Als men de lijn van bepaalde oudvaders zal volgen zal dat wel meevallen. Ik verwacht niet zulke grote omwentelingen. Mensen als ds. Boogaard en ds. Den Butter (CGK) hebben toch ook geen 'andere' theologie gekregen, al hebben ze al jarenlang een speciale Israëlvisie?memento schreef:Dát er dingen veranderen, daar hoef je inderdaad geen groot theoloog voor te zijn om dat te zien. Maar álle consequenties overzien: ik vrees dat geen enkele theoloog dat op dit moment kan. Ik ik vrees dat de uiteindelijke consequenties zo groot zullen zijn, dat er geen sprake meer is van een gereformeerde dogmatiek.
Ik denk ook niet dat je zogmaar een nieuw dogma in de kerk kunt invoeren en dat de GG dat ook niet doet, maar een beetje meegaat met de ontwikkelingen. De een gaat daarin wat verder dan de ander.memento schreef:Neemt niet weg dat het een goede wetenschappelijke exercitie is om over alternatieve dogmatische stelsels na te denken. Maar zomaar een grote dogmatische verandering doorvoeren, en zonder al te veel na te denken over de consequenties, het het kerkvolk voorhouden als "de waarheid" is m.i. onverstandig. De geschiedenis leert, dat de meeste theologische vernieuwde inzichten na enige overdenking toch niet zo Bijbels waren, ook al leken ze in het begin nog zo mooi. Theologische vernieuwende inzichten moeten m.i. eerst rijpen, overdacht worden, bediscussieerd worden onder theologen, en als ze dan Bijbels bevonden zijn (en genuanceerd zijn) kunnen ze naar het kerkvolk toe. Dat voorkomt dat het kerkvolk misleidt wordt, door wat theologen/dominees die denken het licht gezien te hebben. Wie Gods Woord serieus neemt, zal met niets naar het kerkvolk komen, dan hetgeen waarvan hij zeker weet dat het naar het Woord Gods is. (Dus geen theologische proefballonnetjes)
Wat mijn eigen ontwikkeling betreft: door een ander zicht op de verhouding tussen OT en NT kon ik ook meteen Israël beter een plek geven in 'mijn' theologie, zonder dat dit een wezenlijke verandering heeft gegeven in mijn visie op de toekomst van Israël.
Het hoeft dus allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.