Ik dacht overigens, dat ds. Golverdingen pleitte voor een HBO-erkenning. Die is er namelijk nog niet.Wilhelm schreef:Het ging Ds Golverdingen niet om de opleiding op zich, maar zou graag de erkenning zien en het schooltje omvormen tot universiteit.
Theologische school GG universitair?
Re: Ayaan Hirsi Ali
Dat zou toch toe te juichen zijn. Waarom geen accreditatieproces ingaan dan?Tiberius schreef:Ik dacht overigens, dat ds. Golverdingen pleitte voor een HBO-erkenning. Die is er namelijk nog niet.Wilhelm schreef:Het ging Ds Golverdingen niet om de opleiding op zich, maar zou graag de erkenning zien en het schooltje omvormen tot universiteit.
Hij heeft het gehad over een academische opleiding :Tiberius schreef:Ik dacht overigens, dat ds. Golverdingen pleitte voor een HBO-erkenning. Die is er namelijk nog niet.Wilhelm schreef:Het ging Ds Golverdingen niet om de opleiding op zich, maar zou graag de erkenning zien en het schooltje omvormen tot universiteit.
http://www.refdag.nl/artikel/1318232/Th ... +peil.html
- FlyingEagle
Geldt dat dan ook niet voor het curatorium? Diegene die zich aangemeld hebben kunnen ook door mensen worden afgewezen mag dat wel? Als jij dan zegt dat God mensen toelaat die Hij geroepen heeft, dan geldt dat toch ook voor een universitaire studie?-DIA- schreef:Hmmm.... zouden we dan mannen als Amos de toegang tot de kansel moeten ontzeggen omdat hij niet 'geleerd' was? Want daar komt het wel in feite op neer. Weet je hoe juist die eenvoudige predikers in de Gereformeerde Gemeenten tot een grote zegen zijn geweest? Toen was er meer vrucht op de prediking dan nu. Ligt dat dan aan de opleiding? Nee, maar ik wil maar zeggen, dat wie een Goddelijke roeping heeft niet door de mens mag worden tegengestaan en tegengewerkt. Nu is er nog een openening (al zal dat nu wel meer een theoretische opening zijn).Luther schreef:Oei, dan heb je iets gemist. Bij het 100-jarig bestaan heeft hij een pleidooi gevoerd om de Theologische School op te schalen naar een volwaardige Theologische Hogeschool.Erasmiaan schreef:Dus dat er nog geen universiteit is komt omdat we niet naar ds. Kersten hebben geluisterd? Over inlegkunde gesproken! Dat er geen universiteit is komt omdat men in de Gereformeerde Gemeenten ook altijd ruimte wil laten voor predikanten die uit hun vissersboot geroepen zijn, en die niet aan de voeten van Gamaliël hebben gezeten. Ds. Golverdingen zegt nergens dat het niveau omhoog moet.vlinder schreef:Ik doe niet net of ds. Kersten hier zijn hele leven naar heeft gestreeft, dat heet inlegkunde. Ik zeg dat nergens.
Dat het niveau hetzelfde is betwijfel ik. In ieder geval vind ds. Golverdingen dat het niveau omhoog moet naar een volwaardige universitaire studie. Aangezien hij beiden heeft gedaan ga ik liever op zijn woorden af dan de jouwe.
Ik vind het vaak flauw dat oudvaders voor een karretje gespannen worden voor maar een paar dingen. De rest laten we gemakshalve maar rusten omdat dit toch niet haalbaar blijkt. Zoals Luther al aangaf: kom met eigentijdse voorbeelden. Maar omdat iemand ds. Kersten erbij haalde als HET voorbeeld, kan ik ook voorbeelden geven waarin ook wel beter naar die man geluisterd mag worden.
En die visserboot en de bekende boerenarbeiders... dat kan echt niet meer in 2010. Nog afgezien van het feit dat ze er ook nauwelijks meer zijn in onze gezindte.
Ik vind inderdaad dat een predikant een universitaire opleiding moet krijgen, of een opleiding die qua niveau daaraan gelijk is. En als er dan iemand uit een vissersboot geroepen wordt, dan moet zo iemand misschien 6 of 8 jaar studeren.
Re: Theologische school GG universitair? (uit: Ayaan Hirsi Ali)
Ik vind dat DIA wel degelijk een punt heeft.
We moeten terug naar de eenvoud van het Woord.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
De eenvoud van het Woord is iets anders als de eenvoud van de persoon. Een geleerd iemand kan het Woord eenvoudig spreken. Is niet met elkaar in tegenspraak.Joannah schreef:Ik vind dat DIA wel degelijk een punt heeft.
Wat doet Hirsi Ali in deze topictitel?
ontopic:
Wat is de zin van een erkenning van de Boezemsingelschool door wie of wat ook?
Een gedegen vakopleiding, erkend of niet, vindt vanzelf toch erkenning door de afnemers van de afgestudeerden.
En die 'afnemers' staan toch vast? Of wordt er geklaagd over de afgestudeerden?
ontopic:
Wat is de zin van een erkenning van de Boezemsingelschool door wie of wat ook?
Een gedegen vakopleiding, erkend of niet, vindt vanzelf toch erkenning door de afnemers van de afgestudeerden.
En die 'afnemers' staan toch vast? Of wordt er geklaagd over de afgestudeerden?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mijn oma was een eenvoudig mens en zeker bekeerd.Mister schreef:De eenvoud van het Woord is iets anders als de eenvoud van de persoon. Een geleerd iemand kan het Woord eenvoudig spreken. Is niet met elkaar in tegenspraak.Joannah schreef:Ik vind dat DIA wel degelijk een punt heeft.
Geleerde dominees kwamen bij haar langs voor raad en uitleg.
Ze kende dan ook letterlijk de gehele bijbel uit haar hoofd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Om even op een paar dingen in te gaan:Jongere eerder elders op het forum schreef: In het boek dat in 2002 verscheen over de Theologische school (eerder genoemde Ontboezemingen) staat een hoofdstuk over de vakken op de school. Ik zal dat even samenvatten. Het is wel wat off-topic maar tot zover is de discussie nog redelijk interessant.
In het hoofdstuk worden de vakken in groepen verdeeld en binnen die groepen telkens losse vakken genoemd en uitgelegd. Die volgorde zal ik ook maar aanhouden.
Bibliologische groep
- De canoniek: 'inleidingsvragen' over de verschillende bijbelboeken, dus: door wie, wanneer en waar geschreven?
- Bijbelse talen: Hebreeuws en Grieks. Ook de studie van Latijn behoort tot de opleiding.
- Bijbelse oudheidkunde en aardrijkskunde: Aandacht voor cultuur, tijd, wereld en het land waarin de Bijbel is ontstaan.
- Bijbelkunde: Pure feitenkennis. (koningen van Israël en Juda, zendingsreizen, etc.)
- hermeneutiek: theorie van de exegese.
- exegese: praktijk van de Bijbeluitleg.
Ekklesiologische groep
- Kerkgeschiedenis: kerkgeschiedenis van de afgelopen 20 eeuwen. Wordt twaalf keer tentamen in gedaan.
- kerkrecht: verdiepen in kerkrecht en de schriftuurlijke basis daarvan. Denk aan de DKO.
Dogmatologische groep
- dogmatiek: Dogmatiek. Omschrijving ds. Kersten: 'de stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband der in Gods Woord geopenbaarde waarheden (dogmata).'
- symboliek: onderzoek naar de (voornamelijk gereformeerde) belijdenisgeschriften.
- ethiek: hoe te handelen naar Gods Woord in de praktijk.
Diakoniologische groep
- homiletiek: predikkunde. De regels voor een preek (dispositie).
- liturgiek: oorsprong, fundering en vormgeving van de eredienst.
- catechetiek: catechese. Studenten kunnen tijdens de studie praktijkervaring opdoen met catechiseren in een vacante gemeente.
- poimeniek: 'zielszorg' voor gezinnen en gemeente: huisbezoek, pastorale psychologie, psychiatrie.
- zendingswetenschap: Inleiding in de zendingswetenschap.
Zo staat het (ongeveer) in het boek, het kan zijn dat ik het niet altijd goed weergeef. Er zijn ongeveer 25 vakken, verdeeld over 4 jaar.
- Het niveau ligt nu hoog. Er ligt wel een andere spits dan op een universiteit. Het belangrijkste verschil is dat er geen vooropleiding vereist is en dat vind ik een goede zaak.
- Samengaan met het HHKseminarie is een leuke gedachte maar ik zou het geen onverdeelde winst vinden. Het grote nadeel van het ondergebracht zijn bij een universiteit is het hoge gehalte aan sociale wetenschappen. Er vindt dan bijna geen vorming plaats richting de èchte godgeleerdheid. Op de TS zijn de groepen klein en kunnen de vakken toegespitst worden op de specifieke situatie in de gemeenten.
- Ik ben voor een zeer gedegen studie en kan in die zin de 'universiteits-eis van Dordt' wel begrijpen. Maar als ik naar de hedendaagse theologie opleidingen in Nederland kijk word ik daar ook niet echt vrolijk van. Kan iemand me dan uitleggen waarom een predikant zo nodig een 'echte wetenschapper' moet zijn? @ Luther - waarom moet zo'n classisexamen dan zo nodig diepgravend wetenschappelijk zijn? Een gemeente heeft veel meer baat bij een predikant met gedegen Bijbelkennis dan bij een predikant die cultuurfilosofie heeft gehad. Ik wil dingen niet tegen elkaar uitspelen en ben zoals gezegd voor een heel gedegen studie. Maar uiteindelijk is een predikant dienaar van het Goddelijke Woord. Niet van de wetenschap.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Voor die gevallen, en mensen met die uitzondere gaven zijn erg zeldzaam, is en blijft er nog altijd artikel 8 DKO (hetwelk ondertussen de methode is die feitelijk voor alle GerGem predikanten gevolgd wordt)-DIA- schreef: Hmmm.... zouden we dan mannen als Amos de toegang tot de kansel moeten ontzeggen omdat hij niet 'geleerd' was? Want daar komt het wel in feite op neer. Weet je hoe juist die eenvoudige predikers in de Gereformeerde Gemeenten tot een grote zegen zijn geweest? Toen was er meer vrucht op de prediking dan nu. Ligt dat dan aan de opleiding? Nee, maar ik wil maar zeggen, dat wie een Goddelijke roeping heeft niet door de mens mag worden tegengestaan en tegengewerkt. Nu is er nog een openening (al zal dat nu wel meer een theoretische opening zijn).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik kom er dagelijks nog tegen hoor, met alleen lagere school. Het schijnt mij dat je je in een ander deel van de gezindte beweegt.Luther schreef:En die visserboot en de bekende boerenarbeiders... dat kan echt niet meer in 2010. Nog afgezien van het feit dat ze er ook nauwelijks meer zijn in onze gezindte.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
caprice schreef:Ik kom er dagelijks nog tegen hoor, met alleen lagere school. Het schijnt mij dat je je in een ander deel van de gezindte beweegt.Luther schreef:En die visserboot en de bekende boerenarbeiders... dat kan echt niet meer in 2010. Nog afgezien van het feit dat ze er ook nauwelijks meer zijn in onze gezindte.
Als ik de discussie goed begrijp zou het dus zo zijn dat alle gemeenten van de GGN, de OGGN en een deel van de GG kunnen worden opgeheven. Daar staan slechts voormalige agrariers, schoolmeesters en middenstanders op de preekstoel. De scholing tot predikant stelt niet al te veel voor (met uitzondering van degenen die dan nog een paar jaar op de TS in Rotterdam zitten) dus een gemeente leiden en zielen tot Christus brengen is hun niet gegeven, of, zoals een ander zei: dat kan niet meer in 2010.
Ik ben beslist voor de nodige scholing, maar volgens mij slaan we met dit soort opmerkingen (kan niet meer in 2010) volledig de plank mis.
Maar ik kan het ook mis hebben...
Ik zie het, ja. Je hebt gelijk.Wilhelm schreef:Hij heeft het gehad over een academische opleiding :Tiberius schreef:Ik dacht overigens, dat ds. Golverdingen pleitte voor een HBO-erkenning. Die is er namelijk nog niet.Wilhelm schreef:Het ging Ds Golverdingen niet om de opleiding op zich, maar zou graag de erkenning zien en het schooltje omvormen tot universiteit.
http://www.refdag.nl/artikel/1318232/Th ... +peil.html
Maar ik denk dat het reëler is om naar een HBO erkenning te streven. Wat ik er nu van zie, is het meer een beroepsopleiding dan een wetenschappelijke opleiding.
Probleem is dan wel de toelating.
Dat is de titel van het oorspronkelijke topic waar deze discussie vandaan komt.refo schreef:Wat doet Hirsi Ali in deze topictitel?
Die laat ik nog even staan, zodat de deelnemers weten waar de discussie gebleven is.
Na enige tijd haal ik het deel tussen haakjes (meestal) weer weg.
Dan kan men er verder mee, bijvoorbeeld doctor in de theologie.refo schreef:Wat is de zin van een erkenning van de Boezemsingelschool door wie of wat ook?
Ik denk dat het beter is.Tiberius schreef:Ik zie het, ja. Je hebt gelijk.
Maar ik denk dat het reëler is om naar een HBO erkenning te streven. Wat ik er nu van zie, is het meer een beroepsopleiding dan een wetenschappelijke opleiding.
Probleem is dan wel de toelating.
En wat heel goed zou zijn om stage te laten lopen in 2 gemeenten in diverse delen van het land en dat ze begeleid worden op de punten die ze moeten verbeteren.