Oproep tot geloof en bekering en de prediking.

Marnix

Re: Oproep tot geloof en bekering en de prediking.

Bericht door Marnix »

Inderdaad, die lijn hier verbaast me ook erg. Ach, bekering of dagelijkse bekering, 't is allebei bekering, lijkt best op elkaar.Of je nou bekeerd ben t of onbekeerd, bekering is toch dagelijks nodig.

Het maakt nogal wat uit of je Hem kent, schoongewassen bent door zijn bloed en de Heilige Geest hebt ontvangen die in je werkt... of de Geest niet in je hebt, je oude mens nog volop leeft ipv. gekruisigd is enz?

Ze boodschap van de apostelen aan de ongelovigen en dwalenden is die oproep tot geloof en bekering... en die aan de gelovigen die van dagelijkse vernieuwing, heiliging en strijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De oproep tot bekering is voor de gelovigen niet meer nodig?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:De oproep tot bekering is voor de gelovigen niet meer nodig?
Tegenwoordig niet meer, nee.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De oproep tot bekering is voor de gelovigen niet meer nodig?
Misschien is er verwarring over het woordje bekering? Het wordt door sommigen gezien als synoniem voor het 'begrip wedergeboorte.' Dan is er natuurlijk geen hernieuwde oproep nodig voor gelovigen. :nonnon

In de Bijbel wordt het woordje bekering ook wel gebruikt als een oproep aan personen die al gelovig zijn om hun leven in orde te brengen met de Bijbel en zich af te keren van verkeerde praktijken.
Daarom is oproep tot bekering blijvend noodzakelijk. Ook gelovigen kunnen vallen.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Dat noemen ze tegenwoordig oproep tot "heiligmaking" :huhu
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee, niet in de zin waarin de DL dit bedoelen.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Maar wij hebben toch allemaal op de catechisatie geleerd over de bekering in engere zin, de eerste bekering = de wedergeboorte en de dagelijkse bekering die idd meer in de heiligmaking gevonden wordt. Bekering is dus nodig voor diegene die nog buiten Christus leven en voor diegene die al mochten schuilen in Zijn bloed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Maar wij hebben toch allemaal op de catechisatie geleerd over de bekering in engere zin, de eerste bekering = de wedergeboorte en de dagelijkse bekering die idd meer in de heiligmaking gevonden wordt. Bekering is dus nodig voor diegene die nog buiten Christus leven en voor diegene die al mochten schuilen in Zijn bloed.
Precies.
Marnix

Bericht door Marnix »

Heb je gelezen wat ik schreef?

Niet dat de oproep tot bekering niet meer nodig is. Ik maak alleen wel een duidelijk onderscheid tussen bekering van een ongelovige en de dagelijkse bekering van een gelovige, waar ik het gevoel heb dat het wel eens op 1 hoop wordt gegooid. Je kan gerust oproepen tot bekeren van ongeloof tot Christus, een gelovige moet zich immers ook dagelijks bekeren.... En ik heb uitgewerkt waarom dat niet hetzelfde is maar een wereld van verschil.

De ongelovige is onder de vloek van de wet
De oude mens leeft in hem
De Geest leidt hem niet

Voor de gelovige is er geen veroordeling meer
Hij is niet meer onder de vloek van de wet maar onder de genade
Zijn oude mens is met Christus gekruisigd, zijn nieuwe mens met Hem opgestaan
Hij laat zich leiden door de Geest
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Desiree

Bericht door Desiree »

Johann Gottfried Walther schreef:Bekeert u!

Dat is een oproep die zeer vaak in Gods woord te vinden is, de prediking van Christus en Johannes de Doper, was zelfs samen te vatten in bekeert u!
De profeten, roepen zeer vaak op tot bekering, en Christus doet dat ook in de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaring.
Ook klinkt er in Gods woord de oproep tot geloof.

De Dordtse vaderen spreken van: En opdat de mensen tot het geloof gebracht worden, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil: door wier dienst de mensen geroepen worden tot BEKERING en GELOOF in Christus de gekruisigde. (D.L. 1.3)

De roep en de eis tot geloof en bekering is voluit Bijbels, hoewel wij ons niet kunnen bekeren door ons verdorven bestaan, na de zondeval, komt toch die eis tot ons. Maar deze oproep en eis wordt in de volle breedte van de Gereformeerde Gezindte steeds minder gehoord.
Wel hoort men spreken over de noodzaak, maar de mededeling dat er een noodzaak is, zal toch nog wat anders wezen dan de eis en de oproep tot geloof en bekering.
Doordoor gaat de predicaties een stuk ernst missen, God heeft recht op iets leven, Hij eist geloof en bekering, en dat blijft Hij van u eisen, en Hij mag dat van u eisen.
Hier maak ik me wel zorgen om. De prediking van Gods woord is niet vrijblijvend, en bekering is nodig en noodzakelijk, en een eis van Gods wege, naar ongelovigen toe maar ook naar kinderen Gods die afgedwaald zijn.

Mijn stelling is dan ook: De oproep en eis tot geloof en bekering is eigen aan de prediking, zij kan/mag daarom niet gemist worden.

Oproep en eis tot geloof moet voor een predikant zijn lust en zijn leven zijn... Eveneens, ja sterker, daarboven de verkondiging van de Christus en Zijn Woord. Als je dat als dominee niet hebt, is er volgens mij iets aan de hand. Want dat is toch de wil van God.
Vooralsnog is het denk ik verstandig te weten dat een mens niet wil. En gebruikt hoe dan ook een excuus om niet zo ver te komen dat hij/zij bekeerd wordt. Wij willen God niet dienen. Of wij nu bevindelijke of vrijzinnige kerkmensen zijn. Van nature dan.
Dan nog is er een gewoonte in kanseltaal. De ene leeft meer in de stad en de ander meer in een dorp waar veel reformatorische mensen wonen... Dit is heel belangrijk.. vind ik althans... Blijf jezelf... maar probeer de mensen in hun cultuur te bereiken...

Als ik niet over de Christus hoor, ga ik met een geestelijke honger naar huis. Als ik geen oproep tot bekering hoor, word ik verdrietig... hoe moet mijn arme medemens dan de Heere leren kennen?

Vaak leer ik 'mijn bezwaren' weleens anders te zien door verder te vragen... waarom dit of dat zo daar en daar gezegd wordt. Veelal word mij dan veel meer duidelijk en blijk ik niet zo ver van die mensen af te staan.

Bovenalles staat God.. die bekeert de mensen.. Gelukkig maar! Wij hebben de Heilige Geest zo heel hard nodig in de preek....
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

De oproep tot bekering mag niet centraal staan in de prediking, natuurlijk mag er wel op gewezen worden, maar een dominee die deoproep centraal stelt heeft zijn roeping niet verstaan.

De Heere Jezus zegt tot Petrus, weidt Mijn lammeren, hoedt Mijn schapen en wiedt Mijn schapen.

Het gaat om Mijn schapen, lammeren, die moeten gevoedt worden in de kennis des Heeren en zijn woord.
Dat is bemoediging of aanmoediging om je vertrouwen op Christus te stellen, dat wij het niet hoeven te doen maar Hij.

Hoedt Mijn schapen, dat is de werken van de satan ontmasteren de verleidingen die zich voordoen kenbaar te maken, leren te strijden met het zwaard des Geestes.

Vooral oproepen tot bekering ontmoedigd mensen, behalve degenen dan die hun onbekeerde staat koesteren dat komt ook veel in de kerk voor, ik ben zo slecht maar gaan nooit tot Christus, wat een hoogmoed.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Over centraal stellen van de oproep tot geloof en bekering heb ik het niet gehad.
Maar als deze gemist wordt lijkt me dat ook niet bijbels, en ook niet in navolging van de Dordtse leerregels.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Alexander CD schreef:De oproep tot bekering mag niet centraal staan in de prediking, natuurlijk mag er wel op gewezen worden, maar een dominee die deoproep centraal stelt heeft zijn roeping niet verstaan.

De Heere Jezus zegt tot Petrus, weidt Mijn lammeren, hoedt Mijn schapen en wiedt Mijn schapen.

Het gaat om Mijn schapen, lammeren, die moeten gevoedt worden in de kennis des Heeren en zijn woord.
Dat is bemoediging of aanmoediging om je vertrouwen op Christus te stellen, dat wij het niet hoeven te doen maar Hij.

Hoedt Mijn schapen, dat is de werken van de satan ontmasteren de verleidingen die zich voordoen kenbaar te maken, leren te strijden met het zwaard des Geestes.

Vooral oproepen tot bekering ontmoedigd mensen, behalve degenen dan die hun onbekeerde staat koesteren dat komt ook veel in de kerk voor, ik ben zo slecht maar gaan nooit tot Christus, wat een hoogmoed.
Dan zullen we alle profeten maar uit de Bijbel scheuren. Die zaten er dan ook volledig naast.

Waar jij de mist in gaat? En veel zogenaamd degelijke preken. Dat er mensen zijn die geen bekering nodig hebben. Iedereen heeft dat namelijk wel. Ongelovigen en gelovigen. Vergeef ons onze schulden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:De oproep tot bekering mag niet centraal staan in de prediking, natuurlijk mag er wel op gewezen worden, maar een dominee die deoproep centraal stelt heeft zijn roeping niet verstaan.

Ik zal in deze posting alleen Gods Woord laten spreken
Lukas 24 : 47
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem
Matt. 9:13
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Handelingen 20 :20en21
20 Hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en bij de huizen;
21 Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.
Enz enz enz.....................................................
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Ik zal in deze posting alleen Gods Woord laten spreken
Lukas 24 : 47
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem
Matt. 9:13
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Handelingen 20 :20en21
20 Hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en bij de huizen;
21 Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.
Enz enz enz.....................................................
Tja, maar dit kan ook wel eens over de eerste bekering gaan. En tot wie spraken de profeten? Tot het afgedwaalde volk dat eigenlijk geen volk van God meer was, nog slechts vleselijk.
En ik weet ook wel dat iedereen zich steeds moet bekeren. En natuurlijk moet dat veel verkondigd worden. Maar ik denk toch dat dat wat Alexander aangeeft wel een stuk belangrijker is. Het gaat in de eerste plaats over Christus' volbrachte werk.
AlexanderCD schreef:Het gaat om Mijn schapen, lammeren, die moeten gevoedt worden in de kennis des Heeren en zijn woord.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie