WAT IS UW FAVORIETE BOEK?

Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Origineel geplaatst door Adje
Ik weet nog zo net niet of Adrian Plass wel zo'n christelijke schrijver is. Ik vind dat hij veel te ver gaat in zijn relativeringen. tZit tegen spotten aan. tIs wel zo dat hij erg grappig schrijft, maar omdat dat grappig-zijn vaak ten koste van God (in mijn ogen dan) gaat: geen Adrian Plass voor mij!
Ik ken z'n boeken alleen van de covers en de mondelinge 'overlevering', maar toch nog toe heb ik altijd positieve verhalen over zijn boeken gehoord, daarom verbaas ik me enigszins over deze reactie. Kun je dit meer funderen? Ik wil juist een boek van hem gaan lezen, als ik dat uit heb, kan ik gaan kijken of ik het met je eens ben, Adje.

Bienveillance
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik zie niet helemaal hoe zijn humor ten koste gaat van God (uberhaubt zie ik niet in hoe iets ooit van z'n leven ten koste kan gaan van God...theologisch gezien dan). Maar zou je wat concrete voorbeelden kunnen geven?

Ik blijf Adrian Plass een geweldige schrijver vinden die mij geruststelt en veel dingen verduidelijkt. Das mijn argument... beetje persoonlijk, maar goed.... kan niet alles hebben he? :)
Adje

Bericht door Adje »

Je begrijpt best wat ik bedoel, Madtice!

Zoals ik al zei zit het tegen spotten aan/over de grens heen. Ik zou eigenlijk een boek als 'een buitenaards wezen' of 'appeltjes voor de vorst' hier naast me hebben moeten leggen om m'n bewering met citaten te staven. Mijns inziens (maar wie ben ik, dat is ook weer zo) gaat het hem om de humor, en niet om de boodschap, die overigens ook vaak erg slap is. En dan nog wat: lezers krijgen in een boek als 'niets dan de waarheid' een zeer verkeerd beeld voorgespiegeld: na het lezen van zo'n boek heeft iedere willekeurige 'christen' (en niet 'christen' trouwens ook) het idee dat alles na de dood wel meevalt, met het gevolg dat we er nu wel op los kunnen leven.
En dan nog wat: er wordt weleens gezegd dat Maarten 'tHart een karikatuur maakt van een bepaalde kant van het christendom: nu, dat is precies wat A Plass ook doet. Men leze, het door jou aangedragen 'Het bezoek'.
Maar nogmaals: ik zou eigenlijk een 'dagboek' oid naast me moeten hebben, dan zou het voor de niet-Plass kenners (wat is een kenner, btw) allemaal wat duidelijker zijn.

[Veranderd op 23/9/02 door Adje]
madelief

Bericht door madelief »

Het zijn gewoon goede boeken..........van hem. Hij zet je op je plaats en dat jullie dat nu niet kunnen hebben. ..........

Bv: We reageerde elk op onze eigen manier op de komst van de Grondlegger. Maar wat we allemaal gemeen hadden was het gevoel dat het spel uit zou zijn. Je kon je niet anders voor doen dan dat je bent, dat zou Hij door hebben.
( Hij wijkt af van de regels die wij vaak hebben als christenen en zeker jullie)
Hij kwam in de kerk dienst........maar liepp die uit en ging naar een Cafe......Ik wist zeker dat Hij aan paar mensen mee had genomen die in principie nooit naar een cafe gingen. Maar die gingen er wel mooi achter aan. En toen Hij weer naar buiten kwam had Hij meer mensen bij zich dan toen Hij er in kwam. Hij laat zich niet in hokjes dringen.

En dat is wat wij als christenen moeten beseffen. Al die regels.............het hoeft niet. Je moet bedenken dat het je niet afleid van de werkelijke boodschap van God. En als het je dan wel te veel afleid kun je ze maar beter laten varen.........
En daar komt bij dat als je kinderen opvoed met al die regels dat ze er sneller tegen aan gaan schoppen......dan als je het niet hebt. Zo ff een impressie van Het bezoek............en mijn mening!!!!!!!!:sne:$
Adje

Bericht door Adje »

wat doe je dan met mijn opmerking dat Plass enigszins een karikatuur maakt van 'het christendom'?
Madtice

Bericht door Madtice »

Doet hij dat, of doe jij dat? Ik wil niet veroordelen, maar dat zijn dingen waar je goed over na moet denken (daarom oordeel ik er liever zelf ook niet over, laat dat maar aan God over)
Adje

Bericht door Adje »

kZal het boek proberen te lenen uit de bieb, Madtice, om het een en ander te citeren!
Madtice

Bericht door Madtice »

Prima, ik ben benieuwd... heb mijn boeken al in de aanslag om jouw spervuur van citaten te weerstaan en terug te schieten indien nodig :) (want daar draait dit natuurlijk op uit)
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Madtice
Prima, ik ben benieuwd... heb mijn boeken al in de aanslag om jouw spervuur van citaten te weerstaan en terug te schieten indien nodig :) (want daar draait dit natuurlijk op uit)
Echter, dat is alleen maar goed voor de discussie...............en voor de financieën van de 'OSW-webmaster' natuurlijk.....:,

The Critical Brother (die ook niet altijd 'lief' is voor iedereen.....)
Madtice

Bericht door Madtice »

Krijgen de OSW-mensen dan per posting betaald? Of per citaat? Of per huilend lid? :)
appie21

Bericht door appie21 »

Ik vind / vond snuf de hond mooi ik hou niet van lezen maar dat ging nog wel
Bert Noteboom jr

Bericht door Bert Noteboom jr »

Mijn favourite boek, is mijn Psalmboek. 150 Psalmen en 12 enige gezangen.:+
Madtice

Bericht door Madtice »

Wat ik wel opvallend vind, is dat er op mijn postings bij muziek heftig gereageerd werd omdat ik naar wereldse muziek luister, maar over mijn boeken met geen kwaad woord, uberhaubt met geen woord, gerept wordt. Kan ik daaruit concluderen dat je heel hypocriet wel wereldse boeken mag lezen, maar geen wereldse muziek mag luisteren? Waarom wordt ik door Faust minder beinvloed dan door Queen? Overigens ben ik zo kritisch dat ik wel door het 'wereldse' of zelfs 'duivelse' heen kijk hoor... :)
Plaats reactie