Iets over de EXTRAORDINAIRE werken van God

huisman

Re: Iets over de EXTRAORDINAIRE werken van God

Bericht door huisman »

refo schreef:
Joannah schreef: Zouden we niet wat meer met onszelf bezig moeten zijn, en wat minder met een ander, en met name met een ander's bestemming?
Inderdaad. Hoe zou het toch komen dat men daar zo vreselijk op gefocust is in de kerken die zich graag als 'behoudend' profileren.

Bedoel je dat wij wat meer van Kaïn's houding moeten hebben "Ben ik mijn broeders hoeder?" Juist in een kerkelijke gemeente zou het anders moeten zijn . Opletten dat er niemand achterblijft en verloren gaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:
Joannah schreef: Zouden we niet wat meer met onszelf bezig moeten zijn, en wat minder met een ander, en met name met een ander's bestemming?
Inderdaad. Hoe zou het toch komen dat men daar zo vreselijk op gefocust is in de kerken die zich graag als 'behoudend' profileren.

Bedoel je dat wij wat meer van Kaïn's houding moeten hebben "Ben ik mijn broeders hoeder?" Juist in een kerkelijke gemeente zou het anders moeten zijn . Opletten dat er niemand achterblijft en verloren gaat.
Nee, het lijkt me niet dat je je broer moet doodslaan. Dat is het andere uiterste.

Gezien het uitgangspunt van dergelijke kerken (de verkiezing) is de kans dat iemand achterblijft nihil. Maar het omgekeerde geldt ook.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco

Bericht door Marco »

Joannah schreef:Zouden we niet wat meer met onszelf bezig moeten zijn, en wat minder met een ander, en met name met een ander's bestemming?
Het is begrijpelijk dat wij graag zekerheid en troost hebben over diegenen die ons heel na aan het hart liggen. Als je echtgeno(o)t(e) overleden is kan je dat bezighouden. Daar mogen we best begrip voor hebben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:@artistiek: DIA stelt steeds, direct of indirect: Het is een bevinding van een kind van God, dús moet het van God afkomstig zijn. Want een écht kind van God herkent of een bevinding van God is of niet.

Het resultaat van die denkwijze is, dat de bevinding altijd waar is, en niet aan Gods woord getoetst hoeft te worden. Als het strijdig is met Gods woord, moet niet de bevinding gecorrigeerd te worden, maar moeten we Gods woord anders gaan lezen.

Het voorbeeld daarvan is wat DIA stelt, over iemand die heenging zonder dat men iets wist over haar eeuwige staat, maar dat na haar dood iemand aan het avondmaal gemeenschap met de ziel van de overledene oefende, waardoor men wél wist dat ze goed heen was. Dan is er dus sprake van nieuwe informatie die, buiten de Schrift om, van een dode ontvangen wordt. Informatieoverdracht = wederkerigheid = contact met een dode = occult (volgens Deut).

Het voorbeeld daarvan is wat DIA stelt, over iemand die heenging zonder dat men iets wist over haar eeuwige staat, maar dat na haar dood iemand aan het avondmaal gemeenschap met de ziel van de overledene oefende, waardoor men wél wist dat ze goed heen was. Dan is er dus sprake van nieuwe informatie die, buiten de Schrift om, van een dode ontvangen wordt. Informatieoverdracht = wederkerigheid = contact met een dode = occult (volgens Deut).

Citeer mij nu even letterlijk, want dan zeg ik dit niet. Je kan het er met een beetje goeie wil van maken, dat is wat anders. Je zegt hier dat iemand heenging zonder dan men iets wist over haar eeuwige staat… Dit is toch niet echt waar, in haar leven kwam wel openbaar waar haar hart lag… Verder is het nooit goed om ‘wetenschappelijk’ onderzoek te doen naar de ondoorgrondelijke dingen des Geestes, want die worden door de natuurlijke mens niet verstaan, en die zijn ook onnaspeurlijk. Dat de ziel van Gods kind gemeenschap oefende met een ziel die voor de troon juicht is trouwens in heel veel geschriften onder ons bekend wel te lezen. Denk onder andere ook (om er maar één te noemen) Pleun Kleijn. Maar ja, die was dan ook van dezelfde sekte die overal tegengesproken wordt als Mientje Vrijdag...

Misschien komt het omdat we de geschriften van de vromen niet meer lezen, want vanwaar anders deze ontstellende onkunde? Deze dingen zouden onder ons niet vergeten hoeven te zijn. De nagelaten boeken getuigen er nog van.
Lees eens het voorwoord dat J. Mastenbroek in het voorwoord bij de vierde druk schrijft van het bekende boekje van Pleun Kleijn, ONDERSCHEIDENE GANGEN des geestelijken levens van des Heeren volk voorgesteld in de vijf zalen van Bethesda.

Een citaat:
Ds. Boone schreef in zijn Voorrede dat het boek ONDERSCHEIDENE GANGEN voor Gods volk zielenspijs is. En ds. Blaak, aan wie dit boekje door de schrijver werd opgedragen, merkt in zijn Voorwoord op dat hij gelooft, dat Gods kinderen (als de Heere het wil toepassen) hun eigen leven erin terug vinden, zowel tot bemoediging als tot schaamte. “Dat niemand zich stoot aan de allegorie in dit boekje”, zo voegt hij er aan toe.
We zullen over de inhoud van dit boekje niet veel meer zeggen. Van een oud leraar is de uitspraak bekend dat, al al ware de zee inkt en al waren de wolken des hemels papier, en alle grassprietjes pennen, de grootheid des Heeren daarmede nooit recht zou kunnen worden beschreven. Dar zal Kleijn ook wel hebben ervaren in zijn leven

Het nabijkomend christendom zal dit boekje wel schouderophalend terzijde leggen. Mensen die bij Jezus beginnen zullen evenmin naar dit boekje grijpen en de geleerden zal het over het algemeen ook weinig bieden. Maar ellendigen in zichzelf, wier zielservaring is dat God met hen is begonnen bij Adam en die buiten het Recht Gods en Zijn deugden niet zalig kunnen worden, zullen in dit boekje geen vreemde zaken aantreffen en dan kan er bij het lezen nog wel gemeenschap worden gevoeld met de triomferende Kerk, die alle verdrukking en strijd voor eeuwig te boven is.

Ik was zo een uurtje geleden met dit boekje aan het lezen en dacht dat er wel wat aardig wat aanrakingspunten waren met anderen van Gods kinderen die toen in heel Nederland algemene hoogachting hadden van het volk. We kunnen dan wat dit betreft Pleun Kleijn wel vergelijken met Mientje Vrijdag.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
RBN

Bericht door RBN »

De verborgen dingen zijn voor den HEERE onzen God.
Mozes sprak van vele grote en toekomende dingen. Maar bedwong ook de curieusheid en nieuwsgierigheid van verder te onderzoeken hetgeen in Gods raad verborgen is, en het bevel was te blijven binnen de palen van Zijn geopenbaard Woord, om dat te onderzoeken, te geloven en daarnaar te leven.

Ik kan hier nog vele Schriftgedeelten bij stellen, maar dat zal niet nodig zijn.
In dit forum ijveren veel mensen voor Godswaarheid, gaan twistgesprekken aan, sprekende/schrijvende ijdele dingen.
Verdwalende in eigengerechtigheden, proberende anderen tot beter inzicht te krijgen, omdat “ wij ” het wel denken te weten, wat voortvaart uit onkunde, want het is niet zaligmakend en zeker niet tot stichting.

Is het een valkuil geworden, een strik van de satan? Zijn het niet de dingen die de satan zo graag wil? Alle dingen te gebruiken om maar niet over je eigen zielenheil na te denken. Dat gunt hij God niet, hij denkt, laat de mensen zich maar bezig houden met ijdele twistingen, pratende over predikanten, Godskinderen en verborgenheden waar we de weerga niet van kennen, zolang ze maar niet naar binnen keren. Zo houd de satan zijn slaven in gevangenis.
Wij, ik en jij, verdoen onze genade tijd door deze te gebruiken met een ijver zonder verstand!
Wanneer er een ijver met verstand was, zouden er meer bezigheden zijn in onze binnenkamer.
De dingen die voor ons onmogelijk zijn, zijn mogelijk bij God.

De wijsheid Gods verborgen voor den natuurlijken mens.

Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien die Hem liefhebben.
Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest (Namelijk die God liefhebben. Want dat de apostel niet alleen van de apostelen spreekt, maar ook van degenen die door hun woord in Christus geloven, blijkt uit het volgende.); want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods. (Dat is, de allerverborgensten raad Gods)
Want wie van de mensen weet hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.

Nog even dit voor degenen die Godswerk verwarren met occulte zaken… wat van oudsher al gedaan werd niet waar?

De schare antwoordde en zeide: Gij hebt den duivel; wie zoekt U te doden?
Jezus antwoordde en zeide tot hen: Eén werk heb Ik gedaan, en gij verwondert u allen.
Gij kent noch Mij, noch Mijn Vader; Is het geen aanklacht voor ons allemaal? Of is het bij u anders, door genade?

Laat het tot waarschuwing zijn, voor een ieder van ons, dat we met deze dingen niet bezig moeten zijn, ze zijn niet tot stichting, en al helemaal niet tot eer van God.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:Dit is verbijsterend... Hoe men het aandurft met de allerheiligste en teerste omgang van een kind Gods aan te merken (of te suggereren) dat dit duivelsweks zou zijn.
Geachte DIA, bezondig je niet langer. Want met je schrijven minacht je namelijk de Schrift, die tegen deze dingen waarschuwt.... En de Schrift is namelijk het Woord Gods, dan onder ons gewoont heeft.... Dus, de Woorden van Christus zelf.

Jij zegt van jezelf, Christus niet te kennen...

Dus als ik jou was, zou ik me wat voorzichtiger opstellen...

Je meent er veel OVER te kunnen praten, en vooral te kunnen praten over wat anderen, zoals Mientje, te zeggen meegemaakt te hebben.... Je hebt het van horen zeggen, maar je kunt er niet UIT praten....

En de heilige apostel Paulus zegt hierover, in zijn eerste brief aan de Korinthiers,

13 Dewelke wij ook spreken, rniet met woorden die de menselijke wijsheid leert, maar met 32woorden 33die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke 34samenvoegende.
14 Maar 35de natuurlijke mens 36begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem 37dwaasheid, en hij 38kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk 39onderscheiden worden.
15 sDoch 40de geestelijke mens onderscheidt wel 41alle dingen, maar hij zelf wordt van 42niemand 43onderscheiden.
16 tWant wie heeft 44den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben 45den zin van Christus.

En DIA, wat niet uit het geloof is, IS zonde.

Verootmoedig je voor Hem. Belijdt Hem je schuld hierin.

Wat is een biddag, zonder dat men zich waarlijk voor Hem verootmoedigd, en Hem waarlijk aanbidt?

Zonder waar geloof is de kerkgang ook op biddag geen ware godsdienst, maar huichelarij, en dus zonde.

Bekeerd u!

Praat er niet langer over, maar er uit!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:
Joannah schreef:Zouden we niet wat meer met onszelf bezig moeten zijn, en wat minder met een ander, en met name met een ander's bestemming?
Het is begrijpelijk dat wij graag zekerheid en troost hebben over diegenen die ons heel na aan het hart liggen. Als je echtgeno(o)t(e) overleden is kan je dat bezighouden. Daar mogen we best begrip voor hebben.
In wezen is dat niet 'christelijk'. Het christelijk geloof houdt namelijk zekerheid in.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:Dit is verbijsterend... Hoe men het aandurft met de allerheiligste en teerste omgang van een kind Gods aan te merken (of te suggereren) dat dit duivelsweks zou zijn.
Geachte DIA, bezondig je niet langer. Want met je schrijven minacht je namelijk de Schrift, die tegen deze dingen waarschuwt.... En de Schrift is namelijk het Woord Gods, dan onder ons gewoont heeft.... Dus, de Woorden van Christus zelf.

Je meent er veel OVER te kunnen praten, en vooral te kunnen praten over wat anderen, zoals Mientje, te zeggen meegemaakt te hebben.... Je hebt het van horen zeggen, maar je kunt er niet UIT praten....

En de heilige apostel Paulus zegt hierover, in zijn eerste brief aan de Korinthiers,

13 Dewelke wij ook spreken, rniet met woorden die de menselijke wijsheid leert, maar met 32woorden 33die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke 34samenvoegende.
14 Maar 35de natuurlijke mens 36begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem 37dwaasheid, en hij 38kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk 39onderscheiden worden.
15 sDoch 40de geestelijke mens onderscheidt wel 41alle dingen, maar hij zelf wordt van 42niemand 43onderscheiden.
16 tWant wie heeft 44den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben 45den zin van Christus.

Wat is een biddag, zonder dat men zich waarlijk voor Hem verootmoedigd, en Hem waarlijk aanbidt?

Zonder waar geloof is de kerkgang ook op biddag geen ware godsdienst, maar huichelarij, en dus zonde.

Bekeerd u!

Eenmaal heb ik gesproken, maar zal niet antwoorden; of tweemaal, maar zal niet voortvaren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:

Eenmaal heb ik gesproken, maar zal niet antwoorden; of tweemaal, maar zal niet voortvaren.
Het zou je inderdaad sieren, als je je met Job verootmoedigde...

En als je dat niet doet met dat te posten, dan neem je Jobs woorden, waarmee hij zich tegenover God verootmoedidge, uit haar verband, en maak je er een spot en godslastering van...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Zonderling schreef:Hebreeën 12:22-24:
22 Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem en de vele duizenden der engelen;

23 Tot de algemene vergadering en de gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;

24 En tot den Middelaar des Nieuwen Testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.
Zo is er in beginsel reeds gemeenschap tussen de Kerk hier op aarde en de Kerk in de hemel.
Uit "GEMEENSCHAP DER HEILIGEN" van Th. Boston (blz. 36, naar de uitgave van 1774)

...Voorts, het is een aller uitgebreidst genootschap; want het strekt zich uit over de gansche aarde en wordt daarom de algemene Kerk geheeten, (1 Cor. 1:2). Schoon er groote streken lands en onmetelijke zeeën tusschen beiden liggen, schoon zij verschillende talen gebruiken, zoo dat sommigen niet verstaan kunnen wat anderen zeggen, niets van dit alles echter verhindert hen om leden van één en hetzelfde lichaam te zijn. Ten andere strekt deze gemeenschap zich uit tot den hemel; en de heiligen hier boven behooren tot de gemeenschap der heiligen hier beneden, (Hebr. 12:23).
In de mond van twee of drie getuigen...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Zonderling

Bericht door Zonderling »

memento schreef:@Zonderling: Eens met je punten, behalve die ik hieronder behandel.
5. Memento koppelt zijn veroordeling aan het hebben van 'wederkerige gemeenschap'. Dan is naar zijn mening sprake van 'de doden vragen' zoals door God is verboden. Memento vergeet hier dat 'de doden vragen' inderdaad verboden is, maar dat dit iets geheel anders is dan het hebben van geestelijke gemeenschap als leden van hetzelfde lichaam in Christus. 'de doden vragen' betreft een occulte praktijk door de werken des satans, het betreft ook duidelijk een vorm van waarzeggerij, wat uit dit woord 'vragen' blijkt. Een wederzijds ervaren geestelijke gemeenschap tussen leden van hetzelfde lichaam door de Geest mag echter nooit occult genoemd worden, ook al zijn deze leden lichamelijk van elkaar gescheiden.
1. Wat je stelt over geesten "vragen" klopt. Echter, er staat in die zin meer. Het woord in Dt 18:11, wat de SV met "duivelskunstenaar" vertaald (יִדְּעֹנִי), betekend iemand die gemeenschap heeft met de geesten der overledenen. Daar gaat het niet expliciet om "vragen", maar om communiceren of gemeenschap hebben met een overleden geest.
Het Hebreeuwse woord dat je noemt betekent letterlijk, 'wetend, wijs' en wordt altijd in een slechte betekenis gebruikt. De betekenis valse profeet of duivelskunstenaar is hiervan afgeleid. Ook de betekenis die jij geeft, is een afgeleide betekenis, het is niet wat dit woord letterlijk betekent.
Echter, uit de discussie is duidelijk dat met de "gemeenschap der heiligen" die gaat over het graf heen géén wederkerigheid bedoelt wordt. Dan is inderdaad Dt 18 niet van toepassing. Meent men dat er wel sprake is van wederkerigheid, contact, dan is Dt 18 wél van toepassing. Maar alleen DIA beweert dat hier, meen ik.
De gemeenschap der heiligen tussen de strijdende Kerk en de triomferende Kerk is er in beginsel en in zijn uitgestrektheid altijd, zoals blijkt uit wat ik citeerde uit Hebreeën 12:22-24. Deze gemeenschap is ook per definitie wederkerig. De vraag is alleen of de gemeenschap der heiligen op een buitengewone wijze kan worden geoefend van persoon tot persoon waarbij beide personen daarvan weten. Ik laat die vraag graag rusten.

Maar goed, deze discussie doet verder weinig ter zake. Ik ben het met anderen hier eens dat het ons moet gaan om de ZALIGMAKENDE gaven en niet om buitengewone openbaringen. Daarom kunnen we deze discussie veel beter beëindigen.
memento

Bericht door memento »

Zonderling schreef:Ik ben het met anderen hier eens dat het ons moet gaan om de ZALIGMAKENDE gaven en niet om buitengewone openbaringen. Daarom kunnen we deze discussie veel beter beëindigen.
Met je opmerkingen over het Hebreeuwse woord en de wederkerige gemeenschap van persoon tot persoon met een overledene ben ik het niet met je eens. Maar laten we de discussie inderdaad maar beëindigen. Al die aandacht voor het bijzondere leidt alleen maar af van de bevinding van het ware zaligmakende geloof. Er is al een veel te grote hang naar het bijzondere in een bepaald deel van onze gezindte, terwijl die noodzakelijke bevinding van ellende-verlossing-dankbaarheid door velen niet persoonlijk gekend wordt.
RBN

Bericht door RBN »

Bert Mulder schreef:

Bekeerd u!

OORDEELT niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u weder gemeten worden.
En wat ziet gij den splinter die in het oog uws broeders is, maar den balk die in uw oog is, merkt gij niet?
Of hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
Gij geveinsde, werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

Elihu die Job dacht te kunnen bestraffen..
TOEN hielden die drie mannen op van Job te antwoorden, dewijl hij in zijn ogen rechtvaardig was.
2 Zo ontstak de toorn van Elihu, den zoon van Barácheël, den Buziet, van het geslacht van Ram; tegen Job werd zijn toorn ontstoken, omdat hij zijn ziel meer rechtvaardigde dan God. 3 Zijn toorn ontstak ook tegen zijn drie vrienden, omdat zij geen antwoord vindende, nochtans Job verdoemden.

Wanneer u zoveel licht heeft gekregen, de geest der onderscheiding deelachtig bent geworden, zult het bovenstaande ook verstaan niet waar?
Wanneer u zich verdiept in Elihu, dan weet gij ook dat hij door sommigen gehouden wordt Bileam te zijn geweest?
En gij weet zeer wel hoe het Bileam wedervaren is toch en wat zijn eindbestemming was?
Zo dan, die meent te staan, zie toe dat hij niet valle.

Terugkerende naar de bestraffing die Job deze vrienden mocht geven, heeft u daar wel eens opgelet?

Het geschiedde nu nadat de HEERE die woorden tot Job gesproken had, dat de HEERE tot Elifaz, den Themaniet, zeide: Mijn toorn is ontstoken tegen u en tegen uw twee vrienden; want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk als Mijn knecht Job.
Daarom, neemt nu voor ulieden zeven varren en zeven rammen, en gaat heen tot Mijn knecht Job, en offert brandoffer voor ulieden, en laat Mijn knecht Job voor ulieden bidden; want zekerlijk, Ik zal zijn aangezicht aannemen, opdat Ik aan ulieden niet doe naar uw dwaasheid; want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job.

~Dia~ wijk toch af. Het doet u geen nut. En ~Dia~ s'Heeren gunst is over die Hem vrezen! Dat er bevindingen zijn van Godskinderen die niet uit te leggen zijn, kan ik beamen. Het treft mij bijzonder hoe er hier op dit forum over gesproken wordt. Hoe de dingen zichtbaar expres uit zijn verband getrokken worden.
Ik weet dat u de bevindingen niet boven de Schrift stelde. U heeft er genoeg van getuigt op dit forum. De uitspraak Nadien zult gij het verstaan, zal voor veel van Godskinderen betekenis hebben, zeker in de extra ordinaire werkingen van God aan zijn kinderen. Godswoord staat er vol van. Sommige dingen zijn niet uit te leggen, daarom, wanneer het je overkomen mag, bewaar deze dingen dan in je hart. Hoe menigmaal is het Christus niet verweten, Gij hebt den duivel? Wat hebben we toch met ons allen een verduisterd verstand.

Men verstaat u niet, en men denkt u te kennen, men denkt de geest der onderscheiding deelachtig te zijn, maar weten niet van dit alles.
Men kent de Christus.. Maar kent Christus hen??

Wijkt af.
Geeft het heilige den honden niet, en werpt uw parelen niet voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden en zich omkerende u verscheuren.
refo

Bericht door refo »

RBN schreef:
Bert Mulder schreef:

Bekeerd u!

OORDEELT niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u weder gemeten worden.
En wat ziet gij den splinter die in het oog uws broeders is, maar den balk die in uw oog is, merkt gij niet?
Of hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
Gij geveinsde, werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

Elihu die Job dacht te kunnen bestraffen..
TOEN hielden die drie mannen op van Job te antwoorden, dewijl hij in zijn ogen rechtvaardig was.
2 Zo ontstak de toorn van Elihu, den zoon van Barácheël, den Buziet, van het geslacht van Ram; tegen Job werd zijn toorn ontstoken, omdat hij zijn ziel meer rechtvaardigde dan God. 3 Zijn toorn ontstak ook tegen zijn drie vrienden, omdat zij geen antwoord vindende, nochtans Job verdoemden.

Wanneer u zoveel licht heeft gekregen, de geest der onderscheiding deelachtig bent geworden, zult het bovenstaande ook verstaan niet waar?
Wanneer u zich verdiept in Elihu, dan weet gij ook dat hij door sommigen gehouden wordt Bileam te zijn geweest?
En gij weet zeer wel hoe het Bileam wedervaren is toch en wat zijn eindbestemming was?
Zo dan, die meent te staan, zie toe dat hij niet valle.

Terugkerende naar de bestraffing die Job deze vrienden mocht geven, heeft u daar wel eens opgelet?

Het geschiedde nu nadat de HEERE die woorden tot Job gesproken had, dat de HEERE tot Elifaz, den Themaniet, zeide: Mijn toorn is ontstoken tegen u en tegen uw twee vrienden; want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk als Mijn knecht Job.
Daarom, neemt nu voor ulieden zeven varren en zeven rammen, en gaat heen tot Mijn knecht Job, en offert brandoffer voor ulieden, en laat Mijn knecht Job voor ulieden bidden; want zekerlijk, Ik zal zijn aangezicht aannemen, opdat Ik aan ulieden niet doe naar uw dwaasheid; want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job.

~Dia~ wijk toch af. Het doet u geen nut. En ~Dia~ s'Heeren gunst is over die Hem vrezen! Dat er bevindingen zijn van Godskinderen die niet uit te leggen zijn, kan ik beamen. Het treft mij bijzonder hoe er hier op dit forum over gesproken wordt. Hoe de dingen zichtbaar expres uit zijn verband getrokken worden.
Ik weet dat u de bevindingen niet boven de Schrift stelde. U heeft er genoeg van getuigt op dit forum. De uitspraak Nadien zult gij het verstaan, zal voor veel van Godskinderen betekenis hebben, zeker in de extra ordinaire werkingen van God aan zijn kinderen. Godswoord staat er vol van. Sommige dingen zijn niet uit te leggen, daarom, wanneer het je overkomen mag, bewaar deze dingen dan in je hart. Hoe menigmaal is het Christus niet verweten, Gij hebt den duivel? Wat hebben we toch met ons allen een verduisterd verstand.

Men verstaat u niet, en men denkt u te kennen, men denkt de geest der onderscheiding deelachtig te zijn, maar weten niet van dit alles.
Men kent de Christus.. Maar kent Christus hen??

Wijkt af.
Geeft het heilige den honden niet, en werpt uw parelen niet voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden en zich omkerende u verscheuren.
Maar het is niet heilig.
Je kunt zéggen dat je de bevindingen niet boven de Schrift stelt, maar het in feite wel doen. En dat is ook wat er met jou aan de hand is.

De vrienden van Job oordeelden op grond van wat ze zagen.
Maar waar het in dir topic over gaat is de Geest constateren aan het werk te zijn, waar de Geest niet eens aan het werk wíl zijn. Hij onderwerpt Zich aan het Woord.
En veroorzaak je met je redevoering weinig goeds: Gods Woord staat vol van zulke ervaringen. Dat is niet zo. Bevindingen in Gods Woord zijn uit te leggen.
--------------
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat is dat eigenlijk, 'bevindingen boven de Schrift stellen'? Kan iemand mij dat uitleggen? En meteen vertellen wat er zo ernstig aan is?
Plaats reactie