Geen want de DKO is hier niet voor gemaakt. Toen had je die verdeeldheid tussen rechtzinnige kerkgenootschappen nog niet.Luther schreef:Ik heb een vraag hierover, want ik zit me af te vragen tegen welk artikel van de DKO ds. Mouw handelt als hij een huwelijk in de OGGN Elst bevestigd? Ik heb zitten zoeken, maar ik heb het niet gevonden.Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Voorgaan in een ander kerkverband
Re: Voorgaan in een ander kerkverband
Ik dacht daar ook al aan; maar ik vroeg me af waar Tiberius dan op doelt, want hij stelde nogal zeker dat het tegen de kerkorde is.Erasmiaan schreef:Geen want de DKO is hier niet voor gemaakt. Toen had je die verdeeldheid tussen rechtzinnige kerkgenootschappen nog niet.Luther schreef:Ik heb een vraag hierover, want ik zit me af te vragen tegen welk artikel van de DKO ds. Mouw handelt als hij een huwelijk in de OGGN Elst bevestigd? Ik heb zitten zoeken, maar ik heb het niet gevonden.Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Klopt. Dat de Afgescheiden kerken de DKO hanteren is meer symbolisch. Met behulp van toevoegingen en commentaren wordt deze zwaar verouderde kerkorde in stand gehouden. Elke kerk kent zijn eigen toevoegingen/wijzigingen van het DKO, waardoor het misschien beter is om te spreken van de OGG-versie van de DKO, de GG-versie van de DKO, de CGK-versie van de DKO, etc.Erasmiaan schreef:Geen want de DKO is hier niet voor gemaakt. Toen had je die verdeeldheid tussen rechtzinnige kerkgenootschappen nog niet.Luther schreef:Ik heb een vraag hierover, want ik zit me af te vragen tegen welk artikel van de DKO ds. Mouw handelt als hij een huwelijk in de OGGN Elst bevestigd? Ik heb zitten zoeken, maar ik heb het niet gevonden.Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Zelf ben ik voor een nieuwe, heldere kerkorde, waarin je gewoon duidelijk de dingen zegt. Dat voorkomt een hele hoop problemen en discussies (waaronder deze discussie).
Het is precies zoals Memento zegt: er worden door meerdere vergaderingen toevoegingen gedaan en daar staat dan in gepreciseerd. Deze kwestie staat beschreven in de Voornaamste Besluiten van de Generale Synode in 1977.Luther schreef:Ik heb een vraag hierover, want ik zit me af te vragen tegen welk artikel van de DKO ds. Mouw handelt als hij een huwelijk in de OGGN Elst bevestigd? Ik heb zitten zoeken, maar ik heb het niet gevonden.Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee als een GG-predikant in een ander kerkverband geaccepteerd wordt als dienstknecht van God en als zodanig wordt uitgenodigd om een eredienst te leiden. Wat mij betreft kan dat ook wederzijds, en ook op zondag.
Tiberius schreef:Het is precies zoals Memento zegt: er worden door meerdere vergaderingen toevoegingen gedaan en daar staat dan in gepreciseerd. Deze kwestie staat beschreven in de Voornaamste Besluiten van de Generale Synode in 1977.Luther schreef:Ik heb een vraag hierover, want ik zit me af te vragen tegen welk artikel van de DKO ds. Mouw handelt als hij een huwelijk in de OGGN Elst bevestigd? Ik heb zitten zoeken, maar ik heb het niet gevonden.Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee als een GG-predikant in een ander kerkverband geaccepteerd wordt als dienstknecht van God en als zodanig wordt uitgenodigd om een eredienst te leiden. Wat mij betreft kan dat ook wederzijds, en ook op zondag.
Dat is toch geen DKO?????
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
De DKO is zo oud, dat hij op veel punten niet meer bruikbaar is. Daarom heeft elke kerk zijn eigen toevoegingen, buiten-werking-stelling-van-artikelen, en wijzigingen. Echt duidelijk is dat allemaal niet, en je moet wetgeleerde zijn om er nog een touw aan vast te kunnen knopen. Maar dat is zoals het in gebruik is. Daarom is de term DKO als je het over de kerkorde van de GG/CGK/OGG hebt niet echt meer op zn plaats. Beter is: Kerkorde van de GG/CGK/OGG, deels gebaseerd op de DKO.albion schreef:Dat is toch geen DKO?????
Dit is weer zo'n typische memento-kort-door-de-bocht-redenatie. Het overgrote deel van de kerkorde staat nog en heeft nog gelding. Dat er een nieuwe werkelijkheid is die nieuwe eisen stelt is logisch; daar voorzag de DKO al in.memento schreef:De DKO is zo oud, dat hij op veel punten niet meer bruikbaar is. Daarom heeft elke kerk zijn eigen toevoegingen, buiten-werking-stelling-van-artikelen, en wijzigingen. Echt duidelijk is dat allemaal niet, en je moet wetgeleerde zijn om er nog een touw aan vast te kunnen knopen. Maar dat is zoals het in gebruik is. Daarom is de term DKO als je het over de kerkorde van de GG/CGK/OGG hebt niet echt meer op zn plaats. Beter is: Kerkorde van de GG/CGK/OGG, deels gebaseerd op de DKO.albion schreef:Dat is toch geen DKO?????
Het zijn bij elkaar wel heel veel wijzigingen, buiten-werking-stellingen, en toevoegingen. Voor het gewone gemeentelid is daar geen touw aan vast te knopen. Waarom niet al die aanpassingen verwerken in de tekst van de DKO zelf?Erasmiaan schreef:Dit is weer zo'n typische memento-kort-door-de-bocht-redenatie. Het overgrote deel van de kerkorde staat nog en heeft nog gelding. Dat er een nieuwe werkelijkheid is die nieuwe eisen stelt is logisch; daar voorzag de DKO al in.memento schreef:De DKO is zo oud, dat hij op veel punten niet meer bruikbaar is. Daarom heeft elke kerk zijn eigen toevoegingen, buiten-werking-stelling-van-artikelen, en wijzigingen. Echt duidelijk is dat allemaal niet, en je moet wetgeleerde zijn om er nog een touw aan vast te kunnen knopen. Maar dat is zoals het in gebruik is. Daarom is de term DKO als je het over de kerkorde van de GG/CGK/OGG hebt niet echt meer op zn plaats. Beter is: Kerkorde van de GG/CGK/OGG, deels gebaseerd op de DKO.albion schreef:Dat is toch geen DKO?????
Geen idee.memento schreef:Het zijn bij elkaar wel heel veel wijzigingen, buiten-werking-stellingen, en toevoegingen. Voor het gewone gemeentelid is daar geen touw aan vast te knopen. Waarom niet al die aanpassingen verwerken in de tekst van de DKO zelf?Erasmiaan schreef:Dit is weer zo'n typische memento-kort-door-de-bocht-redenatie. Het overgrote deel van de kerkorde staat nog en heeft nog gelding. Dat er een nieuwe werkelijkheid is die nieuwe eisen stelt is logisch; daar voorzag de DKO al in.memento schreef:De DKO is zo oud, dat hij op veel punten niet meer bruikbaar is. Daarom heeft elke kerk zijn eigen toevoegingen, buiten-werking-stelling-van-artikelen, en wijzigingen. Echt duidelijk is dat allemaal niet, en je moet wetgeleerde zijn om er nog een touw aan vast te kunnen knopen. Maar dat is zoals het in gebruik is. Daarom is de term DKO als je het over de kerkorde van de GG/CGK/OGG hebt niet echt meer op zn plaats. Beter is: Kerkorde van de GG/CGK/OGG, deels gebaseerd op de DKO.albion schreef:Dat is toch geen DKO?????

Sja, Erasmiaan, ik snap dat je bij voorbaat tegen veranderingen ben, maar dan blijf je dit soort discussies krijgen. De meeste geïnteresseerde kerkleden hebben wel een kopie van de DKO in huis, maar de verschillende synodebesluiten waarin de DKO aangepast wordt door het weghalen, aanpassen en toevoegen van artikelen niet. Dat wekt toch wel verwarring, want die mensen zien in de DKO A staan, terwijl er B gebeurt. Deze discussie is er het bewijs van.
M.i. is de vraag naar een heldere set met regels niet zo gek hoor. Gewoon een kerkorde maken waarin de nu geldende regels staan, ipv een basisdocument met vele aanpassingen. Gewoon een KOGG, KOOGG, KOCGK, etc. Maargoed...
M.i. is de vraag naar een heldere set met regels niet zo gek hoor. Gewoon een kerkorde maken waarin de nu geldende regels staan, ipv een basisdocument met vele aanpassingen. Gewoon een KOGG, KOOGG, KOCGK, etc. Maargoed...
Die is er hoor, de CGK geeft om de aantal jaren een nieuwe versie uit met de bijgewerkte artikelen (als Synode zaken verandert) en volgens mij doet de GG dat ook.memento schreef:
Is wel wat overzichtelijker dan de KO van 1951

Aan een herziene versie van de KO51 wordt hard gewerktAuto schreef:Die is er hoor, de CGK geeft om de aantal jaren een nieuwe versie uit met de bijgewerkte artikelen (als Synode zaken verandert) en volgens mij doet de GG dat ook.memento schreef:

Van de CGK weet ik dat ze een eigen kerkorde uitgeven. Van de andere kerkgenootschappen is dat mij niet bekend, ik heb destijds bij de boekhandel naar zoiets voor de GG gevraagd, en die zeiden mij dat dat niet bestond.
Dan moet je vragen naar het boekje "In goede orde".memento schreef:Aan een herziene versie van de KO51 wordt hard gewerktAuto schreef:Die is er hoor, de CGK geeft om de aantal jaren een nieuwe versie uit met de bijgewerkte artikelen (als Synode zaken verandert) en volgens mij doet de GG dat ook.memento schreef:
Van de CGK weet ik dat ze een eigen kerkorde uitgeven. Van de andere kerkgenootschappen is dat mij niet bekend, ik heb destijds bij de boekhandel naar zoiets voor de GG gevraagd, en die zeiden mij dat dat niet bestond.
Klinkt als wat ik zocht, en wat een handig naslagwerk is bij dit soort vragen. In dat boekje staan dus de DKO-artikelen, de buiten-werking-stellingen, toevoegingen en aanpassingen?Tiberius schreef:Dan moet je vragen naar het boekje "In goede orde".memento schreef:Aan een herziene versie van de KO51 wordt hard gewerktAuto schreef:Die is er hoor, de CGK geeft om de aantal jaren een nieuwe versie uit met de bijgewerkte artikelen (als Synode zaken verandert) en volgens mij doet de GG dat ook.memento schreef:
Volgens mij wel, maar wacht even voordat je dat boekje koopt.
Ik heb namelijk twee van dat soort boekjes, de ene gaat over kerkrecht en de andere over kerkorde, meen ik. Ik zal thuis eens even kijken welke je precies moet hebben.
Ik heb namelijk twee van dat soort boekjes, de ene gaat over kerkrecht en de andere over kerkorde, meen ik. Ik zal thuis eens even kijken welke je precies moet hebben.