Josephus schreef:Dat is mooi. Want voor de eredienst is eigenlijk het beste nog niet goed genoeg.caprice schreef:

Volgens mij is het beste wel goed genoeg.

Josephus schreef:Dat is mooi. Want voor de eredienst is eigenlijk het beste nog niet goed genoeg.caprice schreef:
Zolang "eerbiedig" niet synoniem is voor "ingetogen" ben ik het hier helemaal mee eens-DIA- schreef:Ik vind het een prachtinstrument! En gelukkig wordt het orgel ook goed (eerbiedig) bespeeld.Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
(Ze waren toen nog Hervormd, maar kerkten al wel bij de GG toen al).
Hoe voor het eerst een orgel in gebruik werd genomen ten tijde dat ds. J. Vreugdenhil hier predikant was.
Hij zou hebben gezegd toen het orgel voor het eerst speelde: Het is maar een gepiep bij wat het eens in
de hemel zal zijn....
Volgens mij is dat orgel uit de Walkerk bij de opening van de Noorderkerk overgeplaatst naar de Noorderkerk
(het oude orgel dus).
Het oude orgel had ook wel zijn charmes, een orgelgeluid dat je uit duizend herkende!
Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
Hoe voor het eerst een orgel in gebruik werd genomen ten tijde dat ds. J. Vreugdenhil hier predikant was.
Hij zou hebben gezegd toen het orgel voor het eerst speelde: Het is maar een gepiep bij wat het eens in
de hemel zal zijn....
Volgens mij is dat orgel uit de Walkerk bij de opening van de Noorderkerk overgeplaatst naar de Noorderkerk
(het oude orgel dus).
....dansen de organisten?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
de hemel zal zijn....
(het oude orgel dus).)
Je zou het haast denken!jvdg schreef:....dansen de organisten?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:
Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...)
![]()
Bepaalt de dominee, anders hoe er gespeeld mag worden danGijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
o, o, o, waar moet dat heen?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
Vaak wel, vooral die predikanten die a-muzikaal zijn.Orchidee schreef:Bepaalt de dominee, anders hoe er gespeeld mag worden danGijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
jvdg schreef:Vaak wel, vooral die predikanten die a-muzikaal zijn.Orchidee schreef:Bepaalt de dominee, anders hoe er gespeeld mag worden danGijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...)
Kijk eens, toch mooi om te horen dat een orgel met zoveel mogelijkheden ook goed gebruikt wordt.Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...-DIA- schreef:Mijn ouders hebben het vaak verteld hoe de gemeentezang in de oude Walkerk zonder orgelbegeleiding was.
de hemel zal zijn....
(het oude orgel dus).)
Waarom mogen organisten het orgel niet gebruiken waar het voor bedoeld is. (Ik neem aan bij jullie alleen psalmen.) Nou, psalm 150 en psalm 22 zijn twee totaal verschillende psalmen.Gijs83 schreef:Je zou het haast denken!jvdg schreef:....dansen de organisten?Gijs83 schreef:Gisteren waren ze er weer een aardig orgelconcert op aan het geven. Een voorspel met enorm snelle toonladders bv. (ze dachten vast: als de dominee van huis is...Mister schreef:
Eerlijk gezegd klinkt het nieuwe orgel in de Noorderkerk ook wel beter...)
![]()
Kensington schreef:Om even terug hierop terug te komen......
Wacht onze gezindte nu een ORGANISTEN TE KORT of niet?
Dat was de discussie!
Er zijn nog genoeg mensen die orgel kunnen spelen, al is het niet op conservatorium nivo, die goed kunnen begeleiden!!
Waarschijnlijk wacht een te kort aan goed geschoolde organisten...