4. Nee, want die vrijgezel is niet je vrouw. Zoals Jezus al zegt: Als je een vrouw aanziet om haar te begeren heb je in je hart al overspel gepleegd. Jezus zegt hier in feite: Wat je in je gedachten doet, doe je daarmee ook in het echt. Pleeg je in gedachte overspel met iemand, dan heb je in je hart al overspel gepleegd.
Nee, hij zegt dat wat je heimelijk begeert, dat is net zo erg als het werkelijk doen.
Het hopen dat iemand doodgaat is net zo erg als iemand feitelijk doden.
Maar als ik fantaseer over wat er gebeurt als iemand sterft (bv. een politicus), dan hoop ik er nog niet op.
En je kunt geen overspel plegen als je niet getrouwd bent, tenzij de persoon met wie je contact hebt getrouwd is.
Maar als 2 personen ongetrouwd zijn dan kan er nooit sprake zijn van overspel. Laat staan als er slechts sprake is van fantasie!
En over het 'onkuis' argument; waarschijnlijk masturbeert 99% van de vrijgezelle mannen (zo niet 100%).
Dit is een erg relevant onderwerp.
Het is maar goed dat we hier wel met elkaar over kunnen praten (al zijn details wmb niet nodig, maar volgens mij blijf ik daar zelf persoonlijk ook ver weg van)
Seksualiteit levert zowieso veel schuldgevoelens op. Er zijn genoeg mensen in onze gezindte die seks uberhaupt alleen voor voortplanting vinden en die er niet van willen genieten, en al zorgen dat ze (terwijl ze getrouwd zijn) elkaar niet naakt zien.
Die gebruiken precies dezelfde argumenten! (onkuis, matigen, heilig zijn, etc.)
Blijft staan; de Bijbel spreekt niet over masturbatie, wel zegt Jezus duidelijk dat we niets aan de wet toe mogen voegen!
Hoe komt het dan dat mensen het lef hebben om zo direct in te gaan tegen wat Jezus zegt en wel nieuwe wetten te maken, op grond van wat ze zelf onkuis of overmatig vinden?
Dat is wat de farizeën deden, nieuwe wetjes maken waarvan ze dachten dat het wel in lijn zou zijn met wat God zou bedoelen in de wet.