Iets over de EXTRAORDINAIRE werken van God

-DIA-

Re: Iets over de EXTRAORDINAIRE werken van God

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:
memento schreef:
Zonderling schreef:Een vraag die hier ook speelt, is of zij die in de hemel zijn, weet hebben van ons (als individuele personen) die op de aarde zijn. Alleen dan zou een gemeenschap tussen personen wederkerig kunnen zijn. De Schrift zegt echter: 'Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet' (Jes. 63:16). Ik denk dan ook niet dat zij die in de hemel zijn, het vergund is om voortdurend kennis te hebben van degenen die op de aarde zijn (gebaseerd op dit Schriftwoord!). Dat neemt niet weg dat we niet kunnen uitsluiten dat God Zijn kinderen in de hemel door een bijzonder voorrecht daar iets van openbaart.

Naar mijn overtuiging gaat het te ver om hier te komen met een beslist nee of een beslist ja. Dit zijn zulke verborgen zaken die niemand met zijn verstand of 'uit de boeken' kan oplossen. (Dia, ik zou er maar niet aan beginnen.) En van de bevinding van anderen blijf ik liever af.
Zonderling, bevindingen moeten aan de Bijbel getoetst worden, zeker als ze als "voorbeeld" van hoge geestelijkheid geschilderd worden. Als ze die toets niet kunnen doorstaan, moeten we m.i. niet slapjes zeggen "daar blijven we maar van af", maar moeten we zeggen "Gods Woord leert ons anders". Sola Scriptura houdt ook in om dwalende bevindingen resoluut af te wijzen. Tenzij we (en ik vrees dat dit veel gebeurt in de praktijk) de bevinding bóven de Schrift stellen...
Memento, aan jou om aan te geven waarin ze de toets van de Bijbel niet kunnen doorstaan.

Overigens werd deze bevinding door de personen die aangeven ze beleefd te hebben niet genoemd als voorbeeld van hoge geestelijkheid. Dat gebeurt door DIA inderdaad wel, naar het lijkt. En dat betreur ik ook. Als je mij goed hebt gelezen, sluit ik niet eens uit dat jij gelijk hebt. Echter: ik geef er geen oordeel over zolang ik het vóór of tégen niet uit de Schrift bewezen zie. En een definitief bewijs uit de Schrift vóór of tégen lijkt mij eerlijk gezegd niet mogelijk.
Hier zou ik iets duidelijkheid wensen. De term "Hoge geestelijkheid" is mij onbekend. Als dat moet betekenen dat het "grote christenen" zijn kan ik zeggen dat ik dat niet bedoel. Ik lees ook: God zal de hogen vernederen, maar de nederigen geeft Hij genade.
Zie 1 Petrus 5: De ouderlingen, die onder u zijn, vermaan ik, die een medeouderling, en getuige des lijdens van Christus ben, en deelachtig der heerlijkheid, die geopenbaard zal worden: Weidt de kudde Gods, die onder u is, hebbende opzicht daarover, niet uit bedwang, maar gewilliglijk; noch om vuil gewin, maar met een volvaardig gemoed; Noch als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren, maar als voorbeelden der kudde geworden zijnde. En als de overste Herder verschenen zal zijn, zo zult gij de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid behalen. Desgelijks gij jongen, zijt den ouden onderdanig; en zijt allen elkander onderdanig; zijt met de ootmoedigheid bekleed; want God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade. Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd.
Als rijkbegenadigde christenen 'iets' worden is het een slecht teken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Calvijn wijst de extraordinaire 'werken' resoluut af. Inst 1:9.

En het is ook logisch. Hoe kun je die extraordinaire werken (die vrijwel per definitie positieve ervaringen meebrengen) toetsen? Hoe weet je dat het van God is? Als de Geest werkt dan is het altijd door het woord en andere manieren is niets dan .... (mag je zelf invullen, maar als ik woorden van Calvijn gebruik worden de letters hier groen)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Calvijn wijst de extraordinaire 'werken' resoluut af. Inst 1:9.

En het is ook logisch. Hoe kun je die extraordinaire werken (die vrijwel per definitie positieve ervaringen meebrengen) toetsen? Hoe weet je dat het van God is? Als de Geest werkt dan is het altijd door het woord en andere manieren is niets dan .... (mag je zelf invullen, maar als ik woorden van Calvijn gebruik worden de letters hier groen)
Goed, daar moet je ook niet naar staan, maar het ontkennen ervan kan en mag ook niet.
En: hoe weet je of het van God is? Dat is een vraag van een mens die God niet kent.
Want mag een oprecht kind van God iets van Zijn Hemelse Vader proeven zal dat nooit een
vraag zijn.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:

Goed, daar moet je ook niet naar staan, maar het ontkennen ervan kan en mag ook niet.
Jawel.
De vraag is namelijk: hoe weet ik dat het van God is?
Jij stelt die vraag niet. Je zegt: het is van God.
En als de Satan zich vertoont als een engel des lichts: Hoe zou jij dan dat onderscheid maken tussen schijn en zijn?
Maar nogmaals: daarover bekommer je je niet.
En daarom kom je in de moerassen van de geestdrijvers terecht.

Het Woord zijn maar letters. Toch?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Zonderling schreef:
Zonderling schreef:
memento schreef:Zonderling, bevindingen moeten aan de Bijbel getoetst worden, zeker als ze als "voorbeeld" van hoge geestelijkheid geschilderd worden. Als ze die toets niet kunnen doorstaan, moeten we m.i. niet slapjes zeggen "daar blijven we maar van af", maar moeten we zeggen "Gods Woord leert ons anders". Sola Scriptura houdt ook in om dwalende bevindingen resoluut af te wijzen. Tenzij we (en ik vrees dat dit veel gebeurt in de praktijk) de bevinding bóven de Schrift stellen...
Memento, aan jou om aan te geven waarin ze de toets van de Bijbel niet kunnen doorstaan.

Overigens werd deze bevinding door de personen die aangeven ze beleefd te hebben niet genoemd als voorbeeld van hoge geestelijkheid. Dat gebeurt door DIA inderdaad wel, naar het lijkt. En dat betreur ik ook. Als je mij goed hebt gelezen, sluit ik niet eens uit dat jij gelijk hebt. Echter: ik geef er geen oordeel over zolang ik het vóór of tégen niet uit de Schrift bewezen zie. En een definitief bewijs uit de Schrift vóór of tégen lijkt mij eerlijk gezegd niet mogelijk.
Memento, het spijt mij dat je zelf niet met schriftbewijzen komt.
Eerlijk gezegd, vind ik het dan bijzonder onvoorzichtig van je om je ertegen te blijven verklaren (zoals je kennelijk doet), zónder dat je komt met bewijzen uit de Schrift.
Dan kun je mij verwijten dat ik 'slap' ben, maar ik verwijt jou dat je onvoorzichtig bent door te komen met een overhaast oordeel.
Mijn stelling was heel eenvoudig: In de Bijbel wordt contact met de doden verboden, zowel in de wetgeving als bv het bekende verhaal van Saul bij de waarzegster te Endor. De Geest gaat niet in tegen Zijn eigen regels.

Terecht merkt refo op, dat Calvijn (en ook andere reformatoren, zoals Guido de Bres) sterk gewaarschuwd hebben tegen dit soort extra-bijzondere bevindingen. Men leze de werken tegen de Dopers.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:

Jawel.
En als de Satan zich vertoont als een engel des lichts: Hoe zou jij dan dat onderscheid maken tussen schijn en zijn?

Dit zijn inderdaad gevaarlijke dingen. En wroeten in zulke dingen lijkt me ook niet aan te raden.
Niet curieuselijk onderzoeken, zouden ze vroeger zeggen. En dat is waar.
En dat de satan als een engel des lichts rond gaat, daat weet elk kind van God wel iets van.
De saten is de clown van God, zei ooit iemand. Daar zit veel in, en dat moeten we nooit onderschatten.
en er lichtelijk over praten is ook niet aan te raden. Laten we toezien, elk voor zich, want deze moerassen
zouden ons kunnen verrassen, daarom kunnen we ons beter verre houden om de gangen en wegen van
de saten te bestuderen. Anderzijds hebben we ook voorzichtig te zijn, en de listen van satan zullen niet onbekend blijven.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:

Jawel.

Dit zijn inderdaad gevaarlijke dingen. En wroeten in zulke dingen lijkt me ook niet aan te raden.
En dat de satan als een engel des lichts rond gaat, daat weet elk kind van God wel iets van.
De saten is de clown van God, zei ooit iemand. Daar zit veel in, en dat moeten we nooit onderschatten.
en er lichtelijk over praten is ook niet aan te raden. Laten we toezien, elk voor zich, want deze moerassen
zouden ons kunnen verrassen, daarom kunnen we ons beter verre houden om de gangen en wegen van
de saten te bestuderen. Anderzijds hebben we ook voorzichtig te zijn, en de listen van satan zullen niet onbekend blijven.
Je haalt alles door en elkaar.

Curieuselijk onderzoeken gaat over iets anders.
En de Satan als een engel des lichts, daar weet Gods kind niets van. Wel van een briesende leeuw.
--------------
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:PS> Daarmee wil ik niet onbevindelijk zijn (zoals DIA mij verwijt). Bevinding is nodig tot zaligheid. Alleen, laten we het houden bij de eenvoudige Bijbelse bevinding. Gericht op God en Zijn woord. Hoe bijzonderder de bevinding (zoals gemeenschap hebben met een overledene), des te minder staat God centraal. Terwijl het toch gaat om God.
Even iets recht zetten: Ik verwijt niets, dat bedoel ik niet. Ik mis alleen de blijken van de kennis daarvan. Laten we dat toch eerlijk mogen zeggen, want elkaar verdenken is niet goed, en elkaar om de lieve vrede wil te laten gaan is ook niet goed. We kunnen elkaar zo makkelijk verloren laten gaan, zo wordt wel eens gezegd, en helaas is dat waar. Waar is de wijsheid, om dit in liefde en met bewogenheid op te merken. En om hierover op een forum uitgebreid te handelen lijkt me zeker niet juist. Misschien had ik het beter hier niet kunnen laten merken, anderzijds zou het me ook schuldig kunnen stellen als naltigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:

En de Satan als een engel des lichts, daar weet Gods kind niets van. Wel van een briesende leeuw.
Ik acht het niet van node hier op in te gaan...
Een ongeestelijk redeneren sticht niet.
Ik heb me trouwens vaker afgevraagd of internet een middel is dat God zou behagen te gebruiken.
Hoewel het mogelijk zou kunnen zijn...
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
En de Satan als een engel des lichts, daar weet Gods kind niets van.
Hoe bewijs je dat, Refo?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:En de Satan als een engel des lichts, daar weet Gods kind niets van. Wel van een briesende leeuw.
Van die engel des lichts, daar weten weten Gods kinderen juist alles van.
Die briesende leeuw is hen alleen bekend door die engel des lichts.

Weet dat God die gekwelden, door satan, bevrijdt!!!
Ik hoop, in liefde refo, dat de Heere jouw zelfverzekerdheid eens verbreekt.

Zoals ik gewend ben, reageer jij niet op deze posting.
Maar nu, ik hoop van wel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:

Ik acht het niet van node hier op in te gaan...
Een ongeestelijk redeneren sticht niet.
Ik heb me trouwens vaker afgevraagd of internet een middel is dat God zou behagen te gebruiken.
Hoewel het mogelijk zou kunnen zijn...
Lekker makkelijk redeneren zo.
artistiek

Bericht door artistiek »

Joannah schreef:
artistiek schreef:Ik lees in 2 Korinthiërs 12 dat Paulus 'opgetrokken is geweest tot in den derden hemel' Dat is, in de woonplaats der engelen en heiligen zielen... Daar heeft hij onuitsprekelijke dingen gehoord.
Zou de Heere zulke openbaringen (misschien niet in zo'n uitnemendheid) nooit meer kunnen geven?
Alles wat geopenbaard moest worden, is al opgetekend in de Schrift.
Hoe weet je dat?
artistiek

Bericht door artistiek »

En het is ook logisch. Hoe kun je die extraordinaire werken (die vrijwel per definitie positieve ervaringen meebrengen) toetsen? Hoe weet je dat het van God is?
Let maar eens op hun levenswandel. Let maar eens op hun spreken over deze zaken. Teerheid, voorzichtigheid, heilige schroom, diepe eerbied... allemaal zaken die we zo zelden meer zien/horen... Ik snap het dat je gaat twijfelen aan deze extraordinaire werken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Waar staat eigenlijk in de Bijbel dat we een ánder nauw moeten onderzoeken?
Ik lees wel: onderzoek uzelf (2 Kor 13:5).
Wordt in dit topic de bevinding van anderen getoetst aan het Woord? Laten we daar maar mee stoppen, dat is niet nodig. Hebben we zelf bevinding? Laten we die dan toetsen en onderzoeken. Maar dat hoeft niet op RF.
Plaats reactie