Het is per kerk een heel verschil hoe er gezongen wordt.henriët schreef:meen je dat joh,-DIA- schreef:Kan beide, maar speel in de kerk toch liever niet-ritmsich...henriët schreef:speel je op hele of op halve noten?-DIA- schreef:Voor reformatorische keken met een organistenprobleem zou ik wel eens kunnen invallen....
Ik heb zelf enkele malen het orgel van de OGG Bevervoorde bespeeld, en die heb ik nu een beetje onder controle...
In de OGG Bevervoorde wordt wel erg langzaam gezongen, maar dat heb ik nog liever als ritmisch...
Persoonlijk vind ik het dan zo snel zo oneerbiedig worden, en dan krijg je al die stemmendraaiende galmen.
Ritmisch kan echt heel mooi zijn.
Maar goed, ieder zn smaak.
De vraag stellen, is haar beantwoorden. Gewoon sneller gaan zingen. Beter nog: gewoon gaan zingen zoals het hoort. Noemen we onszelf reformatorisch, laten we ons dan ook conformeren aan de intenties van de reformatoren. Óók als dat gevolgen heeft voor het zingen.-DIA- schreef:DRAAIEN is een gavaar bij te langzaam zingen, maar ja... wat is daar aan te doen.
STELLING: Zingen in het ritme van je ademhaling is het beste....Hendrikus schreef:De vraag stellen, is haar beantwoorden. Gewoon sneller gaan zingen. Beter nog: gewoon gaan zingen zoals het hoort. Noemen we onszelf reformatorisch, laten we ons dan ook conformeren aan de intenties van de reformatoren. Óók als dat gevolgen heeft voor het zingen.-DIA- schreef:DRAAIEN is een gavaar bij te langzaam zingen, maar ja... wat is daar aan te doen.
een zin op een adem?-DIA- schreef:STELLING: Zingen in het ritme van je ademhaling is het beste....Hendrikus schreef:De vraag stellen, is haar beantwoorden. Gewoon sneller gaan zingen. Beter nog: gewoon gaan zingen zoals het hoort. Noemen we onszelf reformatorisch, laten we ons dan ook conformeren aan de intenties van de reformatoren. Óók als dat gevolgen heeft voor het zingen.-DIA- schreef:DRAAIEN is een gavaar bij te langzaam zingen, maar ja... wat is daar aan te doen.
(niet te langzaam en niet te snel dus)
Hear, hear!Hendrikus schreef:De vraag stellen, is haar beantwoorden. Gewoon sneller gaan zingen. Beter nog: gewoon gaan zingen zoals het hoort. Noemen we onszelf reformatorisch, laten we ons dan ook conformeren aan de intenties van de reformatoren. Óók als dat gevolgen heeft voor het zingen.-DIA- schreef:DRAAIEN is een gavaar bij te langzaam zingen, maar ja... wat is daar aan te doen.
Nee, per noot...Zita schreef:een zin op een adem?-DIA- schreef:STELLING: Zingen in het ritme van je ademhaling is het beste....Hendrikus schreef:De vraag stellen, is haar beantwoorden. Gewoon sneller gaan zingen. Beter nog: gewoon gaan zingen zoals het hoort. Noemen we onszelf reformatorisch, laten we ons dan ook conformeren aan de intenties van de reformatoren. Óók als dat gevolgen heeft voor het zingen.-DIA- schreef:DRAAIEN is een gavaar bij te langzaam zingen, maar ja... wat is daar aan te doen.
(niet te langzaam en niet te snel dus)
dan is het mooi dat ik niet erg vaak zo hoef te zingen. Dit levert hyperventilatie op.-DIA- schreef:Nee, per noot...Zita schreef: een zin op een adem?
En weinig eerbied.Zita schreef:dan is het mooi dat ik niet erg vaak zo hoef te zingen. Dit levert hyperventilatie op.-DIA- schreef:Nee, per noot...Zita schreef: een zin op een adem?
Dit is dus ongeveer het tempo in de OOG hier, in de GG is het een beetje sneller.Mister schreef:En weinig eerbied.Zita schreef:dan is het mooi dat ik niet erg vaak zo hoef te zingen. Dit levert hyperventilatie op.-DIA- schreef:Nee, per noot...Zita schreef: een zin op een adem?
Dat ligt ook aan de organist.Mister schreef:Je zult wel moeten bij een dergelijk tempo. Dan is ieder versje een uitputtingsslag. Er wordt wel harder gezongen bij een lofpsalm, naar ik aanneem?
Hier nog een artikel over het orgelspelen als ouderling: http://www.dvluttikhuizen.nl/Refdag_Communicatie.mhtDimdi schreef:In elk geval, om nog maar even on-topic te gaan: GG Dordrecht raakt een bekwame organist (cq ouderling) kwijt.
Tegelijk: evangelisatiepost Gent krijgt weer een evangelist (die ongetwijfeld ook regelmatig orgel mag spelen).
Bron: RD gisteren. Ik heb het dan over Dick van Luttikhuizen.
Dan raakt Den Hertog dus ook een directielid kwijt.Dimdi schreef:In elk geval, om nog maar even on-topic te gaan: GG Dordrecht raakt een bekwame organist (cq ouderling) kwijt.
Tegelijk: evangelisatiepost Gent krijgt weer een evangelist (die ongetwijfeld ook regelmatig orgel mag spelen).
Bron: RD gisteren. Ik heb het dan over Dick van Luttikhuizen.