Voorgaan in een ander kerkverband
-
Voorgaan in een ander kerkverband
Korte vraag: volgende week donderdag bevestigt Ds. G. Mouw (Ger. Gem. Uddel) een huwelijk in de Oud. Ger. Gem. van Elst. Even helemaal los van de persoon en de kerkverbanden: kan en mag dit?
Re: Voorgaan in een ander kerkverband
Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Oke tog even personen Srry
maar Ds. G. Mouw gaat geregeld voor in de Oud. Ger. Gem. in Ned. en Ds. B.J. van Boven ook geregeld, waar ik persoonlijk geen bezwaar tegen heb, maar het juist alleen maar fijn vind!!!!!!!!!!!! 

Ds T Klok en Ds T H Zwartbol zijn/waren ziek
ook Ds H Molendijk is uit de running
dus......
ook Ds H Molendijk is uit de running
dus......
begrijpelijkDiederik schreef:Oke tog even personen Srrymaar Ds. G. Mouw gaat geregeld voor in de Oud. Ger. Gem. in Ned. en Ds. B.J. van Boven ook geregeld, waar ik persoonlijk geen bezwaar tegen heb, maar het juist alleen maar fijn vind!!!!!!!!!!!!
Ook Ds. T. Klok uit Urk heeft al de preekbeurten voor de maand Maart afgezegd 

-
Het mag niet. En ik vind het zeer verwerpelijk.
waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG 

Wel eens van hoofdletters en punten gehoord?Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG
Hoewel ik begrip heb voor regels en kerkordes etc. rijst hier de vraag: zijn we nu aan het strijden voor Gods eer of voor kerkmuren? Er zijn vele OGGN waar andere predikanten voorgaan, al dan niet voor een doel als GBS of SGP. Interkerkelijke diensten trekken als vanouds zeer veel aandacht. Ik heb wel eens gehoord van een dienst waarin een Hervormde, GG, GGN en OGGN voorgingen, soort herdenkingsdienst. De mensen hingen in de gordijnen en door de slotspreker werd gesproken als een wolkje als eens mans hand... Nogmaals: alle respect voor de kerkorde etc , maar moeten we hier echt krampachtig doen over kerkmuren?Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG
Eveline de Pater schreef:Korte vraag: volgende week donderdag bevestigt Ds. G. Mouw (Ger. Gem. Uddel) een huwelijk in de Oud. Ger. Gem. van Elst. Even helemaal los van de persoon en de kerkverbanden: kan en mag dit?
Ik zou nog een stukje verder willen gaan: als kerkordes op een dergelijke manier gaan fungeren, zijn ze een groot kwaad, dat uitgeroeid moet worden. De enige vraag die er toe doet is: 'mag het volgens de bijbel'?Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Dus:
- mag het volgens de kerkorde? Nee
- mag het volgens de bijbel? Ja
Exit kerkorde (in dit geval)
Wie doet hier krampachtig over kerkmuren? Daar begin je zelf over.henry30 schreef:Hoewel ik begrip heb voor regels en kerkordes etc. rijst hier de vraag: zijn we nu aan het strijden voor Gods eer of voor kerkmuren? Er zijn vele OGGN waar andere predikanten voorgaan, al dan niet voor een doel als GBS of SGP. Interkerkelijke diensten trekken als vanouds zeer veel aandacht. Ik heb wel eens gehoord van een dienst waarin een Hervormde, GG, GGN en OGGN voorgingen, soort herdenkingsdienst. De mensen hingen in de gordijnen en door de slotspreker werd gesproken als een wolkje als eens mans hand... Nogmaals: alle respect voor de kerkorde etc , maar moeten we hier echt krampachtig doen over kerkmuren?Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG
Als men vindt, dat dat onderling moet kunnen, moet men de kerkorde aanpassen. Maar niet eerst een kerkorde accepteren en die vervolgens overtreden.
Ehhh... Nee. Mag het volgens kerkorde? Nee. Volgens Bijbel? Ja. Dan dient te worden overwogen de kerken samen te voegen of zo snel mogelijk met samensprekingen te beginnen. Dat het niet volgens de kerkorde kan ligt niet aan de kerkorde maar aan de kerk in zo'n geval.rekcor schreef:Eveline de Pater schreef:Korte vraag: volgende week donderdag bevestigt Ds. G. Mouw (Ger. Gem. Uddel) een huwelijk in de Oud. Ger. Gem. van Elst. Even helemaal los van de persoon en de kerkverbanden: kan en mag dit?Ik zou nog een stukje verder willen gaan: als kerkordes op een dergelijke manier gaan fungeren, zijn ze een groot kwaad, dat uitgeroeid moet worden. De enige vraag die er toe doet is: 'mag het volgens de bijbel'?Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Dus:
- mag het volgens de kerkorde? Nee
- mag het volgens de bijbel? Ja
Exit kerkorde (in dit geval)
Volgens mij klopt dit niet. Binnen ons kerkverband is afgesproken dat kerkenraden max. 2 keer een dienst door een predikant van buiten het kerkverband kunnen laten voorgaan. Zo staat dat ook in de reglementen, die gebaseerd zijn op de DKO. Kortom: dit mag dus gewoon.Tiberius schreef:Wie doet hier krampachtig over kerkmuren? Daar begin je zelf over.henry30 schreef:Hoewel ik begrip heb voor regels en kerkordes etc. rijst hier de vraag: zijn we nu aan het strijden voor Gods eer of voor kerkmuren? Er zijn vele OGGN waar andere predikanten voorgaan, al dan niet voor een doel als GBS of SGP. Interkerkelijke diensten trekken als vanouds zeer veel aandacht. Ik heb wel eens gehoord van een dienst waarin een Hervormde, GG, GGN en OGGN voorgingen, soort herdenkingsdienst. De mensen hingen in de gordijnen en door de slotspreker werd gesproken als een wolkje als eens mans hand... Nogmaals: alle respect voor de kerkorde etc , maar moeten we hier echt krampachtig doen over kerkmuren?Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG
Als men vindt, dat dat onderling moet kunnen, moet men de kerkorde aanpassen. Maar niet eerst een kerkorde accepteren en die vervolgens overtreden.
(Zeker als kerkenraad en consulent hier achter staan).
max. 2 keer

(waarom 2x en niet 3x? omdat dat scheepsrecht is?)