de oude schrijvers en dr Martyn Lloyd-Jones.
Wat het lezen van Puriteien betreft, mij werd in Nederland meegedeelt dat ze gevaarlijk waren, omdat ze meestal dwaalden. Whitefield, werd me verteld, was Arminiaan, en well, over Wesley zullen we het maar helemaal niet hebben... Nu weet ik dat zij wel niet onder Puriteinen vallen, maar er wordt gezegd dat Engelse schrijvers altijd met de nodige argwaan bekeken moeten worden..
Een bekend iemand in de GG schreef zelfs ooit dat de Engelse schrijvers niet zo diep op ellende kennis ingaan, en dat daarom de Engelse kerken erg oppervlakkig zijn, op een zeeeer enkele uitzondering na...en bedankt...!
Maar goed, kom gerust een keer logeren, dan hoef je je in elk geval niet te vervelen...
Calvijn, Institutie
Luther, Verklaring van de Galatenbrief
Boston, Het genadeverbond
Koelman, Natuur en gronden des geloofs.
Guthrie, Christens groot Interest.
Allemaal klassiekers, maar dan ook allemaal zeer helder en Schriftuurlijk.
Ik lees ze alleen in het Nederlands.
Schiet me nog te binnen: Rutherfords werk over Christus stervende en zondaars tot Zich trekkende. Zeer breed en mooi werk.
Luther, Verklaring van de Galatenbrief
Boston, Het genadeverbond
Koelman, Natuur en gronden des geloofs.
Guthrie, Christens groot Interest.
Allemaal klassiekers, maar dan ook allemaal zeer helder en Schriftuurlijk.
Ik lees ze alleen in het Nederlands.
Schiet me nog te binnen: Rutherfords werk over Christus stervende en zondaars tot Zich trekkende. Zeer breed en mooi werk.