Refokring wacht organistentekort

Hendrikus

Re: Refokring wacht organistentekort

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
Zita schreef:er is trouwens wel een hervormde gemeente ergens in den lande waar men niet bij orgel, maar bij twee toeterdingen zingt. (Als ik het mij goed herinner is het een heel erg kleine gemeente. Onze vorige dominee preekte er ieder jaar een keer, en de kerkenraad bedankte hem ooit dat hij in zijn gebed niet had gezegd: Waar twee of drie in Uw Naam..., want dat zei iedere gastpredikant, blijkbaar uit verbijstering vanwege de kleinheid van de gemeente. En dat begon de gemeente te irriteren)
Er is inderdaad ergens in den lande een kleine, behoudende hervormde gemeente (evangelisatie?) waar men de psalmen zingt bij 4 trompetten. Het argument was heel eenvoudig: Een orgel is duur, en dit werkt ook prima.
Situaties als in Tienhoven en Wemeldinge hebben vaak te maken met bepalingen uit het verleden. In Wemeldinge had in 1787 een zekere Maria Coomans in een testamentaire beschikking een deel van haar bezittingen aan de kerk te Wemeldinge vermaakt, onder voorwaarde dat er 'geen orgel ten dienste van het gesang in voornoemde kerk te Wemeldinge voor rekening van derselve kerk gemaakt nog opgerigt werde'. Men heeft daar uiteindelijk pas in 1957 een ontsnappingsroute voor bedacht: er werd een orgel aangekocht uit Kruiningen, niet door de kerk, maar aangeschaft door een comité, en het kwam op een zodanige plek dat het orgel wel de kerk in "spreekt" maar formeel niet in de kerkruimte zelf staat.

In Tienhoven wordt de gemeentezang nog steeds door koperblazers begeleid. En dat is best mooi! Het heeft ook een groot voordeel: de gemeente ademt met de blazers mee, want ze zien die jongens ademhalen. Waar gemeenten die met orgelbegeleiding zingen, vaak de neiging hebben om elke nieuwe regel te laat in te zetten (eerst begint de organist, wij komen daarna wel een keer), zijn de inzetten van de nieuwe regels prima op tijd als er met koperbegeleiding wordt gezongen.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd hoe de organisten die beiden wel eens doen, dat ervaren. Ik denk dan: Op hele noten spelen moet toch vreselijk saai zijn...?
Nee hoor, bij niet-ritmische gemeentezang heb je de tijd en de ruimte om je begeleiding wat rijker te kleuren met mooie accoorden, doorgangstonen in de begeleiding etc. Bij ritmische gemeentezang moet je je harmonisaties wat soberder houden, anders wordt het veel te log. En als het tempo van de gemeentezang heel hoog ligt (zoals in jouw kerkverband vaak het geval is) moet je zelfs meerdere melodienoten op één accoord zetten, want als je elke melodienoot afzonderlijk wilt harmoniseren breek je je vingers. Snelle jongens, die vrijgo's :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:Voor reformatorische keken met een organistenprobleem zou ik wel eens kunnen invallen.... :)
Ik heb zelf enkele malen het orgel van de OGG Bevervoorde bespeeld, en die heb ik nu een beetje onder controle...
speel je op hele of op halve noten?
Kan beide, maar speel in de kerk toch liever niet-ritmsich...
In de OGG Bevervoorde wordt wel erg langzaam gezongen, maar dat heb ik nog liever als ritmisch...
Wordt het dan te lastig? :D

Ik ben wel benieuwd hoe de organisten die beiden wel eens doen, dat ervaren. Ik denk dan: Op hele noten spelen moet toch vreselijk saai zijn...?

En best kans dat ik er helemaal naast zit :)

Ik kan vn alle psalmen niet de ritmische versie uit mijn hoofd.
Maar van WORP heb je zowel een ritmische als een niet-ritmosche versie.
Beide heb ik.
Dus dan is het geen onoverkomenlijk probleem
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:Voor reformatorische keken met een organistenprobleem zou ik wel eens kunnen invallen.... :)
Ik heb zelf enkele malen het orgel van de OGG Bevervoorde bespeeld, en die heb ik nu een beetje onder controle...
In de OGG Bevervoorde wordt wel erg langzaam gezongen, maar dat heb ik nog liever als ritmisch...

Ik ben wel benieuwd hoe de organisten die beiden wel eens doen, dat ervaren. Ik denk dan: Op hele noten spelen moet toch vreselijk saai zijn...?

En best kans dat ik er helemaal naast zit
:)
Je laatste opmerking klopt, die daarvoor niet... ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Marnix schreef:

Ach, ook de beste toetsenist slaat wel eens een verkeerde toets aan ;)
~~Soli Deo Gloria~~
rekcor

Bericht door rekcor »

Misschien biedt deze site soelaas?

http://www.juichtaarde.nl (onder Psalter/liedbundels)

Bijv. http://juichtaarde.downfire.com/song.ph ... _1773&nr=1

Moet er wel iemand achter een pc zitten om op F5 te drukken bij ieder nieuw complet :langue
helma

Bericht door helma »

rekcor schreef:Misschien biedt deze site soelaas?

http://www.juichtaarde.nl (onder Psalter/liedbundels)

Bijv. http://juichtaarde.downfire.com/song.ph ... _1773&nr=1

Moet er wel iemand achter een pc zitten om op F5 te drukken bij ieder nieuw complet :langue
ik zag in t RD dat Machiel Karels ook zo'n soort site aan t opzetten is; maar dan met Psalmen (1773)
www.Psalmboek.nl
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
henriët schreef:
meen je dat joh,
Persoonlijk vind ik het dan zo snel zo oneerbiedig worden, en dan krijg je al die stemmendraaiende galmen.
Ritmisch kan echt heel mooi zijn.
Maar goed, ieder zn smaak.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:In de OGG Bevervoorde wordt wel erg langzaam gezongen, maar dat heb ik nog liever als ritmisch...
Ja, Calvijn en z'n mensen snapten er natuurlijk helemaal niks van. Die hebben de psalmen ritmisch opgeschreven, hoe konden ze ooit zo dom zijn. Gelukkig zijn we in Nederland tegenwoordig zo wijs dat wij het beter weten dan de mensen die het destijds hebben bedacht. Zo komt het toch nog goed en zingen we uiteindelijk toch nog op die hele noten die ze in 1539 per abuis verkeerd hebben genoteerd.
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:In de OGG Bevervoorde wordt wel erg langzaam gezongen, maar dat heb ik nog liever als ritmisch...
Ja, Calvijn en z'n mensen snapten er natuurlijk helemaal niks van. Die hebben de psalmen ritmisch opgeschreven, hoe konden ze ooit zo dom zijn. Gelukkig zijn we in Nederland tegenwoordig zo wijs dat wij het beter weten dan de mensen die het destijds hebben bedacht. Zo komt het toch nog goed en zingen we uiteindelijk toch nog op die hele noten die ze in 1539 per abuis verkeerd hebben genoteerd.
:huhu
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Wat een verhaal!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Marnix schreef:
-DIA- schreef:

Als ik het als feit gebracht had, had je daarin gelijk. Dat deed ik echter niet, ik bracht het als gevoel... van iemand die zeer zelden op hele noten zingt en onbekend is met het begeleiden daarvan. Vandaar ook gelijk mijn opmerking erbij, dat ik er, vanwege die onwetendheid, helemaal naast kan zitten. Ik ben dan ook blij met de mening van mensen die hier ervaring mee hebben, die mijn denkbeeld ontkrachten.... hun mening weegt vanwege hun expertise veel zwaarder dan mijn eigen mening.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Wat een verregaande conclusies kan jij trekken zeg.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:[Kan beide, maar speel in de kerk toch liever niet-ritmsich...
henriët schreef: meen je dat joh,
Persoonlijk vind ik het dan zo snel zo oneerbiedig worden, en dan krijg je al die stemmendraaiende galmen.
Ritmisch kan echt heel mooi zijn.
Maar goed, ieder zn smaak.
Ik kwam heel veel jaar geleden weleens bij de OGG in Bolnes...daar zongen/zingen ze ook zo langzaam, dat je bij psalm 81:12, nog je psalmboekje nodig had...(bij wijze van spreken dan)
Nou ik vond dat beslist oneerbiedig, en niet echt stichtend :hum
Laatst gewijzigd door Orchidee op 18 mar 2010, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Orchidee: ik vermoed zomaar dat je een paar quotes hebt omgedraaid. ;)
Plaats reactie