Precies. Bij het avondmaal herdenken we de dood van onze Heer, onze Verlosser... dat Hij zijn lichaam en bloed gegeven heeft tot een volkomen verzoening van al onze zonden. Avondmaal vieren terwijl je Hem niet als verlosser kent is niet goed. Aan de andere kant is er inderdaad ook die mystiek rond het avondmaal die Tiberius beschrijft, waardoor mensen soms bijna lijken te vergeten dat het avondmaal niet eerst voor mensen zonder zonden, maar juist voor grote zondaars id het buiten zichzelf zoeken... Wie ben ik om aan te gaan? Ik ben zo slecht, ik verdien geen plaats aan die tafel. Weerhoudt die kennis mensen om aan te gaan? Of is het juist reden om naar Christus te gaan en op Hem te zien? De scheidslijn tussen twijfelende, zondige gelovigen.... en ongelovigen is soms heel dun en moeilijk zichtbaar. En soms verschuift die lijn misschien wel ten onrechte.Marco schreef:Dat is een ding. Maar GJdeBruijn geeft ook aan, dat hij wel wil dat de zoekers belijdenis doen. Omdat het avondmaal en ook de doop heilzaam zouden zijn voor deze zoekers.
Dat vind ik vreemd. Want het avondmaal is een bevestiging dat het offer van Jezus nog eens zichtbaar voor onze ogen wil brengen, en zo de overtuiging sterkt dat het echt voor ons is gedaan. Wie daar op grond van de Schrift alleen niet aan wil zal daar door het avondmaal ook niet toe komen. Sterker nog: wie voor zichzelf niet kan belijden dat hij deel aan Christus heeft, komt niet aan het avondmaal, want hij kan er niet van getuigen dat hij deel is van het Lichaam waar Christus het Hoofd van is. Toegang vragen tot het avondmaal lijkt mij voor zo iemand een zinloze actie.
Klopt. De nadere reformatie heeft daarin wel zaken veranderd ten opzichte van hoe het in het begin was, hoe het in de reformatie zelf was etc. In dat kader is dit wel interessant om even te lezen:huisman schreef:Toch is in de loop der eeuwen BdG losgemaakt van de viering van het Heilig Avondmaal, deze twee waren vroeger sterk met elkaar verbonden. Daar lees ik bij Tiberius niets van . Was men vroeger (Reformatie en Nadere reformatie) verkeerd in hun uitleg van BdG of zijn wij gaan schuiven als reactie op de "avondmaal vierende gemeente"?Tiberius schreef:Belijdenis afleggen is inderdaad onmogelijk zonder waar geloof, maar het is niet (in de eerste plaats) een belijdenis daarvan.memento schreef:@Tiberius: Ik ben het met je eens, behalve dan wat betreft dat belijdenis géén belijdenis is van het persoonlijke geloof. Dat laatste kan niet: Instemmen met de leer is onmogelijk zónder waar geloof, de zuivere leer (zoals vervat in Gods Woord en belijdenissen) eist immers geloof.
Ik verwijs hiervoor naar een eerdere posting van Luther, die dat helder uitlegt. Het lijkt inderdaad op het eerste gezicht een woordenspelletje, maar dat is het geenszins.
http://kerkgeschiedenis.web-log.nl/kerk ... nisca.html