Als de predikanten idd uit veel deputaatschappen gaan (vooral in de GG zitten ze in meerdere tegelijk) en dat overlaten aan leden van de kerk die belijdsmatig ook veel meer verstand hebben van zo'n deputaat/bestuur/stichting dan kwam er voor die predikanten die willen promoveren een hoop tijd vrij. Juist de predikanten die willen gaan doceren aan de boezemsingel zouden toch de mogelijkheid moeten krijgen om te studeren en misschien te promoveren.eilander schreef:Voor wat betreft besturen/deputaatschappen: daar ben ik het van harte mee eens! Ik heb het idee dat dominees er graag in willen zitten, en dat stichtingen etc. graag dominees willen hebben. Dat zou best anders kunnen, denk ik.helma schreef:Luther schreef:Hier zit de verkeerde voorstelling achter dat promoveren niet ten dienste van de gemeente gedaan wordt. Goede wetenschappelijke theologiebeoefening zou weleens meer vruchten kunnen dragen dan het eindeloos bezoeken van gemeenteleden die 70 jaar of ouder zijn geworden.
eindeloos bezoeken? weet je hoe eenzaam de meeste mensen boven de 70 zijn!! En hoe weinig pastoraal bezoek ze krijgen!
Werden er maar meer bezoekjes afgelegd! Ik denk niet dat veel dominees zich schuldig maken aan eindeloze bezoeken in de gemeente. Ik denk dat al die besturen/deputaatschappen e.d. weleens de grootste 'boosdoener' kunnen zijn.
Voor de keuze tussen bezoeken van ouderen of wetenschappelijke theologiebeoefening: dit hoeft m.i. helemaal niet tegen elkaar uitgespeeld te worden. Dat hoeft toch ook niet allemaal door dezelfde persoon (i.c. de dominee) de gebeuren?
Ik weet trouwens van één predikant uit de Ger Gem die zich heeft ingeschreven aan de TUA.