MarthaMartha schreef:Voordat er nu een mod een slotje gaat plaatsen omdat mensen onvriendelijk tegen elkaar gaan doen.... wil ik nog wel graag een reactie van Tiberius waar je nou eigenlijk belijdenis van doet....
Ondertussen is er (zeer) veel getypt en besproken, maar hier wil ik graag nog een antwoord op geven; de lijn van de GG (c.s.), zoals uitmuntend verwoord door ds. G.H. Kersten. Deze lijn vind je in ieder geval ook terug in de publicaties van de predikanten A. Vergunst, A. Hoogerland, A. Moerkerken en G.J. van Aalst.
De openbare geloofsbelijdenis is in niet (in de eerste plaats) belijdenis van het persoonlijke geloof, noch historisch noch zaligmakend.
De openbare geloofsbelijdenis omvat twee zaken: een instemmen met de leer van gereformeerde religie die naar de godzaligheid is en een beloven om daar in zijn leven en sterven bij te blijven.
Dat dat niet zonder geloof kan, spreekt haast voor zichzelf, maar het is er geen belijdenis van.
De rol van de kerkenraad/predikant is eveneens tweeërlei: onderzoeken of iemands leer en leven geen belemmering vormen voor het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis (dus niet oordelen over het hart) en erop aandringen, dat het afleggen van geloofsbelijdenis niet zonder geloof kan.
Afgewezen moge dit een mistige oplossing vinden en de insteek van Bert als juist en helder prefereren, maar dat is in wezen een levensgevaarlijke, omdat men daar (als ik Berts posting goed begrijp) de kerk (met een kleine letter) met de Kerk (met een hoofdletter) vereenzelvigt en daarmee een vergelijkbaar streven heeft als Jean de Labadie.
Dat is een onbijbelse insteek, omdat Christus Zelf zegt: laat de tarwe en het onkruid samen opwassen tot de oogst.
Verder is het zo wat Refo een stukje lager zegt, dat ongelovigen (bokken) helemaal geen belijdenis willen doen; die melden zich echt niet bij de kerkenraad met de wens om openbare geloofsbelijdenis af tegen, die verlaten de kerk op enig tijdstip vanzelf. Vroeger was dat wellicht anders, toen bepaalde baantjes alleen maar aan leden van de gereformeerde kerk werden gegund, maar dat is al lang niet meer zo.