Twee Drie-verbondsleren?

Ereunao

Bericht door Ereunao »

donselaar. In de grondtaal staat het woord nog er inderdaad niet bij, maar in onze taal vereist de zin van deze tekst dit woord wel. Want dit is een Messiaanse profetie die eeuwen later door Jesaja wordt overgenomen Jes.11:1-10. En Lukas 1:31-33 sluit hier naadloos op aan. Als wij hier het woord nog weglaten wordt het een ontkenning, maar David bedoelt hier dat hij het in zijn dagen niet beleven zal, maar dat God op Zijn tijd een hoorn der zaligheid zal oprichten in het huis van David; Lukas 1:69. Ik heb dan ook geen enkele bijbelvertaling kunnen vinden die spoort met de zin die jij er door de weglating van het woord nog aan geeft. Ik begrijp trouwens niet wat de bedoeling van jouw “vertalingâ€
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als we de tekst bezien Ereunao vinden we hier een onvoltooid verleden tijd.

De onvoltooid verleden tijd wordt gebruikt om de "toekomst" aan te duiden, iets wat bijna tot stand gebracht is, maar ook aan een actie die nog niet begonnen is.

Toch blijven we hier zitten met het Hebreeuwse woord 'Lo', wat niets anders dan een ontkenning.

Zelfs de King James vertaalde het met:

Although my house be not so with God; yet he hath made with me an everlasting covenant, ordered in all things, and sure: for this is all my salvation, and all my desire, although he make it not to grow.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ereunao

Bericht door Ereunao »

donselaar Het gaat hier dus om het tweede; een actie die nog niet begonnen is. Als wij hem nu eens zo vertalen:
Although my house be not so with God; yet he hath made with me an everlasting covenant, ordered in all things, and sure: for this is all my salvation, and all my desire, although he make it not to grow .yet? ereunao
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Met deze aanpassing komen we tot hetzelfde als de SV. Mijn kennis van het Hebreeuws is nog niet zo groot dat ik hierover een beslissing wil nemen.

Op dit verschil werd ik gewezen door een Schotse predikant.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Okay,Niek, ik ken ook geen Hebreeuws, zuiver taalkundig ben ik dus ook niet bevoegd, maar het is niet alleen een kwestie van kennis van de grondtaal, maar ook van cocordant vertalen op een wijze die spoort met het getuigenis van de hele Schrift. En dan voel ik hier het meest voor de St.vert, omdat de Schrift getuigt dat die tijd toch eenmaal komen zal en in beginsel reeds gekomen is met de komst van de Messias. Intussen zie ik je reactie op die topic van Hans met belangstellimg tegemoet. Haast je vooraal niet; het vergt veel biddend Schriftonderzoek om los te komen van eeuwenoude tradities die in het licht van de Schrift niet houdbaar zijn. De eschatologie is eeuwenlang een blinde vlek gebleven in de theologie, maar door de gebeurtenissen rond Israël is de bezinning inmiddels wel op gang gekomen. Met name het laatste boek van dr. A. van de Beek ‘de kring om de Messiasâ€
Pugna

Bericht door Pugna »

In dit Topic schreef Orckie het volgende:
Je kunt verschillende interpretaties geven aan de drie verbonden. Simpel gezegd: (1) het onderscheid in 3 vormen maken zoals ook een oudvader als P. van Mastrigt deed, maar wel genadeverbond en verkiezing bij elkaar houden, of (2) 3 verbonden onderscheiden en zeggen dat iemand in het wezen van het verbond begrepen is maar nog niet uitverkoren hoeft te zijn (Jongeleen c.s.).
Predikanten binnen Bewaar het Pand staan meestal ook wel achter 3 vormen van het verbond, maar dan net als Petrus van Mastrigt, optie 1 dus. Andere predikanten zullen wellicht meer in de lijn van Jongeleen staan (optie 2).

Dus punt c en punt b spreken elkaar niet tegen, maar vullen elkaar aan en sturen naar een interpretatie die gemeengoed was onder Reformatoren en Nadere Reformatoren.
Ik ken maar een soort drie verbondenleer, en dat is de ‘versie’ van o.a. ds. Jongeleen.
Kan iemand mij meer vertellen over de tweede soort drie verbondenleer?

Welke drie verschillende verbonden worden daarbij onderscheiden?

Zijn bij deze leer ook alleen de uitverkorenen in het verbond?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

In het topic over "de prediking van het Evangelie" komt de 2 en 3 verbondenleer volop aan de orde. Misschien kun je daar je antwoord vinden.
Pugna

Bericht door Pugna »

Volgens Orckie zijn er twee drie-verbonden leren. Ik ken er maar één en dat is de variant waar niet alle bondelingen uitverkorenen zijn. Vandaar mijn vraag.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pugna
Volgens Orckie zijn er twee drie-verbonden leren. Ik ken er maar één en dat is de variant waar niet alle bondelingen uitverkorenen zijn. Vandaar mijn vraag.
Er is wél een andere variant, Pugna, en dat is die welke aangehangen wordt door met name de Bewaar het Panders. Zij onderscheiden wel drie verbonden; maar hun verbond der verlossing en verbond der genade komen overeen met wat huidige GG-predikanten "wezen"van het verbond en "op het erf" van het verbond zouden noemen. Concreet: deze BWP predikanten zullen niet tegen gedoopte leden zeggen, zonder meer, "de weldaden van het Evangelie zijn je geschonken, nu dien jij ze in geloof te aanvaarden". Maar deze predikanten zullen er aan vast houden dat wedergeboorte en geloof in Christus nodig zijn, en ook dat dit een wonder door God gewerkt is.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Dat de visie van de BWP overeenkomt met wezen en bediening wat in de GG geleerd word is in de praktijk soms wel juist. In de benadering van de gemeente is er geen verschil, alleen in terminologie.
Juist daarom moeten we er maar niet zo'n strijdpunt van maken.
Juist; daar gaat het me om.
Dus ik ben het wel met je eens dat er geen 2 drieverbonde-leren zijn, maar wel dat er 2 kardinaal verschillende interpretaties zijn, dan wel "implementaties" (excusez-me-le-mot). Met de BWP interpretatie zou ds. Kersten niet veel moeite gehad hebben, met de andere interpretatie wel. Feit blijft dat de drieverbondenleer, hoewel dus niet perse onbijbels, eerder aanleiding zal geven tot een verkeerde interpretatie dan een tweeverbondenleer. Vandaar dat ik me de gereserveerde houding van velen die in de lijn van ds. Kersten willen staan ten opzichte van de 3-verbondenleer, wel kan begrijpen.
refo

Bericht door refo »

Echt niet.

Zo maak je van het Genadeverbond een soort wet.

De juiste formulering is :Een (ver)bondskind heeft dus meer rechten, maar (daardoor) ook meer verantwoordelijkheden dan een buitenstaander.
Plaats reactie