Voorgaan in een ander kerkverband

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Helder, Bert.
Het is dus kerkrechtelijk gezien niet correct.
Jouw antwoorden zijn een beetje kort en weinig zorgvuldig...

Zo kunnen er gevallen zijn, waar het WEL kerkordelijk correct is...

Lees Rutgers maar even zorgvoldig, alsook de DKO.

Is het mij, net als Rutgers, niet denkbaar waar onze predikant in een ander kerkverband een huwelijk zou bevestigen...

Maar dat hij in andere kerkverbanden preekt, dat kan best voorkomen, met de goedkeuring van kerkenraad en classis, zoals bijvoorbeeld in lokaal evangelisatie werk (is ook een concreet voorbeeld van mijn kant).
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 01 mar 2010, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco

Bericht door Marco »

Daarmee maak je het nog wat ingewikkelder. Eerst ging de discussie nog puur om het voorgaan in een dienst in een ander kerkverband. Met deze commentaren meer om de bevestiging.

Persoonlijk ben ik trouwens blij met de ruimte die ons gegeven werd: wij zijn in de PKN getrouwd, terwijl ik GKv was, en mijn vrouw het werd. De huwelijksbevestiging was voor haar een soort afscheidsdienst van die gemeente. Soms gaat de eenheid van de kerk inderdaad boven de kerkgrenzen uit.
Kensington

Bericht door Kensington »

Wat er allemaal achter de 'gesloten deuren'is gebeurd weten wij niet.
Wie weet heeft Ds. Mouw het allemaal keurig overlegt enz met de classis zoals vermeld in de DKO.
En wat er verder nog werd gezegt: het kan een dienst zijn, uitgaande van de GG te Uddel,maar dat Uddel te ver uit 'de planning'ligt op deze dag!
huisman

Bericht door huisman »

Kensington schreef:Wat er allemaal achter de 'gesloten deuren'is gebeurd weten wij niet.
Wie weet heeft Ds. Mouw het allemaal keurig overlegt enz met de classis zoals vermeld in de DKO.
En wat er verder nog werd gezegt: het kan een dienst zijn, uitgaande van de GG te Uddel,maar dat Uddel te ver uit 'de planning'ligt op deze dag!
Ik acht de DKO hoog, maar ik moet toch altijd glimlachen als een predikant over de schaduw van zijn eigen kerkverband kan springen. Waar maken wij ons druk over ook de OGG is toch een kerkverband met formeel dezelfde belijdenis?
Ik ken ook predikanten uit onze kerk(CGK) die weleens ondeugend in HHK erediensten voorgaan (Mooi toch)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JALP

Bericht door JALP »

Kensington schreef:Wat er allemaal achter de 'gesloten deuren'is gebeurd weten wij niet.

Kerkrechtelijk is het niet gewenst. Waar heb je anders een kerkorde voor...

MAar de vraag blijft staan: Is het een dienst onder verantwoordelijkheid van de OGG of wordt alleen het kerkgebouw van de OGG gebruikt.

Binnenkort trouwt er een collega van mij. Zij trouwen over in het kerkgebouw van de OGG door een GG-predikant die zijn eigen kerkenraad meeneemt.

Als die vraag eerst beantwoord wordt, dan doen al die andere gissingen er niet meer toe....
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Ik acht de DKO hoog, maar ik moet toch altijd glimlachen als een predikant over de schaduw van zijn eigen kerkverband kan springen. Waar maken wij ons druk over ook de OGG is toch een kerkverband met formeel dezelfde belijdenis?
Ik ken ook predikanten uit onze kerk(CGK) die weleens ondeugend in HHK erediensten voorgaan (Mooi toch)
Inderdaad, of een CGK predikant bevestigd een huwelijk in een Ned.Hervormde Gemeente, of een GG-predikant die een huwelijk bevestigd in een Ned Hervormde Gemeente, waarom dan iets zeggen als een GG predikant een huwelijk bevestigd in een OGG gemeente. Het is simpel beiden kerkenraden moeten het er mee eens zijn. Er zijn kerkenraden die er onoverkomelijke bezwaren er tegen hebben, tsja het zij zo.
Respect

Bericht door Respect »

Tiberius schreef:
HHKtE schreef:het bruidje komt uit de HHK Nijkerk,misschien daarom......
Dat maakt helemaal niets uit; de vraag is: onder verantwoordelijkheid van welke kerkenraad valt deze kerkdienst?

Overigens kan het ook zo zijn, dat de GG te Den Uddel gebruik maakt van het kerkgebouw van de OGG te Elst. Dan vindt de dienst plaats onder auspiciën van de GG te Den Uddel en is het kerkordelijk allemaal correct.
Dit laatste lijkt me het meest voor de hand liggend. Om lastige vragen over het kerkordelijk aspect te voorkomen, doet men er verstandig aan in de kerkbladen van alle drie de gemeenten te vermelden dat deze dienst uitgaat van de Ger. Gem. van Uddel. In DWS en onze eigen kerbode wordt dit in voorkomende gevallen altijd vermeld.
Auto

Bericht door Auto »

Auto schreef:
huisman schreef:
Inderdaad, of een CGK predikant bevestigd een huwelijk in een Ned.Hervormde Gemeente, of een GG-predikant die een huwelijk bevestigd in een Ned Hervormde Gemeente, waarom dan iets zeggen als een GG predikant een huwelijk bevestigd in een OGG gemeente. Het is simpel beiden kerkenraden moeten het er mee eens zijn. Er zijn kerkenraden die er onoverkomelijke bezwaren er tegen hebben, tsja het zij zo.
Ik zit met nou net te bedenken dat de GG en OGG wederzijds hun erkenning hebben uitgesproken, attestaties worden gelijk erkend en hoeft niet worden afgelezen dat iemand wenst over te komen, logische conclusie is dan dat een GG predikant zonder enige belemmering ook een huwelijk kan bevestigen (een soort van kanselruil) binnen de OGG, dus geen kerkordelijke muren tussen deze 2 kerkverbanden. Of zit ik er naast?
caprice

Bericht door caprice »

Er is inderdaad een correspondentieband.
Met de kerken (NRC) aan de overzijden van de Oceaan heeft de GG dit ook, en hier worden zelfs over en weer predikanten beroepen.
Datzelfde geldt voor de GGiN en de RCNA.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Dat geldt niét voor de Gergem in Ned.
caprice

Bericht door caprice »

Erasmiaan schreef:Dat geldt niét voor de Gergem in Ned.
Wel:

GGiN <=> RCNA
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Diederik schreef:pas bij ds mondria geweest ook in de OGG :OO3
In Achterberg? Ben ik ook eens geweest. Zingen ze Datheen. Prachtig! Ook daar is ds. Mouw wel eens voorgegaan. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ds. Mouw's schoonfamilie OGG is. Oud. J. van Ommeren (OGG te Ede) is een broer van vrouw Mouw. Ouderling R. van Ommeren (OGG Elst) en diaken R. van Ommeren (OGG Achterberg) zijn neefs van domineesvrouw Mouw. Daarnaast is zijn vrouw in de OGG van Achterberg gedoopt. Ook is hij, terwijl hij ouderling was in de GG, getrouwd in de OGG van Barneveld met zijn huidige (2e) vrouw.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GGBeroopingswerk schreef:
Diederik schreef:pas bij ds mondria geweest ook in de OGG :OO3
In Achterberg? Ben ik ook eens geweest. Zingen ze Datheen. Prachtig! Ook daar is ds. Mouw wel eens voorgegaan. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ds. Mouw's schoonfamilie OGG is. Oud. J. van Ommeren (OGG te Ede) is een broer van vrouw Mouw. Ouderling R. van Ommeren (OGG Elst) en diaken R. van Ommeren (OGG Achterberg) zijn neefs van domineesvrouw Mouw. Daarnaast is zijn vrouw in de OGG van Achterberg gedoopt. Ook is hij, terwijl hij ouderling was in de GG, getrouwd in de OGG van Barneveld met zijn huidige (2e) vrouw.
Voegt deze prive-informatie wat toe? :bobo
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Feit blijft dat 'de GG' het niet wenselijk acht dat haar predikanten in een ander kerkverband voorgaan. En terecht.
En als er een besluit ligt, dien je je daarana te houden of op te stappen.
Als het inderdaad allemaal geen probleem is, of als het echt niet doenlijk is te fungeren met een enkele dominee in een kerkverband, maak dan een scheuring ongedaan / sluit je aan bij een ander kerkverband.

Los daarvan vind ik het zorgelijk dat er dus dominees van de GG blijkbaar verrechtsen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

coupe soleil schreef:Los daarvan vind ik het zorgelijk dat er dus dominees van de GG blijkbaar verrechtsen.
Alsof dat een nieuwe ontwikkeling is...
Er zijn in de GG altijd dominees geweest die evengoed OGG of GGiN hadden kunnen zijn, en soms daar ook hun roots hebben liggen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten