Iets over de EXTRAORDINAIRE werken van God

artistiek

Re: Iets over de EXTRAORDINAIRE werken van God

Bericht door artistiek »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:
artistiek schreef:Hoeveel keer moet ik dat nog herhalen??
Zo vaak tot het duidelijk is, want blijkbaar hebben sommige posts misverstanden opgeroepen.

Verder vind ik het hele topic een hoop kouwe drukte om weinig. Ik vraag me af wie het nu werkelijk met elkaar oneens is, afgezien van misschien de woordkeuze.
Kouwe drukte... Ik vind het nog al wat als de bevindingen van Gods kinderen als duivels werk worden weggezet. Terecht hebben daar een heleboel mensen problemen mee.
Nee. Er wordt gezegd dat iemand gemeenschap had met een overledene. Gemeenschap impliceert wederkerigheid. Zowel in de tijd van Mientje, als in het Nederlands van nu. Combineer dat met DIA, die dat expliciet maakt, namelijk als illustratie bij de stelling dat je door gemeenschap met een overledene kan weten dat hij/zij goed heen is, terwijl dat bij het leven van die persoon onzeker is, en je hebt de ketterij, namelijk dat er contact is met de overledene. Díe dwaling is weersproken, en zal ik op grond van de Schrift blijven weerspreken. Contact met doden is occult. Ook als een kind van God zich daaraan schuldig maakt.
Nee, nee, jij impliceerde dat en gaat het omvormen naar '(wederkerig) contact hebben met'.
Maar er is duidelijk gezegd dat het niet om de persoon gaat, alhoewel de nabestaanden hier enige troost uit mogen putten. Het gaat bij al Gods kinderen om Hem, Die door de overledene tot in der eeuwigheid verheerlijkt mag worden. Dat wekt jaloersheid, dat schept verbondenheid.
memento

Bericht door memento »

artistiek schreef:Nee, nee, jij impliceerde dat en gaat het omvormen naar '(wederkerig) contact hebben met'.
Maar er is duidelijk gezegd dat het niet om de persoon gaat, alhoewel de nabestaanden hier enige troost uit mogen putten. Het gaat bij al Gods kinderen om Hem, Die door de overledene tot in der eeuwigheid verheerlijkt mag worden. Dat wekt jaloersheid, dat schept verbondenheid.
Uhm, elke neerlandici zal u vertellen dat gemeenschap altijd een wederkerig element gehad heeft in haar betekenis, ook in Mientjes tijd. Dat is dus geen omvormen, maar gewoon lezen wat er staat. Ook is herhaaldelijk gevraagd of er wat anders bedoelt wordt dan wat er staat, maar daar is geen antwoord op gekomen.

Maar het probleem wat DIA aansneed, wat de oorzaak van deze discussie was, is nog steeds niet de wereld uit. DIA stelde namelijk dat iemand kon sterven zonder dat men wist dat deze behouden was, en dat daarna een kind van God gemeenschap met die overledene had, waaruit men dan kon afleiden dat die overledene goed heen was.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

dubbel
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 09 mar 2010, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Als Mientje Vrijdag, zoals DIA zei door haar aan te halen als bewijs dat je door de gemeenschap der heiligen zekerheid kan krijgen over het "goed weg" zijn van iemand waarvan dat onduidelijk was, wederkerige gemeenschap heeft gehad (gemeenschap impliceert immers wederkerigheid, zowel in oud als hedendaags Nederlands), dan is dat gedrag de Heere een gruwel geweest. Omdat het woord dat zegt.

Exegetisch klopt wat je zegt maar half. Er staat inderdaad dat God de volken verdreven heeft voor hun gedrag. Echter, in het gedeelte wat ik aanhaalde wordt Israël gewaarschuwd niet te doen als die volken. Dat sluit elkaar niet uit. Heel Israël kreeg die oproep te horen, en voor heel Israël was die oproep bestemt.
Ik snap niet wat je wilt zeggen met je laatste zin. Ik zie in ieder geval geen tegenargument of iets wat staat tegenover wat ik gezegd heb.

Verder: Een goed verstaander begreep dat gemeenschap in dit geval geen wederkerigheid inhield.

Hier overigens wat Van Dale opgeeft bij het woord gemeenschap:
gemeenschap

ge·meen·schap

de (v.)

1
·
het gemeenschappelijk hebben van iets, het met een of meer anderen deelhebben aan iets
synoniem: massaliteit

1
·
gemeenschap van belangen
1
·
in gemeenschap

synoniem: gezamenlijk, samen

1
·
(juridisch) iets in gemeenschap brengen (vgl. art. 1655, Boek 7A BW)
het als vennoten in de vennootschap inbrengen en tot gemeenschappelijk goed maken, teneinde het daaruit ontstaande voordeel met elkaar te delen

1
·
(juridisch) gemeenschap van goederen
de vermogenstoestand tussen echtgenoten wanneer niet bij huwelijksvoorwaarden andere bepalingen zijn gemaakt, medebrengend dat alle zowel tegenwoordige als toekomstige baten van de echtgenoten, alsmede alle zowel voor als tijdens het huwelijk gemaakte schulden tussen de echtgenoten gemeenschappelijk zijn, tenzij, in geval van schenking of erfenis, door schenker of erflater het tegendeel is bepaald

1
·
huwen in gemeenschap van winst en verlies
zodat ieder blijft in het bezit van zijn eigen goed, terwijl dat wat tijdens het huwelijk verworven, of verloren wordt samen wordt gedeeld

1
·
huwen in gemeenschap van vruchten en inkomsten
een nog meer beperkte gemeenschap, die alleen de winst, niet het verlies, omvat

1
·
huwen buiten gemeenschap van goederen
op huwelijkse voorwaarden

1
·
gecontinueerde gemeenschap

zie bij gecontinueerd

2
·
(religie) het deel-hebben van de gelovigen aan de zegeningen van Christus en de Heilige Geest

3
·
betrekking, omgang, contact
3
·
geslachtelijke, seksuele, vleselijke gemeenschap

synoniem: geslachtsgemeenschap

3
·
(van kloosterlingen, gevangenen e.d.) van de gemeenschap met de buitenwereld afgesloten zijn
3
·
(van ruimtes, gebouwen e.d.) gemeenschap hebben met andere ruimtes, gebouwen e.d.
daarmee in verbinding staan

3
·
middelen van gemeenschap
hulpmiddelen van het verkeer, wegen en vervoermiddelen

3
·
gemeenschap hebben (of houden) met –
-
(verouderd) een verhouding hebben, omgaan, te doen hebben met –
-
(pregnant) seksuele omgang hebben

4
·
de persoonlijke verbondenheid, de innerlijke verhouding tussen mensen onderling
4
·
behoefte aan gemeenschap

5
·
(concreet) de gezamenlijke personen die tot elkaar in een bep. opzicht in een geregelde betrekking, in ‘gemeenschap’ staan
5
·
een kleine, een eigen, een hechte, een afzonderlijke, een gesloten gemeenschap
5
·
seculiere, religieuze gemeenschap
5
·
de joodse, christelijke, islamitische gemeenschap
5
·
de Joodse, Marokkaanse, Molukse gemeenschap
5
·
(protestants) de gemeenschap der heiligen, der gelovigen
de gezamenlijke gelovigen

5
·
de gemeenschap van een kerk

synoniem: kerkgemeenschap

ook als tweede lid in samenst. als de volgende, waarin het eerste lid een sociale, religieuze en/of etnische groep noemt
boerengemeenschap, christengemeenschap, hindoegemeenschap, homogemeenschap, migrantengemeenschap, moslimgemeenschap, zigeunergemeenschap

6
·
maatschappij, samenleving
6
·
studeren op kosten van de gemeenschap
7
·
(juridisch) personen die door een rechtsgemeenschap verbonden zijn

8
·
op basis van de taal onderscheiden deel van de Belgische bevolking met een eigen staatsrechtelijke organisatie, waarvan de bevoegdheden in ’t bijz. betrekking hebben op de persoonsgebonden onderwerpen zoals onderwijs, cultuur en gezondheidszorg (in contrast met de gewesten, waarvan de bevoegdheid betrekking heeft op de plaatsgebonden onderwerpen, zoals economie en infrastructuur)
8
·
de Vlaamse, Franse, Duitstalige gemeenschap
ook als eerste lid in samenst. als de volgende, ter aanduiding dat het genoemde behoort tot de bevoegdheid van of betrekking heeft op gemeenschappen
gemeenschapsaangelegenheid, gemeenschapsbevoegdheid, gemeenschapsmaterie, gemeenschapsminister, gemeenschapsregering

9
·
internationale organisatie tot gemeenschappelijk beheer of met een ander gezamenlijk doel
9
·
de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (1951-1967)
organisatie van Europese staten om een gemeenschappelijke markt voor die producten te vormen

9
·
Europese (Economische) Gemeenschap
belangengemeenschap van (een aantal) Europese staten, aaneensluiting waarbij door de betrokken landen bep. aspecten van het economisch leven gelijkgeschakeld worden
afkorting: E(E)G; in 1992 voortgezet onder de naam EU

9
·
de internationale gemeenschap
de gezamenlijke staten en hun inwoners
Het is mij nog niet zo duidelijk dat het altijd om wederkerigheid gaat.
Petrus wordt door Jezus Satan genoemd. Kinderen Gods kunnen dus zeker wel duivels handelen. Daarom is het nodig om bevinding te toetsen aan Gods woord.
22) satanas
Dat is, wederpartij. Welke naam wel voornamelijk den duivel wordt toegeschreven, zie Matth. 4:10, maar hier ook Petrus gegeven, omdat hij Christus uit verkeerde liefde in het uitvoeren van zijn ambt zocht hinderlijk te zijn. Zie 2 Sam. 19:22.

DIA impliceerde wel degelijk contact. Ook impliceert het woord gemeenschap dat (zowel in oud als hedendaags Nederlands is dat een woord wat wederkerigheid kent).
[/quote][/quote]
Dat laatste is maar zeer de vraag. DIA impliceerde geen contact, lees zijn post maar.
memento

Bericht door memento »

@Erasmiaan: Dan kan jij misschien ook uitleggen hoe het volgende kan: DIA stelde namelijk dat iemand kon sterven zonder dat men wist dat deze behouden was, en dat daarna een kind van God gemeenschap met die overledene had, waaruit men dan kon afleiden dat die overledene goed heen was.

Hou kan dat zonder wederkerigheid?

------
Wat betreft de definitie van gemeenschap: De kernbetekenis van het woord gaat over samen-hebben, samen-zijn, samen-vormen, etc. Het is overduidelijk (ook bij de van Dale definitie) dat het in alle gevallen het gezamelijke, het wederkerige, insluit. Of we gemeenschap nu gebruiken tussen man en vrouw, tussen mensen onderling, of tussen God en mens, in alle gevallen bedoelen we altijd het wederkerige aspect (tenminste, dat hoop ik). Het woord kán abstract gebruikt worden (bv. Wij belijden in gemeenschap met de kerk van alle tijden en plaatsen), echter dan is de partij waarmee gemeenschap geoefend wordt ook een abstract begrip (in overdrachtelijke zin gebruikt, dus: de belijdenis van de kerk der eeuwen), niet een persoon.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:@Erasmiaan: Dan kan jij misschien ook uitleggen hoe het volgende kan: DIA stelde namelijk dat iemand kon sterven zonder dat men wist dat deze behouden was, en dat daarna een kind van God gemeenschap met die overledene had, waaruit men dan kon afleiden dat die overledene goed heen was.

------
Wat betreft de definitie van gemeenschap: De kernbetekenis van het woord gaat over samen-hebben, samen-zijn, samen-vormen, etc. Het is overduidelijk (ook bij de van Dale definitie) dat het in alle gevallen het gezamelijke, het wederkerige, insluit. Of we gemeenschap nu gebruiken tussen man en vrouw, of tussen God en mens, in beide gevallen bedoelen we altijd het wederkerige aspect (tenminste, dat hoop ik)
En -zonder het vleselijk te bedoelen - schat ik in dat het woordeken 'gemeenschap' bij Mientje Vrijdag veel sterker een samenzijn met wederkerigheid inhoudt dan wij dat nu voelen als wij dat woordje horen in niet-lichamelijke betekenis.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:
memento schreef:@Erasmiaan: Dan kan jij misschien ook uitleggen hoe het volgende kan: DIA stelde namelijk dat iemand kon sterven zonder dat men wist dat deze behouden was, en dat daarna een kind van God gemeenschap met die overledene had, waaruit men dan kon afleiden dat die overledene goed heen was.

------
Wat betreft de definitie van gemeenschap: De kernbetekenis van het woord gaat over samen-hebben, samen-zijn, samen-vormen, etc. Het is overduidelijk (ook bij de van Dale definitie) dat het in alle gevallen het gezamelijke, het wederkerige, insluit. Of we gemeenschap nu gebruiken tussen man en vrouw, of tussen God en mens, in beide gevallen bedoelen we altijd het wederkerige aspect (tenminste, dat hoop ik)
En -zonder het vleselijk te bedoelen - schat ik in dat het woordeken 'gemeenschap' bij Mientje Vrijdag veel sterker een samenzijn met wederkerigheid inhoudt dan wij dat nu voelen als wij dat woordje horen in niet-lichamelijke betekenis.
Dat vrees ik ook. En DIA's opmerkingen wezen ook in die richting.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

------
Wat betreft de definitie van gemeenschap: De kernbetekenis van het woord gaat over samen-hebben, samen-zijn, samen-vormen, etc. Het is overduidelijk (ook bij de van Dale definitie) dat het in alle gevallen het gezamelijke, het wederkerige, insluit. Of we gemeenschap nu gebruiken tussen man en vrouw, tussen mensen onderling, of tussen God en mens, in alle gevallen bedoelen we altijd het wederkerige aspect (tenminste, dat hoop ik). Het woord kán abstract gebruikt worden (bv. Wij belijden in gemeenschap met de kerk van alle tijden en plaatsen), echter dan is de partij waarmee gemeenschap geoefend wordt ook een abstract begrip (in overdrachtelijke zin gebruikt, dus: de belijdenis van de kerk der eeuwen), niet een persoon.
Van Dale schreef:2
·
(religie) het deel-hebben van de gelovigen aan de zegeningen van Christus en de Heilige Geest
4
·
Zullen we het hier maar op houden?

Aangezien je de rest van mijn post onbeantwoord laat begrijp ik dat je inderdaad afstapt van je idee om de tekst uit Deuteronomium op M. Vrijdag van toepassing te verklaren.
artistiek

Bericht door artistiek »

refo schreef:

------
En waar ontleen je deze inschatting aan als ik het vragen mag.
memento

Bericht door memento »

Van Dale schreef:2
·
"Zegeningen" is een abstract begrip, geen persoon.

4
·
Van verhouding en persoonlijke verbondenheid is m.i. alleen sprake wanneer er wederkerigheid is.
Aangezien je de rest van mijn post onbeantwoord laat begrijp ik dat je inderdaad afstapt van je idee om de tekst uit Deuteronomium op M. Vrijdag van toepassing te verklaren.
Mijn stelling blijft, en daartegen voer je in jouw posting ook geen argumenten aan, dat een ieder die gemeenschap heeft met de geest van een overledene (volgens gewoon Nederlands taalgebruik, waarin dit wederkerig bedoelt wordt) heeft, het verbod uit Deut overtreed. Wat Mientje precies bedoelt heeft weet ik niet, maar als de uitleg van DIA klopt, en het gevoel van refo er niet naast zit, dan bedoelt Mientje inderdaad gemeenschap in wederkerige betekenis, wat dus volgens Deut den Heere een gruwel is. Ook kinderen Gods kunnen in deze zonde vallen.

Ik hoop dat ze dat NIET zo bedoelt heeft, en dat het alleen wat onhelder uitgedrukt is. Maar blijft het probleem, dat DIA's stelling, waarmee deze discussie begon, niet opgelost is. Want met niet-wederkerige gemeenschap kan je niet weten of iemand die gestorven is, en van wie je niet weet of hij/zij behouden is, nu bij God is. Iets wat DIA wel voor mogelijk hield.

Maargoed, als iedereen het er mee eens is, dat gemeenschap in wederkerige zin met een overleden iemand occult is, dan is deze discussie klaar. Want niemand zal de ervaring van troost, vanuit de beloften Gods, aangaande iemand in wiens leven de vruchten van geloof openbaar mochten komen, ontkennen. Ik zou dit echter niet onder de extra-ordinaire gaven scharen, omdat elk kind van God - op grond van Gods woord - deze troost aangaande een weggevallen kind van God genieten kan.
Geborenomvrijtezijn

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Kortom, m.i. staat deze specifieke ervaring in het kader van Paulus apostelschap. Deze specifieke ervaring moeten wij nu, net als wonderen, tongen, en andere dingen uit de aposteltijd, nu niet verwachten. Dat was specifiek voor die tijd en die situatie.

Beste broeder,

Waar lees jij in de bijbel dat deze dingen alleen voor die tijd waren?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ik ben blij dat ik vandaag gewoon gewerkt heb en zodoende deze discussie gemist hebt.

Wel wil ik kort reageren op het volgende:
memento schreef:Als Mientje Vrijdag, zoals DIA zei door haar aan te halen als bewijs dat je door de gemeenschap der heiligen zekerheid kan krijgen over het "goed weg" zijn van iemand waarvan dat onduidelijk was, wederkerige gemeenschap heeft gehad (gemeenschap impliceert immers wederkerigheid, zowel in oud als hedendaags Nederlands), dan is dat gedrag de Heere een gruwel geweest. Omdat het woord dat zegt.
1. Het ontvangen van zekerheid over iemands staat na zijn/haar overlijden moeten we niet rechtstreeks koppelen aan de bijzondere ervaring van geestelijke gemeenschap met een overledene zoals DIA dat naar voren heeft gebracht. Beide zaken staan m.i. los van elkaar en moeten we ook los van elkaar beoordelen.

2. Ook Mientje Vrijdag bezat reeds lang zekerheid over de staat van haar overleden man. Het is dus niet zo dat zij door een geestelijke gemeenschap na zijn overlijden hier voor het eerst zekerheid over ontving.

3. De hele 'als'-zin van Memento gaat dus mank, dit 'als' is een veronderstelling die niet op waarheid berust.

4. Wel spreekt Mientje Vrijdag erover dat zij geestelijke gemeenschap had met haar overleden echtgenoot. Er zijn meer van dergelijke beschrijvingen te vinden uit de 20e eeuw, ik meen ook van Betje Duijzer (maar het boekje dat ik ooit las, bezit ik niet, dus ik kan het niet nakijken).

5. Memento koppelt zijn veroordeling aan het hebben van 'wederkerige gemeenschap'. Dan is naar zijn mening sprake van 'de doden vragen' zoals door God is verboden. Memento vergeet hier dat 'de doden vragen' inderdaad verboden is, maar dat dit iets geheel anders is dan het hebben van geestelijke gemeenschap als leden van hetzelfde lichaam in Christus. 'de doden vragen' betreft een occulte praktijk door de werken des satans, het betreft ook duidelijk een vorm van waarzeggerij, wat uit dit woord 'vragen' blijkt. Een wederzijds ervaren geestelijke gemeenschap tussen leden van hetzelfde lichaam door de Geest mag echter nooit occult genoemd worden, ook al zijn deze leden lichamelijk van elkaar gescheiden.

6. Ik heb zelf naar voren gebracht de vraag of de hemelingen onze toestand kennen, laat staan of het mogelijk is dat de hemelingen vergund wordt geestelijke gemeenschap te ondervinden met gelovigen die op de aarde zijn. Jes. 63:16 zou erop kunnen wijzen dat dit niet het geval is, hoewel dit niet met stelligheid uit deze tekst kan worden afgeleid. De engelen weten in vele zaken zeker van ons, en zou het dan onmogelijk zijn dat de hemelingen iets van ons weten indien hun dat door God vergund wordt?

7. Ik beschouw het als zeker dat er gevallen zijn geweest waarin mensen op aarde geestelijke gemeenschap met elkaar hebben ondervonden, hoewel zij ver van elkaar verwijderd waren en er geen communicatiemiddelen waren waardoor zij contact hadden. De geschiedenis van de Kerk op aarde vermeldt deze wonderlijke gevallen. Zij waren één in de Geest en als leden van hetzelfde lichaam van Christus en ondervonden die geestelijke eenheid ook wederzijds op dezelfde tijd. Ook dit is een zeer bijzondere ervaring die we niet als norm of regel mogen stellen, maar die we ook niet mogen ontkennen of veroordelen.

8. Gezien punt 7 en punt 6 denk ik niet dat we met grote stelligheid kunnen beweren dat iets dergelijks wat Mientje Vrijdag en Betje Duijzer beschreven hebben, tot het onmogelijke behoort. Nogmaals: Ik zeg niet dat het WAAR gebeurd is wat zij beschrijven, maar ik zeg ook niet dat het NIET WAAR gebeurd is. Ik onthoud mij hierin liever van een oordeel en ik denk dat dit het verstandigste is wanneer wij in deze zaken geen zekerheid hebben.

N.a.v. een ander punt in de discussie:
9. Dat God een God is der levenden sluit in dat Abraham, Izak en Jakob ook thans een levende ziel/geest hebben. Want God is niet alleen een God der levenden ná de opstanding uit de doden, maar evenzeer een God der levenden vóór de opstanding uit de doden.
BJD

Bericht door BJD »

Het komt allemaal erg vreemd op me over....al die uiterst bijzondere ervaringen. Ik hoor er juist in de prediking wel eens voor waarschuwen (zoals ik al postte in een preek van Ds Baan onlangs maar ook in een preek van Ds A.T. Vergunst.)

Daarnaast zou ik bijna een hekel aan ene Mientje krijgen, terwijl ik die vrouw niet eens ken. De roomse hebben Maria.. sommige hier hebben Mientje.
Al dat verheerlijkend over HAAR schrijven.. (ik doel op niemand) daar krijg ik een vreemd gevoel van in mijn onderbuik.
artistiek

Bericht door artistiek »

BJD schreef:Het komt allemaal erg vreemd op me over....al die uiterst bijzondere ervaringen. Ik hoor er juist in de prediking wel eens voor waarschuwen (zoals ik al postte in een preek van Ds Baan onlangs maar ook in een preek van Ds A.T. Vergunst.)

Daarnaast zou ik bijna een hekel aan ene Mientje krijgen, terwijl ik die vrouw niet eens ken. De roomse hebben Maria.. sommige hier hebben Mientje.
Al dat verheerlijkend over HAAR schrijven.. (ik doel op niemand) daar krijg ik een vreemd gevoel van in mijn onderbuik.
De openingszin van je post verklaart je 2e alinea.
Maar ik zou graag eens willen weten waartegen deze di dan zo ernstig waarschuwen. Wat is er zo gevaarlijk volgens hen?
vlinder

Bericht door vlinder »

artistiek schreef:
BJD schreef:Het komt allemaal erg vreemd op me over....al die uiterst bijzondere ervaringen. Ik hoor er juist in de prediking wel eens voor waarschuwen (zoals ik al postte in een preek van Ds Baan onlangs maar ook in een preek van Ds A.T. Vergunst.)

De openingszin van je post verklaart je 2e alinea.
Maar ik zou graag eens willen weten waartegen deze di dan zo ernstig waarschuwen. Wat is er zo gevaarlijk volgens hen?
Dat je gevoel en bevinding boven het Woord van God stelt. Dat is zo gevaarlijk. De Heere-Jezus zei: u zonden zijn u vergeven. Hij voegde er niet aan toe: voelt u dat, en krijgt u er een tekst bij, en voelt u gemeenschap met abraham die in de hemel is? Welnee, wij moeten genoeg hebben aan Gods Woord. Daarnaast zul je best wel ervaren dat je soms geraakt wordt door een tekstgedeelte, misschien soms zelfs terwijl je op dat moment niet eens uit de Bijbel leest. Ik kan me goed voorstellen dat ds. hiertegen waarschuwen, anders krijg je de ervaringen van een oude vrouw die allang niet meer leeft tot norm.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie