Hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen

Plaats reactie
Gian

Hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen

Bericht door Gian »

huisman schreef:...dat ik vind dat er te weinig inhoudelijke actieve topics zijn die echt dit refoforum de moeite waard maken. kom op mensen er zijn toch genoeg Bijbelse vragen?
Zeker;

1 Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen, en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in vlam zetten, zegt de HEERE der heirscharen, Die hun noch wortel, noch tak laten zal.
2 Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren.
3 En gij zult de goddelozen vertreden; want zij zullen as worden onder de zolen uwer voeten, te dien dage, dien Ik maken zal, zegt de HEERE der heirscharen.
4 Gedenk der wet van Mozes, Mijn knecht, die Ik hem bevolen heb op Horeb aan gans Israel, der inzettingen en rechten.
5 Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
6 En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.

Deze tekst en aanverwante bijbelgedeelten kwamen de laatste tijd geregeld langs. Omdat ik de reguliere uitleg verre van logisch vond heb ik er wat studie naar gedaan.
Ik ben benieuwd hoe dit hoofdstuk hier, en met name vers 6 gezien wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Fjodor

Re: Hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen

Bericht door Fjodor »

Ik weet niet waar dit gedeelte staat, en ik weet ook de regulier uitleg niet.
Het kan zijn dat de kinderen van de Heere afgeweken (zullen) zijn en tot de Heere teruggebracht zullen worden, en daarmee ook tot de vaderen (de vaderen van Israel, Abraham, Mozes, Elia etc?).
Het hart der vaderen wordt tot de kinderen teruggebracht bij monde van de Elia die komen zal. Zo wordt dit vervuld in Johannes de doper.

Dan komt de dag des Heeren waarmee de Heere Jezus door middel van Zijn kruiswerk en Zijn opstanding het Koninkrijk der Hemelen vestigt en waarmee de strijd tegen het heidendom over de gehele wereld begonnen wordt. Het koninkrijk zal uiteindelijk overwinnen. Ook de genezing van vers 2 is hierin vervuld. Het te dien dage is dan in het bijzonder de kruisdag van de Heere Jezus en de dag van Zijn wederkomst en in het algemeen deze tijd van voortgang van het koninkrijk van God in deze wereld.

Misschien hebben vers 5 en 6 dan nog een extra uitleg als we het lezen als betreffende de tijd voor de wederkomst. Dat het lichamelijke Israël en het vleselijke Israël bij elkaar gebracht worden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Het gezochte is te lezen en daarmede te vinden in de laatste beide hoofdstukken van Maleachi.
Het zal zien op de dag van de wederkomst van Jezus Christus. Gesproken wordt immers van de Dag die de Heere bereiden zal, waarop zichtbaar zal worden het onderscheid tussen hen die de Heere dienen en hen die de Heere niet willen dienen: voor hen zal die dag een vreselijke dag zijn, een vuurbrand zijn die hun wortel noch stoppel zal overlaten; maar voor hen die de Heere vrezen: een heerlijke dag: over hen zal de Zon der Gerechtigheid opgaan = Jezus Christus, en er zal beschutting zijn onder Zijn vleugelen=vergeving van alle ongerechtigheid door het offer van Jezus Christus op Golgotha, en om Hem nu eeuwig te eren en te loven en te danken en te huldigen samen met allen die in Gods gunst en genade ook hier het smalle pad hebben mogen lopen om uit te komen in het Jerusalem dat boven is.
Thomas
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Met de vaderen worden de Oud Testamentische gelovigen bedoeld en met de zonen (of kinderen) de gelovigen van het Nieuwe Testament, zie de kanttekening bij Psalm 45,17.

In Lukas 1,17 lezen we, dat Johannes de harten der vaderen tot de kinderen zal brengen. Dat betekent, dat de Joden (de vaderen, de Oud Testamentische gelovigen) hetzelfde geloof deelachtig zullen zijn als de kinderen (zij die in Christus geloven).
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Met de vaderen worden de Oud Testamentische gelovigen bedoeld en met de zonen (of kinderen) de gelovigen van het Nieuwe Testament, zie de kanttekening bij Psalm 45,17.

In Lukas 1,17 lezen we, dat Johannes de harten der vaderen tot de kinderen zal brengen. Dat betekent, dat de Joden (de vaderen, de Oud Testamentische gelovigen) hetzelfde geloof deelachtig zullen zijn als de kinderen (zij die in Christus geloven).
16 Zij zullen geleid worden met alle blijdschap en verheuging; zij zullen ingaan in des Konings paleis.
17 In plaats van Uw vaderen zullen Uw zonen zijn; Gij zult hen tot vorsten zetten over de ganse aarde.
18 Ik zal Uws Naams doen gedenken van elk geslacht tot geslacht; daarom zullen U de volken loven eeuwiglijk en altoos.

De aanhaling uit Psalm 45 is echt mooi. Die kon ik nog niet. Het bevestigt tevens mijn vermoeden dat het vers uit Maleachi ook beloften inhoud voor de toekomst, naast de vervulling bij Johannes de doper. Een vervulling van een generatie in Israel die het heil en het geloof weer gaan ontvangen zoals hun voorvaderen dat kenden.
Anderen zien deze tekst ook nu in vervulling gaan als ze de generatiekloof tussen oud en jong door de liefde van Christus zien verminderen. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd mooie dingen zie gebeuren. Tevens lijkt dat daarom ook een teken te zijn van de eindtijd omdat Johannes ook de mensen voorbereidde op de komst van Jezus.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Terri

Bericht door Terri »

Ds.A Beens emeritus predikant uit de Hervormde kerk heeft er ooit in het verleden een preek over gehouden.
Hij gaf als uitleg ook die van de generatiekloof.
Hij zei zelfs(jaren geleden, toen het nog niet speelde) dat we een tijd tegemoet gaan dat de kinderen de vaderen voorgaan in de kennis van Christus. Het had wat profetisch.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Omdat ik de reguliere uitleg verre van logisch vond heb ik er wat studie naar gedaan.
Hoe luidt de reguliere uitleg dan?
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat ik me vergist heb in de uitleg die ik een aantal keren gehoord heb. Als het om reguliere uitleg gaat, dan geeft Tiberius die nl. de kinderen die de gelovige van het NT zijn en verenigt worden met de vaders van het oude testament. Een uitleg waar ik nog de meeste moeite mee heb. Met name als dit als enige uitleg zou gelden.
Ik heb eerst gedacht dat dit vers alleen op een vervulling voor de toekomst gold. Dat lijkt echter ook onwaarschijnlijk, zie Ps 45, en de mogelijke overeenkomsten met de tijd vlak voor de komst van Jezus op aarde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian, welke uitleg heb jij dan?
Je zal wel begrijpen, dat ik deze ook niet van mezelf heb, maar van iemand gehoord en ik vond het wel aannemelijk. Maar als jij een betere hebt, ruil ik die graag in.
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:Met de vaderen worden de Oud Testamentische gelovigen bedoeld en met de zonen (of kinderen) de gelovigen van het Nieuwe Testament, zie de kanttekening bij Psalm 45,17.

Maar wat zal dan de rustdag worden, de sabbat of de zondag?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Joannah schreef:

doet dat er in dit topic toe?
Auto

Bericht door Auto »

Zita schreef:
Joannah schreef:

doet dat er in dit topic toe?
Nee, en alles erover zal weggemoderate worden!
Plaats reactie