Vanavond hoorde ik een preek over de tekenen bij het sterven van Christus: het voorhangsel, de aarde en de graven scheurden. Ik las vanavond dat laatste, over de opening van de graven, blijkbaar voor het eerst zorgvuldig. Tot nu toe dacht ik dat de graven geopend werden en die mensen weer levend terugkeerden naar hun omgeving. Maar nu bleek mij pas dat bij het sterven van Christus de graven werden geopend en de lichamen van de ontslapen heiligen werden opgewekt. Pas drie dagen later, bij de opstanding van Christus, verlieten zij hun graven en gingen naar Jeruzalem.
Het is een gedeelte dat bij mij - en blijkbaar ook bij de predikant - veel vragen oproept. In de preek zei de dominee dat we in deze kwestie niet verder moeten graven dan wat er gegeven is in het Woord. Maar ik ben wel benieuwd of ik deze geschiedenis goed chronologiseer en of er duidelijke verklaringen op zijn. De kanttekenaren zwijgen.
Mattheus 27:52-53
Mattheus 27:52-53
Laatst gewijzigd door Zita op 03 apr 2010, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mattheus 26:52-53
Dat is mij vandaag ook voor het eerst opgevallen, tijdens de Mattheüs-Passion. Heb het verder nog niet nagezocht.

Re: Mattheus 26:52-53
Kwam bij ons gisteravond ook in de preek naar voren. Onze predikant had er evenmin een pasklaar antwoord op. Laat het maar rusten, was z’n advies. Inderdaad, we worden er niet slechter van als we het niét weten, en we worden er niet beter van als we het wél weten.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Mattheus 26:52-53
Tip: Verander topic in Mattheüs 27: 52-53
Dit zegt Henry van deze tekst.
2. Diverse verklaringen zeggen met Henry dat dit een andere opstanding was dan van b.v. Lazarus . Lazarus moest weer sterven maar deze mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel .
Ik vind dit een mooie verklaring maar Gods Woord openbaard op dit punt niet meer als vs 53.
Niet curieuselijk onderzoeken ?
Dit zegt Henry van deze tekst.
Twee opmerkingen 1. Ook ik had hier altijd overheen gelezen, dat de doden opgewekt werden en pas na Zijn opstanding de graven verlieten .a. Kunnen wij hieromtrent veel vragen doen, waarop geen antwoord gegeven kan worden; zoals: -Wie deze heiligen waren, die opgewekt werden. Sommigen denken de oude aartsvaders, die met zoveel zorg in het land Kanaän begraven waren, wellicht in het gelovig vooruitzicht van het voorrecht dezer vroegtijdige opstanding. Christus had onlangs de leerstelling der opstanding bewezen uit het voorbeeld der aartsvaders, Hoofdst. 22:32, en <#Mt 22.32> hier was nu een spoedige bevestiging er van. Anderen denken, dat het latere heiligen waren, de zodanigen, die Christus in het vlees hadden aanschouwd, maar vóór Hem gestorven waren, zoals Zijn vader Jozef, Zacharias, Simeon, Johannes de Doper, en anderen, die bij hun leven aan de discipelen bekend waren, en dus des te bevoegder getuigen waren bij hen, aan wie zij verschenen. Zouden wij ook niet kunnen aannemen, dat het de martelaars waren, die in Oud-Testamentische tijden de waarheid Gods met hun bloed hadden bezegeld, en die nu aldus onderscheiden en verwaardigd werden? Christus wijst inzonderheid hen aan als Zijne voorlopers, Hoofdst. 22:35. En <#Mt 22.35> wij bevinden, Openb. 20:4, 5, <#Re 20.4,5> dat zij, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus vóór de overige doden zijn opgestaan. Die met Christus geleden hebben, zullen het eerst met Hem heersen. Het is onzeker of zij-gelijk sommigen denken-nu, bij den dood van Christus, opgestaan zijn ten leven en elders hebben vertoefd, maar na Zijne opstanding in de stad zijn gegaan, of wel, dat zij- gelijk anderen denken-door de aardbeving uit hun graven geworpen zijn, maar niet herleefd en opgestaan zijn dan na de opstanding van Christus, en dat dit kortheidshalve hier vermeld is met de opening der graven, hetgeen ons het waarschijnlijkst voorkomt. Sommigen denken, dat zij slechts opgestaan zijn, om van Christus’ opstanding te getuigen bij hen, aan wie zij verschenen zijn, en hun getuigenis afgelegd hebbende, weer naar hun graven zijn teruggekeerd. Maar het is meer overeenkomstig de eer van Christus en de hun om te veronderstellen, hoewel wij het niet kunnen bewijzen, dat zij, evenals Christus, opgewekt zijn van de doden om niet meer te sterven, en daarom met Hem opgevaren zijn in de heerlijkheid. Over hen, die gedeeld hebben in Zijn eerste opstanding, heeft een tweede dood voorzeker gene macht gehad. Aan wie zij verschenen-niet aan het gehele volk, dit is zeker, maar aan velen - hetzij vijanden of vrienden. Op wat wijze zij verschenen, hoe dikwijls, wat zij gezegd en gedaan hebben, en hoe zij weer verdwenen, dat zijn verborgen dingen, die niet onzer zijn, wij moeten niet begeren wijs te zijn boven hetgeen geschreven is. Dat die zaak zo in het kort verhaald wordt, is een duidelijke wenk voor ons, om ter bevestiging van ons geloof onzen blik niet daarheen te richten. Wij hebben daarvoor het profetische woord, dat zeer vast is. Zie Lukas 16:31 <#Lu 16.31>.
2. Diverse verklaringen zeggen met Henry dat dit een andere opstanding was dan van b.v. Lazarus . Lazarus moest weer sterven maar deze mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel .
Ik vind dit een mooie verklaring maar Gods Woord openbaard op dit punt niet meer als vs 53.
Niet curieuselijk onderzoeken ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Mattheus 26:52-53
Deze Heiligen verschenen aan velen in de heilige stad.huisman schreef:Tip: Verander topic in Mattheüs 27: 52-53
Dit zegt Henry van deze tekst.Twee opmerkingen 1. Ook ik had hier altijd overheen gelezen, dat de doden opgewekt werden en pas na Zijn opstanding de graven verlieten .a. Kunnen wij hieromtrent veel vragen doen, waarop geen antwoord gegeven kan worden; zoals: -Wie deze heiligen waren, die opgewekt werden. Sommigen denken de oude aartsvaders, die met zoveel zorg in het land Kanaän begraven waren, wellicht in het gelovig vooruitzicht van het voorrecht dezer vroegtijdige opstanding. Christus had onlangs de leerstelling der opstanding bewezen uit het voorbeeld der aartsvaders, Hoofdst. 22:32, en <#Mt 22.32> hier was nu een spoedige bevestiging er van. Anderen denken, dat het latere heiligen waren, de zodanigen, die Christus in het vlees hadden aanschouwd, maar vóór Hem gestorven waren, zoals Zijn vader Jozef, Zacharias, Simeon, Johannes de Doper, en anderen, die bij hun leven aan de discipelen bekend waren, en dus des te bevoegder getuigen waren bij hen, aan wie zij verschenen. Zouden wij ook niet kunnen aannemen, dat het de martelaars waren, die in Oud-Testamentische tijden de waarheid Gods met hun bloed hadden bezegeld, en die nu aldus onderscheiden en verwaardigd werden? Christus wijst inzonderheid hen aan als Zijne voorlopers, Hoofdst. 22:35. En <#Mt 22.35> wij bevinden, Openb. 20:4, 5, <#Re 20.4,5> dat zij, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus vóór de overige doden zijn opgestaan. Die met Christus geleden hebben, zullen het eerst met Hem heersen. Het is onzeker of zij-gelijk sommigen denken-nu, bij den dood van Christus, opgestaan zijn ten leven en elders hebben vertoefd, maar na Zijne opstanding in de stad zijn gegaan, of wel, dat zij- gelijk anderen denken-door de aardbeving uit hun graven geworpen zijn, maar niet herleefd en opgestaan zijn dan na de opstanding van Christus, en dat dit kortheidshalve hier vermeld is met de opening der graven, hetgeen ons het waarschijnlijkst voorkomt. Sommigen denken, dat zij slechts opgestaan zijn, om van Christus’ opstanding te getuigen bij hen, aan wie zij verschenen zijn, en hun getuigenis afgelegd hebbende, weer naar hun graven zijn teruggekeerd. Maar het is meer overeenkomstig de eer van Christus en de hun om te veronderstellen, hoewel wij het niet kunnen bewijzen, dat zij, evenals Christus, opgewekt zijn van de doden om niet meer te sterven, en daarom met Hem opgevaren zijn in de heerlijkheid. Over hen, die gedeeld hebben in Zijn eerste opstanding, heeft een tweede dood voorzeker gene macht gehad. Aan wie zij verschenen-niet aan het gehele volk, dit is zeker, maar aan velen - hetzij vijanden of vrienden. Op wat wijze zij verschenen, hoe dikwijls, wat zij gezegd en gedaan hebben, en hoe zij weer verdwenen, dat zijn verborgen dingen, die niet onzer zijn, wij moeten niet begeren wijs te zijn boven hetgeen geschreven is. Dat die zaak zo in het kort verhaald wordt, is een duidelijke wenk voor ons, om ter bevestiging van ons geloof onzen blik niet daarheen te richten. Wij hebben daarvoor het profetische woord, dat zeer vast is. Zie Lukas 16:31 <#Lu 16.31>.
2. Diverse verklaringen zeggen met Henry dat dit een andere opstanding was dan van b.v. Lazarus . Lazarus moest weer sterven maar deze mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel .
niets veranderen aub.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Mattheus 26:52-53
Wat zou huisman dan veranderen?Joannah schreef:Deze Heiligen verschenen aan velen in de heilige stad.
niets veranderen aub.
Re: Mattheus 26:52-53
"mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel"Auto schreef:Wat zou huisman dan veranderen?Joannah schreef:Deze Heiligen verschenen aan velen in de heilige stad.
niets veranderen aub.
Dat vind ik nergens, aanname/verandering dus.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Mattheus 26:52-53
Lees even beter het stuk van Henry en wat Huisman zegt t.a.v. het sterven van Lazarus.Joannah schreef:"mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel"Auto schreef:Wat zou huisman dan veranderen?Joannah schreef:Deze Heiligen verschenen aan velen in de heilige stad.
niets veranderen aub.
Dat vind ik nergens, aanname/verandering dus.
Re: Mattheus 26:52-53
Waarschijnlijk omdat er staat: aan velen verschenen zijn. Dat geeft aan dat het van korte duur geweest moet zijn.Joannah schreef:"mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel"Auto schreef:Wat zou huisman dan veranderen?Joannah schreef:Deze Heiligen verschenen aan velen in de heilige stad.
niets veranderen aub.
Dat vind ik nergens, aanname/verandering dus.
Maar niemand weet wat er gebeurd is na hun opstanding. Je verandert de tekst evengoed als je zou zeggen dat ze weer opnieuw gestorven zouden zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Mattheus 26:52-53
Joannah ik schrijf toch in dezelfde posting tot slotJoannah schreef:"mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel"Auto schreef:Wat zou huisman dan veranderen?Joannah schreef:Deze Heiligen verschenen aan velen in de heilige stad.
niets veranderen aub.
Dat vind ik nergens, aanname/verandering dus.
Waarom citeer jij altijd onzorgvuldig en lees je postings altijd kritisch met als oogmerk iets te vinden waar jij het niet mee eens bent. Ik word daar echt verdrietig van.Ik vind dit een mooie verklaring maar Gods Woord openbaard op dit punt niet meer als vs 53.
Niet curieuselijk onderzoeken ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Mattheus 26:52-53
Aanvaard alsjeblieft mijn excuses, dat was niet de bedoeling.huisman schreef:Joannah ik schrijf toch in dezelfde posting tot slotJoannah schreef:"mensen zijn (met de Hemelvaart?) opgevaren naar de hemel met lichaam en ziel"Auto schreef:Wat zou huisman dan veranderen?Joannah schreef:Deze Heiligen verschenen aan velen in de heilige stad.
niets veranderen aub.
Dat vind ik nergens, aanname/verandering dus.Waarom citeer jij altijd onzorgvuldig en lees je postings altijd kritisch met als oogmerk iets te vinden waar jij het niet mee eens bent. Ik word daar echt verdrietig van.Ik vind dit een mooie verklaring maar Gods Woord openbaard op dit punt niet meer als vs 53.
Niet curieuselijk onderzoeken ?
Zal beter mijn best gaan doen .
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Mattheus 26:52-53
Aanvaard 

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.