Opvolger Van der Staaij

Wodi

Re: Opvolger Van der Staaij

Bericht door Wodi »

Erasmiaan schreef:Menno heeft weinig invloed op de kandidatenlijst. Volgens mij staat Dijkgraaf niet te springen om naar de kamer te komen, sinds zijn hoogleraarschap.
menno vertelde ook dat hij daar geen invloed op heeft. het is wat hij zelf dacht.
Hij zei: Bij de SGP moet je het wel heel bont maken wil je niet gewoon doorschuiven op de lijst.

Het kan natuurlijk dat Elbert er zelf geen trek in heeft.
Wodi

Bericht door Wodi »

freek schreef:
Wodi schreef:Ik heb Menno de Bruyne enkele weken geleden gesproken. Aan hem heb ik gevraagd wie hij dacht dat de nr. 2 van de SGP zou worden.
Hij ontweek eerst de vraag en verteld dat hij daar niets mee te maken wil hebben. Later liet hij doorschemeren dat waarschijnlijk gewoon Elbert Dijkgraaf door zou schuiven naar nr 2.
Als jij hem persoonlijk hebt gesproken, lijkt het me wel zo kies om die info ook voor jezelf te houden.
Freek, sinds wanneer ben jij het geweten van Refoforum?
Ik kan zelf wel bepalen wat ik wel en niet vertel
JALP

Bericht door JALP »

Wodi schreef:
freek schreef:
Wodi schreef:Ik heb Menno de Bruyne enkele weken geleden gesproken. Aan hem heb ik gevraagd wie hij dacht dat de nr. 2 van de SGP zou worden.
Hij ontweek eerst de vraag en verteld dat hij daar niets mee te maken wil hebben. Later liet hij doorschemeren dat waarschijnlijk gewoon Elbert Dijkgraaf door zou schuiven naar nr 2.
Als jij hem persoonlijk hebt gesproken, lijkt het me wel zo kies om die info ook voor jezelf te houden.
Freek, sinds wanneer ben jij het geweten van Refoforum?
Ik kan zelf wel bepalen wat ik wel en niet vertel
Niet om vervelend te doen, maar ik dacht hetzelfde als Freek...

Maar goed... het is allemaal gespeculeer...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Volgens mij is het wel degelijk van belang voor de achterban dat er een hervormde op nummer 2 van de SGP komt. Dat is namelijk de minst loyale kiezersgroep. De kleinere afgescheiden kerkverbanden stemmen toch wel op de SGP (GG, CGK-BhP, GGiN, OGGN, etc.).
Dijkgraaf lag de vorige keren niet echt goed bij een deel van de achterban, want was erg afstandelijk. Er sprong niet echt een 'vonk' over.
Wellicht is het goed om in deze roerige tijden toch weer een predikant te vragen om op nummer 2 te gaan staan. Ik denk dat er in de Gereformeerde Bond voldoende capabele mensen zijn om deze apologetische taak op zich te nemen.

Zo niet, dan ga ik voor Roel Bisschop. Man men groot gezag, enorme uitsraling, goed in de media, knap debater.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:Volgens mij is het wel degelijk van belang voor de achterban dat er een hervormde op nummer 2 van de SGP komt. Dat is namelijk de minst loyale kiezersgroep. De kleinere afgescheiden kerkverbanden stemmen toch wel op de SGP (GG, CGK-BhP, GGiN, OGGN, etc.).
Dijkgraaf lag de vorige keren niet echt goed bij een deel van de achterban, want was erg afstandelijk. Er sprong niet echt een 'vonk' over.
Wellicht is het goed om in deze roerige tijden toch weer een predikant te vragen om op nummer 2 te gaan staan. Ik denk dat er in de Gereformeerde Bond voldoende capabele mensen zijn om deze apologetische taak op zich te nemen.

Zo niet, dan ga ik voor Roel Bisschop. Man men groot gezag, enorme uitsraling, goed in de media, knap debater.
nogmaals: ik heb niet het idee dat het in hervormde kringen zo ligt. Ik hoor dat hervormdenverhaal altijd van niet-hervormden. Ik heb Dijkgraaf een keer gehoord en gezien in een verkiezingsdebat, en toen was hij sterk, ook in het contact. Maar dat was bij een studentenvereniging, en daar heeft hij wellicht wat meer feeling mee. In vergelijking met Jan Schinkelshoek (tjonge, wat kan die irritant zijn in een debat) en Joel Voordewind deed hij het zelfs erg goed.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:Volgens mij is het wel degelijk van belang voor de achterban dat er een hervormde op nummer 2 van de SGP komt. Dat is namelijk de minst loyale kiezersgroep. De kleinere afgescheiden kerkverbanden stemmen toch wel op de SGP (GG, CGK-BhP, GGiN, OGGN, etc.).

nogmaals: ik heb niet het idee dat het in hervormde kringen zo ligt. Ik hoor dat hervormdenverhaal altijd van niet-hervormden. Ik heb Dijkgraaf een keer gehoord en gezien in een verkiezingsdebat, en toen was hij sterk, ook in het contact. Maar dat was bij een studentenvereniging, en daar heeft hij wellicht wat meer feeling mee. In vergelijking met Jan Schinkelshoek (tjonge, wat kan die irritant zijn in een debat) en Joel Voordewind deed hij het zelfs erg goed.
Het gaat om hervormden die twijfelen tussen CDA-CU-SGP.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Zita schreef:

Het gaat om hervormden die twijfelen tussen CDA-CU-SGP.
dat snap ik. Alleen heb ik niet het idee het plaatsen van een hervormde op een verkiesbare plaats voor hen een rol van betekenis speelt. Ik heb het althans nog nooit van iemand gehoord.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik acht het niet juist als een predikant in de TK gaat zitten.
Een predikant heeft een hogere roeping, die dit werk er niet bij kan hebben.
Hij heeft z'n handen vol aan de gemeente, welk werk te allen tijde voor moet gaan boven de politiek.

De SGP is (gelukkig) al héél lang geen domineespartij meer.
Laatst gewijzigd door jvdg op 15 mar 2010, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Wij moeten af van kerkelijke achtergronden voor de SGP. Kwaliteit moet voorop staan.
Wij moeten alleen wel uitleggen dat Bisschop zijn achternaam is en niet zijn kerkelijk ambt.
Misschien met zo'n achternaam stemmen er veel RK'ers op de SGP ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Ik acht het niet juist als een predikant in de TK gaat zitten.
Een predikant heeft een hogere roeping, die dit werk er niet bij kan hebben.
Hij heeft z'n handen vol aan de gemeente, welk werk te allen tijde voor moet gaan boven de politiek.

De SGP is (gelukkig) al héél lang geen domineespartij meer.
Uiteraard kan een dergelijke predikant dan geen gemeente meer hebben.

Maar goed, los van alle kerkverbanden hoop ik nog steeds op Bisschop op nummer 2.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Is Menno de Bruyne, hieronder genoemd niet wat. Hij heeft tenslote al meer dan 25 jaar ervaring op het Binnenhof, is volgens mij nog niet zo heel oud(tenminste dat oogt hij niet) en geniet zeker bekendheid en ik vermoed ook wel op het Binnenhof.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:Is Menno de Bruyne, hieronder genoemd niet wat. Hij heeft tenslote al meer dan 25 jaar ervaring op het Binnenhof, is volgens mij nog niet zo heel oud(tenminste dat oogt hij niet) en geniet zeker bekendheid en ik vermoed ook wel op het Binnenhof.
Menno heeft het hoge ambt van woordvoerder. En dat doet hij op een fantastische manier. (volgens mij logenstraft hij echt ieder stigma over de SGP :D ) Vooral mee doorgaan dus.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik begreep hier en daar dat de kans dat Bisschop nummer 2 wordt, niet erg groot is. Dat wordt wel lastig zeg, want wie dan??
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:Ik begreep hier en daar dat de kans dat Bisschop nummer 2 wordt, niet erg groot is. Dat wordt wel lastig zeg, want wie dan??
Christian van Bemmel?
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Ik begreep hier en daar dat de kans dat Bisschop nummer 2 wordt, niet erg groot is. Dat wordt wel lastig zeg, want wie dan??
Christian van Bemmel?
Hij zou wel goed zijn, denk ik. Maar kan me voorstellen dat ze hem te jong vinden, naast de ook nog vrij jonge VdS. Hoewel dat eigenlijk geen probleem hoeft te zijn, gelet op de status van VdS als bijna-nestor.
En hij is niet hervormd. Dat schijnt ook een probleem te zijn.
Plaats reactie