memento schreef:@Afgewezen: Joh 6:45 gaat volgens mij niet om de reikwijdte van het nieuwe verbond. Zulk "Ik zal" taalgebruik komt ook onder het oude verbond voor (denk aan Abraham), en is daarmee geen argument om de reikwijdte van het nieuwe verbond smaller te maken dan het oude verbond.
De reikwijdte van het nieuwe verbond is oneindig veel groter dan die van het oude verbond (Israël <-> gehele wereld), wat de bediening betreft. Maar het gaat nu over de vervulling ervan, die alleen plaatsvindt in de bondgenoten. Welnu, wat de vervulling van het nieuwe verbond betreft, hiervan zegt Christus: "Een ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij."
De vervulling van de beloften van het oude verbond heeft plaatsgevonden aan het natuurlijke Israël, zie Jozua 21:43-45:
43 Alzo gaf de HEERE aan Israël het ganse land, dat Hij gezworen had hun vaderen te geven, en zij beerfden het, en woonden daarin.
44 En de HEERE gaf hun rust rondom, naar alles, wat Hij hun vaderen gezworen had; en er bestond niet een man van al hun vijanden voor hun aangezicht; al hun vijanden gaf de HEERE in hun hand.
45 Er viel niet een woord van al de goede woorden, die de HEERE gesproken had tot het huis van Israël; het kwam altemaal.
Dat was een schaduwachtige vervulling, want de vervulling van het oude verbond was natuurlijk een heenwijzing naar de vervulling van het nieuwe verbond (het hemels Kanaän).
memento schreef:Je hebt gelijk dat Paulus veel over het nieuwe verbond spreekt. Alleen: Waar geeft Paulus aan dat het nieuwe verbond smaller is (nl. alleen uitverkorenen) dan het oude? Want dat dat uitgelegd wordt, verwacht je toch wel, omdat er anders massale spraakverwarring op zou treden tussen Paulus en de Joden, die gewend waren aan het OT, en die bij een term als verbond direct aan Abraham en Sinaï terugdachten (ook op het gebied van reikwijdte).
Nou, dat die spraakverwarring er was, blijkt duidelijk. Petrus en Paulus hadden echt wel wat uit te leggen, omdat ze bijv. de gelovigen uit de heidenen niet besneden. En denk maar eens aan de apostelvergadering in Handelingen 15. Als ’t allemaal zo duidelijk en logisch was, had deze vergadering er ook niet hoeven komen.
Het verschil tussen oud en nieuw verbond geeft Paulus aan in bijv. Galaten 3 en 4.
In deze hoofdstukken zien we, wat ik al eerder heb aangegeven: 1. dat in het nieuwe verbond de positie van de gelovigen anders is, namelijk geen kind, maar erfgenaam, Gal. 4, en 2. dat het in dit verbond ook uitsluitend gáát om de gelovigen, Gal. 3:
22. Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden. 23. Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 29. En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad en naar de beloftenis erfgenamen.