Voorgaan in een ander kerkverband

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:De reden van de toestroom CGK'ers naar de GG is wel enigzins te verklaren, als je het geheel van de CGK bekijkt. Er gebeuren daar immers (met name na WO II) dingen die regelrecht indruisen tegen de reformatorische leer.
DIA, hou nu toch eens op met dit soort beschuldigingen. Ik heb vandaag een preek geluisterd van ds. J. Westerink. Werkelijk heel onderwijzend, ontdekkend en vertroostend. Dat is iemand die midden in de CGK staat. Waarom zomaar met modder gooien naar elkaar, zonder één bewijs. En als je daarmee komt, beperk het dan tot zaken en ga niet op personen spelen.
Wat en wie beschuldig ik dan? Ik noemde slechts door een ieder te constateren feiten.
Toch?
En welke op persoon heb ik gespeeld? Je kan het alleen suggereren, en om te begrijpen
waar ik op doel zal je vast ook wel begrijpen. Zo onnozel acht ik je toch ook niet.
Luther, je gaat te ver. DIA heeft groot gelijk en kan dat echt wel zeggen. Er zijn ontwikkelingen in de CGK waar we bang voor moeten zijn. De kerk is breder geworden dan Gods Woord toelaat, dat is niet meer dan de constatering van een feit. Wel een verdrietig feit, dat zeker. Anderzijds is er nog wel een deel waarmee we ons hartelijk verbonden kunnen voelen.

Maar DIA beschuldigt niemand en speelt al helemaal niet op de persoon (in ieder geval niet tot voor deze post waar jij op reageert).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Marnix »

Tja... zo kan ik ook wel gaan beargumenteren waarom er een hoop mensen zijn grootgebracht in de GG en predikant zijn geworden in de CGK :) Heeft allicht ook iets met de reformatorische leer te maken.... Er gebeuren ter rechter zijde ook dingen waar we bang voor. De kerk is smaller geworden dan Gods Woord toelaat, er druisen dingen tegen de reformatorische leer in. Als we het toch over door iedereen te constateren feiten hebben....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Tja... zo kan ik ook wel gaan beargumenteren waarom er een hoop mensen zijn grootgebracht in de GG en predikant zijn geworden in de CGK :) Heeft allicht ook iets met de reformatorische leer te maken.... Er gebeuren ter rechter zijde ook dingen waar we bang voor. De kerk is smaller geworden dan Gods Woord toelaat, er druisen dingen tegen de reformatorische leer in. Als we het toch over door iedereen te constateren feiten hebben....
Als je niks te zeggen heb, zeg dan ook niets. Je gaat niet op argumenten in maar begint over iets anders. Ik weet niet precies hoe dat heet in drogredeneringen maar het is in ieder geval onjuist discussieren.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door sela »

'k reageer in deze posting even op het topic in dit topic. hopelijk niet te offtopic.

het 'waarschuwende' of 'verontrust zijn' zit misschien welhaast in ons aller reformatorische DNA. voor mij is dat een reden om zaken die ik voel als waarschuwing tegen het licht te houden. denk ik dat iets niet goed voelt omdat dat een automatische reflex van me is, waarin ik groot gebracht ben, of is het echt zo. het moeilijke is misschien soms ook dat je medestanders zoekt, dat je de waarheid van je overtuiging toets aan anderen. maar we belijden toch dat God alleen macht heeft? een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd?
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door sela »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Tja... zo kan ik ook wel gaan beargumenteren waarom er een hoop mensen zijn grootgebracht in de GG en predikant zijn geworden in de CGK :) Heeft allicht ook iets met de reformatorische leer te maken.... Er gebeuren ter rechter zijde ook dingen waar we bang voor. De kerk is smaller geworden dan Gods Woord toelaat, er druisen dingen tegen de reformatorische leer in. Als we het toch over door iedereen te constateren feiten hebben....
Als je niks te zeggen heb, zeg dan ook niets. Je gaat niet op argumenten in maar begint over iets anders. Ik weet niet precies hoe dat heet in drogredeneringen maar het is in ieder geval onjuist discussieren.
vind je dat? eerst las ik een reactie van een verontruste rechtse en dit lijkt me een reactie daarop van een verontruste linkse?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef: Ik veroodeel niemand lichtelijk en onverhoord. Ik had eerder goede contacten met CGK'ers.
Maar dat was een andere tijd. De tijd dat ds. F.Bakker nog voorging.
Ik zeg ook niet dat de hele CGK 'niets' meer is, maar zou ik een keuze moeten maken zou ik
zeker niet voor zo'n tegen zichzelf verdeeld huis kiezen. Want dat is het in feite.
En let op: Ik heb niemand specifiek op het oog!

(Jammer dat ik er dat altijd bij schijn te moeten zeggen, want ik merk hier een enorme argwaan
tegen mensen van de rechterkant...)
Ik voel me door diverse postings bijna schuldig om CGK te zijn ........ en dat op een Refoforum.
Dat hoeft toch niet?
Jij bent niet in de eerste plaats verantwoordelijk voor de koers die de kerk gaat.
Ik neem aan dat je dan in de BhP kant zit, anders zou ik het vreemd vinden dat je op
een forum zit dat zich reformatorisch noemt.
Maar waar ik het oog op heb...
Kijk eens naar predikanten als die Zwolse prediker die zoveel voor de EO heedt gezegd.
Neem me niet kwalijk, maar dat noem ik (het is niet de randen opzoeken hoe ver ik het
refoforum kan provoceren, maar de waarheid mag toch gezegd worden
?!!!) een ketter!
Zou je je nu niet eens concentreren op je eigen kerkverband? Dan altijd te wijzen naar een ander? Ik krijg een beetje genoeg van dat vingertje. En nee, dat is niet omdat ik een vijand van de waarheid ben. Wel een vijand van lichtelijk oordelen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef: Ik veroodeel niemand lichtelijk en onverhoord. Ik had eerder goede contacten met CGK'ers.
Maar dat was een andere tijd. De tijd dat ds. F.Bakker nog voorging.
Ik zeg ook niet dat de hele CGK 'niets' meer is, maar zou ik een keuze moeten maken zou ik
zeker niet voor zo'n tegen zichzelf verdeeld huis kiezen. Want dat is het in feite.
En let op: Ik heb niemand specifiek op het oog!

(Jammer dat ik er dat altijd bij schijn te moeten zeggen, want ik merk hier een enorme argwaan
tegen mensen van de rechterkant...)
Ik voel me door diverse postings bijna schuldig om CGK te zijn ........ en dat op een Refoforum.
Dat hoeft toch niet?
Jij bent niet in de eerste plaats verantwoordelijk voor de koers die de kerk gaat.
Ik neem aan dat je dan in de BhP kant zit, anders zou ik het vreemd vinden dat je op
een forum zit dat zich reformatorisch noemt.
Maar waar ik het oog op heb...
Kijk eens naar predikanten als die Zwolse prediker die zoveel voor de EO heedt gezegd.
Neem me niet kwalijk, maar dat noem ik (het is niet de randen opzoeken hoe ver ik het
refoforum kan provoceren, maar de waarheid mag toch gezegd worden
?!!!) een ketter!
Zou je je nu niet eens concentreren op je eigen kerkverband? Dan altijd te wijzen naar een ander? Ik krijg een beetje genoeg van dat vingertje. En nee, dat is niet omdat ik een vijand van de waarheid ben. Wel een vijand van lichtelijk oordelen.
Inderdaad. Het is nogal makkelijk naar anderen te wijzen. Maar laat het mes maar eens in het eigen vlees gaan of de hand in eigen boezem.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:
Dat hoeft toch niet?
Jij bent niet in de eerste plaats verantwoordelijk voor de koers die de kerk gaat.
Ik neem aan dat je dan in de BhP kant zit, anders zou ik het vreemd vinden dat je op
een forum zit dat zich reformatorisch noemt.
Maar waar ik het oog op heb...
Kijk eens naar predikanten als die Zwolse prediker die zoveel voor de EO heedt gezegd.
Neem me niet kwalijk, maar dat noem ik (het is niet de randen opzoeken hoe ver ik het
refoforum kan provoceren, maar de waarheid mag toch gezegd worden
?!!!) een ketter!
Zou je je nu niet eens concentreren op je eigen kerkverband? Dan altijd te wijzen naar een ander? Ik krijg een beetje genoeg van dat vingertje. En nee, dat is niet omdat ik een vijand van de waarheid ben. Wel een vijand van lichtelijk oordelen.
Inderdaad. Het is nogal makkelijk naar anderen te wijzen. Maar laat het mes maar eens in het eigen vlees gaan of de hand in eigen boezem.
Ik hoef ook niet verder als mijn eigen kerkverband te kijken... Als jullie je de moeite getrooosten mijn berichtjes hier te lezen
zal je merken dart ik ook veel gebreken zie in de Gereformeerde Gemeenten. Maar die waren nu even niet aan de orde...
Je hoeft, als het om een bepaald kerkverband gaat, niet per se alle andere kerkverbande erbij te noemen, om zo de kans te
verkleinen dat je iemand onbedoed kwetst...Dacht toch dat dat duidelijk was? Als het over de dwalingen in de RKK gaat hoef
je ook niet per se de Oud Katholieke Kerk en de Oosters Orthodoxe Kerken er in een adem bij te noemen. Waar het over gaat
is toch dujidelijk genoeg?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:Ik hoef ook niet verder als mijn eigen kerkverband te kijken... Als jullie je de moeite getrooosten mijn berichtjes hier te lezen
zal je merken dart ik ook veel gebreken zie in de Gereformeerde Gemeenten. Maar die waren nu even niet aan de orde...
Je hoeft, als het om een bepaald kerkverband gaat, niet per se alle andere kerkverbande erbij te noemen, om zo de kans te
verkleinen dat je iemand onbedoed kwetst...Dacht toch dat dat duidelijk was? Als het over de dwalingen in de RKK gaat hoef
je ook niet per se de Oud Katholieke Kerk en de Oosters Orthodoxe Kerken er in een adem bij te noemen. Waar het over gaat
is toch dujidelijk genoeg?
Ik begrijp het ook wel. Maar verplaats je ook eens in mensen die met smart in hun hart bepaalde ontwikkelingen in hun kerkverband bezien. Die zitten er niet op te wachten dat een buitenstaander dat veroordeelt op een kille, harde, afstandelijke manier.
henry30
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 nov 2009, 08:11

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door henry30 »

-DIA- schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:
Zou je je nu niet eens concentreren op je eigen kerkverband? Dan altijd te wijzen naar een ander? Ik krijg een beetje genoeg van dat vingertje. En nee, dat is niet omdat ik een vijand van de waarheid ben. Wel een vijand van lichtelijk oordelen.

Is dit topic c.q. deze discussie niet lichtelijk of minder lichtelijk aan het ontsporen?
Waar hebben we het hier met elkaar over?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

henry30 schreef:Is dit topic c.q. deze discussie niet lichtelijk of minder lichtelijk aan het ontsporen?
Waar hebben we het hier met elkaar over?
Het gaat hier over wat verschillende kerkverbanden bindt en scheidt...
En ja, dan kan er wel eens wat genoemd worden...

En wat die andere reactie betreft: Kil, hard en afstanbdelijk bedoel ik het niet, dat moge iedereen duidelijk zijn,
ook al kan het zo overkomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Marnix »

sela schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Tja... zo kan ik ook wel gaan beargumenteren waarom er een hoop mensen zijn grootgebracht in de GG en predikant zijn geworden in de CGK :) Heeft allicht ook iets met de reformatorische leer te maken.... Er gebeuren ter rechter zijde ook dingen waar we bang voor. De kerk is smaller geworden dan Gods Woord toelaat, er druisen dingen tegen de reformatorische leer in. Als we het toch over door iedereen te constateren feiten hebben....
Als je niks te zeggen heb, zeg dan ook niets. Je gaat niet op argumenten in maar begint over iets anders. Ik weet niet precies hoe dat heet in drogredeneringen maar het is in ieder geval onjuist discussieren.
vind je dat? eerst las ik een reactie van een verontruste rechtse en dit lijkt me een reactie daarop van een verontruste linkse?
Precies. Maar het een mag wel (andere kerkverbanden afkraken) maar het ander niet.... dan zijn het opeens drogredenen, onjuist discussiëren etc. En begin je opeens over iets anders... terwijl dat enkele posts voor mijn reactie al gebeurde, en ik daar slechts op inhaakte. Als de zuiverheid van de discussie je zo aan het hart gaat moet je wel consequent zijn en niet alleen onbeargumenteerde off-topic posts van links, maar ook van rechts negeren. ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door pierre27 »

Ik vind het oordelen van DIA wel meevallen, wat dat betreft ben ik het met enkele mensen die hierop reageren niet eens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Kensington
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jun 2009, 14:00

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Kensington »

Het gaat hier over of een predikant voor mag gaan in een ander kerkverband, of alleen in zijn eigen kerkverband
Beetje andere discussie nu :?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
sela schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Tja... zo kan ik ook wel gaan beargumenteren waarom er een hoop mensen zijn grootgebracht in de GG en predikant zijn geworden in de CGK :) Heeft allicht ook iets met de reformatorische leer te maken.... Er gebeuren ter rechter zijde ook dingen waar we bang voor. De kerk is smaller geworden dan Gods Woord toelaat, er druisen dingen tegen de reformatorische leer in. Als we het toch over door iedereen te constateren feiten hebben....
Als je niks te zeggen heb, zeg dan ook niets. Je gaat niet op argumenten in maar begint over iets anders. Ik weet niet precies hoe dat heet in drogredeneringen maar het is in ieder geval onjuist discussieren.
vind je dat? eerst las ik een reactie van een verontruste rechtse en dit lijkt me een reactie daarop van een verontruste linkse?
Precies. Maar het een mag wel (andere kerkverbanden afkraken) maar het ander niet.... dan zijn het opeens drogredenen, onjuist discussiëren etc. En begin je opeens over iets anders... terwijl dat enkele posts voor mijn reactie al gebeurde, en ik daar slechts op inhaakte. Als de zuiverheid van de discussie je zo aan het hart gaat moet je wel consequent zijn en niet alleen onbeargumenteerde off-topic posts van links, maar ook van rechts negeren. ;)
Marnix, je weet best dat je opmerking niets met de discussie van doen had. De andere opmerkingen wel.
Gesloten