Ja maar, Afgewezen, zie je dan zelf je inconsequentie niet? Daarom juist stelde ik die vraag.Afgewezen schreef:Apart, dat je die vragen nu pas gaat stellen. Laat ik het heel kort zeggen: het genadeverbond is opgericht van eeuwigheid, is geopenbaard in de tijd, is opgericht met Christus en in Hem met alle uitverkorenen. Hij is hét Zaad, dat aan Abraham beloofd was. Daar zag alles naar uit, ook in het OT Israël.Tiberius schreef:Ok, je stelt dus eigenlijk, dat tijdens het oude verbond er twee verbonden waren: het genadeverbond en één of ander nationaal verbond? Maar welke beloften zijn er dan voor het genadeverbond? En welke voor het nationale verbond?
Of stel je, dat het genadeverbond pas na Pinksteren is gekomen? En niet van eeuwigheid?
In dat geval: waar vallen de beloften uit bijvoorbeeld Gen 3: 15 dan onder?
Zo kom ik bij mijn volgende vragen: Maar welke beloften zijn er dan voor het genadeverbond? En welke voor het nationale verbond?
En eventueel schijngelovigen, ja.Afgewezen schreef:Dat zeg ik net: ter waarschuwing, zie ook citaat kanttekening.Tiberius schreef:Hoe kom je erbij dat Paulus er niet van uit gaat, dat de gemeenten uit gelovigen en ongelovigen bestaat?
Dat doet hij wel degelijk. Anders heeft het niet zo veel zin om de terneergeslagenen in de woestijn als voorbeeld op te voeren.
En inderdaad, in de uiterlijke verschijning van de gemeente zullen er altijd zijn die er niet bij horen. Dat was zelfs al bij de discipelen van Christus zo. Maar dezen worden dan onrechte tot de gemeente gerekend, ze horen er niet echt bij. Dit in tegenstelling tot het oude Israël: ook degenen die zondigden en in de woestijn ternedergeslagen werden, hoorden er écht bij. Maar ze bereikten het beloofde land niet... En dát is de waarschuwing die ervan uitgaat. Gelovigen worden vermaand, schijngelovigen worden opgeroepen om zich te bekeren. Maar het hele problemen van geboren verbondskinderen die er wel/niet/wel bijhoren, komt in dit Bijbelgedeelte niet in beeld. Het gaat hier puur over gelovigen en evt. schijngelovigen.
De Israëlieten waren Gods verbondsvolk. En toch waren er vele schijngelovigen onder hen. Daar waarschuwt Paulus tegen.
Eveneens als het Zijn wil is dat elk verbondskind zalig wordt.Afgewezen schreef:Ja, het was Gods bedoeling dat Israël zo'n volk zou worden.Tiberius schreef:Op allen? Zonder enig onderscheid?Afgewezen schreef:Knap bedacht. Maar daar gaat het nu niet om. De titels die Petrus hier gebruikt, zijn idd. bestemd voor de uitverkorenen. Maar het zijn wél de titels die ooit van toepassing waren op het OT volk Israël.