coupe soleil schreef:Feit blijft dat 'de GG' het niet wenselijk acht dat haar predikanten in een ander kerkverband voorgaan. En terecht.
En als er een besluit ligt, dien je je daarana te houden of op te stappen.
Als het inderdaad allemaal geen probleem is, of als het echt niet doenlijk is te fungeren met een enkele dominee in een kerkverband, maak dan een scheuring ongedaan / sluit je aan bij een ander kerkverband.
Los daarvan vind ik het zorgelijk dat er dus dominees van de GG blijkbaar verrechtsen.
Ds Mouw is niet verrechtst ,hij was altijd al rechts.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
coupe soleil schreef:Los daarvan vind ik het zorgelijk dat er dus dominees van de GG blijkbaar verrechtsen.
Alsof dat een nieuwe ontwikkeling is...
Er zijn in de GG altijd dominees geweest die evengoed OGG of GGiN hadden kunnen zijn, en soms daar ook hun roots hebben liggen.
Dat klopt en daar is helemaal niets mis mee !
Ds. Mouw en Ds. A. van Voorden (zielevrienden) kun je zeer regelmatig samen wandelend aantreffen op de Uddeler heide en dat moeten we maar zo houden !
Hier komt zo pijnlijk openbaar de scheiding die kerkmuren maken..
Ik heb het al meer gezegd, en geliukkig wordt er in de kerk ook om gebeden,
dat de Heere bijeen mocht brengen wat bijeen hoort...
Want is het geen aanklacht als ds. Mouw wel in zijn afdeling mag voorgaan
en niet in de afd. De Beek?
Ik kan het niet anders zien als afdelingen van een zelfde kerk.
't Sluit niet helemaal aan bij deze topic, maar jaarlijks worden vele bijeenkomsten georganiseerd waarbij predikanten uit alle te rechter zijde staande denominaties predikanten laten voorgaan onder de gezamenlijke pet van GBS of SGP.
In die gehouden preken wordt nauwelijks gesproken over deze instanties, maar wat we horen is meestal een preek.
Die kerkdiensten worden druk bezocht.
Als het onder de genoemde petten gaat is het klaarblijkelijk mogelijk om predikanten van een andere denominatie (vaak met instemming) te beluisteren, maar op zondag kan dat ineens niet meer.
Ach, zucht ik dan maar weer eens, dat wat bijelkaar hoort ook weer eens bijelkaar gebracht zou worden.
Ik zou zeggen, sluit al die predikanten eens een week (desnoods een maand) op in een conferentieoord op de heide, met als enige opdracht te overdenken en te bespreken wat de Ware Kerk is c.q. inhoudt.
Ik weet heus wel dat dit een utopie is, maar dat laat onverlet mijn gevoel dat dit heilzaam kan werken voor éénheid onderling en respect voor elkaar.
jvdg schreef:'t Sluit niet helemaal aan bij deze topic, maar jaarlijks worden vele bijeenkomsten georganiseerd waarbij predikanten uit alle te rechter zijde staande denominaties predikanten laten voorgaan onder de gezamenlijke pet van GBS of SGP.
In die gehouden preken wordt nauwelijks gesproken over deze instanties, maar wat we horen is meestal een preek.
Als het onder de genoemde petten gaat is het klaarblijkelijk mogelijk om predikanten van een andere denominatie (vaak met instemming) te beluisteren, maar op zondag kan dat ineens niet meer.
Ach, zucht ik dan maar weer eens, dat wat bijelkaar hoort ook weer eens bijelkaar gebracht zou worden.
Ik zou zeggen, sluit al die predikanten eens een week (desnoods een maand) op in een conferentieoord op de heide, met als enige opdracht te overdenken en te bespreken wat de Ware Kerk is c.q. inhoudt.
Ik weet heus wel dat dit een utopie is, maar dat laat onverlet mijn gevoel dat dit heilzaam kan werken voor éénheid onderling en respect voor elkaar.
Ik denk toch dat het meer aan de 'kerkleden' ligt dan aan de betreffende predikanten. Als ik zie hoe ze bij elkaar zijn bij de MBuma of een andere organisatie dan is er in het geheel geen wanklank.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Een vriend van mij heeft een weeklang een Roemeens predikant op bezoek gehad.
Wandelend door ons dorp vroeg deze predikant, langskomend bij een CGK (bhp), wat voor kerk is dit?
Mijn vriend antwoordde: Eine Reformierte Kirche.
Verder wandelend kwam hij langs een andere CGK.
Weer de vraag: Wat is dit voor een kerk.
Het antwoord: Eine Reformierte Kirche.
Verder wandelend: Gereformeerde Kerk.
Zelfde vraag, zelfde antwoord.
Daarna: Hervormde Gemeente (GB en confessioneel).
Zelfde vraag, zelfde antwoord.
Mijn vriend had nog het geluk dat toen er nog geen GG in ons dorp was.
En al deze kerken lagen in een straal van 1 km uitelkaar.
Begrijpen jullie dat bij mijn vriend het schaamrood naar de kaken steeg?
Het was niet uit te leggen.
Dan moet ouw vriend het boekje van Impeta eens op de kop zien te tikken. Daar staat het allemaal precies in.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
[quote="coupe soleil"]Feit blijft dat 'de GG' het niet wenselijk acht dat haar predikanten in een ander kerkverband voorgaan. En terecht.
En als er een besluit ligt, dien je je daarana te houden of op te stappen.
Vragen:
Kunt u of jij uitleggen waar je dat 'feit' vandaan haalt? Volgens mij is het niet meer dan een mening. Een mening mag iedereen hebben, maar of er sprake is van een voldongen feit waag ik ernstig te betwijfelen.
Je zegt zelf: als er een besluit ligt, dien je je daaraan te houden of op te stappen. Als ik na ga, hoeveel predikanten van de GG al in de OGGN zijn voorgegaan, dan zouden er heel wat moeten opstappen of geschorst moeten worden.
Wie zijn wij om daarover te roepen: ze moeten maar opstappen?
Ik lees over dominees die samen een wandeling maken over de hei. Zo liepen vorig jaar ds Van Boven en ds Mallan met elkaar in een natuurgebied. Nogmaals: ik heb de kerkorde hoog, maar als de praktijk is dat predikanten over kerkmuren heen kunnen kijken, elkaar niet meer verketteren maar meer en meer gezamenlijk optrekken, dan is dat naar mijn stellige mening een ontwikkeling die meer dan toe te juichen is. Zeker in deze tijd, waarin meer en meer aanvallen van buiten op ons kleine refoclubje worden gedaan, zouden we één moeten zijn. Je kunt je natuurlijk terecht afvragen of dat dan moet door de kerkorde te overtreden (als dat al zo is) maar je kunt je ook afvragen: die kerkmuren, is dat echt in alle opzichten nodig? Of zijn er meer en meer bijvallers bij wijlen ds vd Poel die stelde: wij hebben onze kerkmuren tot drempels verlaagd. Als we overeenstemmen in leer en leven, wat is er op tegen? Ds Zwartbol (OGGN) zie je ook regelmatig in de GG en de GGN. Dat kan dus blijkbaar ook... En onlangs in Urk een dienst van ds Van Belzen en ds Klok samen. Waar het van uit ging? Daar kun je je hoofd over breken maar je kunt ook gewoon verblijd zijn. Onlangs was er biddag op urk. Dan doet het me heel wat als je ziet dat op die ene dag zoveel predikanten bij elkaar in Urk biddag houden, maar ieder voor zich...
jvdg schreef:'t Sluit niet helemaal aan bij deze topic, maar jaarlijks worden vele bijeenkomsten georganiseerd waarbij predikanten uit alle te rechter zijde staande denominaties predikanten laten voorgaan onder de gezamenlijke pet van GBS of SGP.
Ik denk toch dat het meer aan de 'kerkleden' ligt dan aan de betreffende predikanten. Als ik zie hoe ze bij elkaar zijn bij de MBuma of een andere organisatie dan is er in het geheel geen wanklank.
Zonder meer met jvdg eens, een ook wel met albion, maar wel met de kanttekening dat predikanten hierin een voortrekkende rol zouden kunnen spelen. En dat gebeurt nu denk ik nauwelijks.
Zonder meer met jvdg eens, een ook wel met albion, maar wel met de kanttekening dat predikanten hierin een voortrekkende rol zouden kunnen spelen. En dat gebeurt nu denk ik nauwelijks.
De predikanten die het 'aanbod van genade aan alle hoorders' ontkennen, in theorie of praktijk vinden elkaar meestal wel. Maar of we daar nu echt blij mee moeten zijn? Neuh.
Geen aanbod van genade is namelijk hetzelfde als geen genade.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo schreef:
De predikanten die het 'aanbod van genade aan alle hoorders' ontkennen, in theorie of praktijk vinden elkaar meestal wel. Maar of we daar nu echt blij mee moeten zijn? Neuh.
Wat een stemmingmakerij. Als je op de Haamstede conferentie zou geweest zijn dan zie je dat er meer predikanten van de GG aanwezig waren. Daarnaast zie je in allerlei verbanden dat predikanten van GG/HHK/CGK elkaar opzoeken en goede contacten zijn. En verder zijn er ook contacten tussen de ander genoemde predikanten.
refo schreef:[
Verdraaien van de werkelijkheid is hetzelfde als liegen
Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Ik heb een vraag hierover, want ik zit me af te vragen tegen welk artikel van de DKO ds. Mouw handelt als hij een huwelijk in de OGGN Elst bevestigd? Ik heb zitten zoeken, maar ik heb het niet gevonden.
Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee als een GG-predikant in een ander kerkverband geaccepteerd wordt als dienstknecht van God en als zodanig wordt uitgenodigd om een eredienst te leiden. Wat mij betreft kan dat ook wederzijds, en ook op zondag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)