Denk eens aan de situatie van de eerste christengemeenten. Daar kwamen mensen tot geloof, lieten zich dopen en werden daarmee lid van de gemeente. Juist tot hen richtten de apostelen in hun brieven hun waarschuwingen om niet af te vallen van het geloof. Dit in de eerste plaats om de échte gelovigen aan te sporen tot ijver, maar ook met het oog op hen die zich wel uiterlijk bij de gemeente gevoegd hadden, door belijdenis en doop, maar geen ware gelovigen waren.huisman schreef:@afgewezen bedankt voor het antwoord.
Natuurlijk zijn wij het eens dat uiterlijke belijders weggenomen zullen worden ,maar de kern van mijn vraag ,hoe komen die uiterlijke belijders in de ware Wijnstok. Mijn sterke overtuiging is door het verbond waar de doop het teken en zegel van is.
Hoe komen volgens jou die vruchteloze ranken in de ware Wijnstok, ik kan het mis hebben maar met de verbondsovertuiging die jij hebt lijkt mij dat moeilijk te beantwoorden.
De constellatie van een zoveelste-generatiegemeente met allemaal gedoopte kinderen was hier nog helemaal niet aan de orde. Je zult dan ook echt je CGK-bril af moeten zetten om deze Bijbelgedeelten goed te kunnen lezen.