De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Lijkt me heerlijk, dat thuislezen.
Men neme een preek die aantstaat. Men leze deze preek. Aldus wordt men wekelijks gesticht.
Althans dat noemt men stichten, maar het is gewoon theologisch een nietige gebeurtenis.
Ook dat wist Paulus al, zoals hij schreef in 2 Tim. 4:

3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;

Dus geen levende predikant is goed genoeg meer, en ze zullen wel in een boekje een stukje opzoeken dat hun kittelachtige oren bevallen zal...

Dus vooral geen preek over 2 Tim. 4, of over Hebr. 10, want die zijn uit hun Bijbel geschrapt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Eenheid in de kerk is een utopie. Als de kerk verdwijnt kan de Kerk weer één worden.
Ondertussen zijn we, ondanks kerkmuren, 1 in Hem...

Totdat de nieuwe hemel en aarde er zijn...

Komt, Heere Jezus!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:
MaCx schreef:Bert ik ben het vaak met je standpunten eens, maar dit is teveel over 1 kam scheren.

er is wel degelijk bij bepaalde 'thuis' lezers nood over het welzijn van de kerk.
En ik heb het idee dat de waarheid in het midden ligt. Ik ken ook wel enkele thuislezers, maar, hoewel ik er prima mee kan opschieten, heb ik het idee dat ze zich niet echt bekommeren over hoe het nu in de kerk toegaat.
Ze zijn nu eenmaal gewend om niet te gaan.
Maar dat ze ten enenmale niet naar Gods Woord willen luisteren, dat vind ik nu ook weer wat te kort door de bocht.
Toch zijn ze dan op het beste zeer selectief in wat van Gods Woord ze aannemen... In elk geval niet de vermaning van de apostel in de Hebreeen brief de gezamelijke bijeenkomsten niet te verzaken, temeer daar de tijd naderd....
Helemaal eens!
Marco

Bericht door Marco »

refo schreef:Lijkt me heerlijk, dat thuislezen.
Men neme een preek die aantstaat. Men leze deze preek. Aldus wordt men wekelijks gesticht.
Althans dat noemt men stichten, maar het is gewoon theologisch een nietige gebeurtenis.
Tsja, als je fijn preken uitzoekt die je wel aanstaan...
Gian

Bericht door Gian »

Mp3-tje is nog makkelijker. Kan je in bed blijven liggen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gian schreef:Mp3-tje is nog makkelijker. Kan je in bed blijven liggen.
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nee dan noem je het geen thuislezers meer....

Maar ff serieus: laten we de thuislezers wel serieus blijven nemen. Ik vind het niet goed om er een beetje lacherig over te doen. Het is erg genoeg.
Overigens staan de thuislezers die ik ken, ook zeer serieus in het leven!
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Nee dan noem je het geen thuislezers meer....

Maar ff serieus: laten we de thuislezers wel serieus blijven nemen. Ik vind het niet goed om er een beetje lacherig over te doen. Het is erg genoeg.
Overigens staan de thuislezers die ik ken, ook zeer serieus in het leven!
Absoluut waar ik ken ook thuislezers die zeer serieus aan huisgodsdienst doen, maar ik kan ze toch moeilijk begrijpen.
Kijk als je in een omgeving zit waar amper een kerk is Limburg of zo is het nog een beetje te begrijpen. Maar op de veluwe waar kerken in alle smaken en kleuren zijn vind ik het wel hoogmoedig als je dan zegt dat je in geen van die kerken kunt kerken. Je ziet ook bij de tweede en zeker bij de derde generatie een behoorlijk grote afval. En hoe ze het klaarkrijgen om de Sacramenten te laten liggen is mij ook een raadsel.
Maar wij krijgen idd in de toekomst ook steeds meer te maken met MP3 luisteraars die daardoor hun eigen kerkdiensten verzuimen. Leraars vergaderen naar eigen voorkeur.
Dit artikel van de D.L. kan dan ook in de prullebak
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gian

Bericht door Gian »

huisman schreef:Maar op de veluwe waar kerken in alle smaken en kleuren zijn vind ik het wel hoogmoedig als je dan zegt dat je in geen van die kerken kunt kerken. Je ziet ook bij de tweede en zeker bij de derde generatie een behoorlijk grote afval. En hoe ze het klaarkrijgen om de Sacramenten te laten liggen is mij ook een raadsel.
Maar wij krijgen idd in de toekomst ook steeds meer te maken met MP3 luisteraars die daardoor hun eigen kerkdiensten verzuimen. Leraars vergaderen naar eigen voorkeur.
Ik denk dat de mensen die thuisblijven niet op een beoordeling van huisman zitten te wachten, en al helemaal niet op zijn gestrooi met 2Tim 4:3
Laat iedereen zelf de verantwoording dragen van zijn handelen.
Er 'kan' pijn genoeg zitten achter het thuisblijven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef: Laat iedereen zelf de verantwoording dragen van zijn handelen.
Er 'kan' pijn genoeg zitten achter het thuisblijven.
Genoeg pijn, Gian, om het Woord van je Zaligmaker achter je te leggen?

Meer pijn dan Hij voor ons aan het kruis geleden heeft?

Hij was getrouw, maar wij grijpen elk klein excuus om ontrouw aan Hem te zijn?

En we zijn dus niet onze broeders hoeder? Dus toch niet?

Dus God heeft geen ouderlingen in de gemeente aangestelt?

Dus dit staat ook niet in de Schrift?

Heb 13:
7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

17 Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.

Twee keer in hetzelfde hoofdstuk...
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef: Genoeg pijn, Gian, om het Woord van je Zaligmaker achter je te leggen?

Meer pijn dan Hij voor ons aan het kruis geleden heeft?

Ja Bert, dat mag je je ook afvragen bij alle zonden die je dagelijks doet, om even in de vrome-praat trant te blijven.

Je kan wel heel stoer iedereen terecht wijzen die zijn leven niet perfect inricht, ik raad je toch aan het vooral bij jezelf te houden.
Ik vraag toch niet of je het gedrag van een ander goedkeurd?
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:

Ja Bert, dat mag je je ook afvragen bij alle zonden die je dagelijks doet, om even in de vrome-praat trant te blijven.

Je kan wel heel stoer iedereen terecht wijzen die zijn leven niet perfect inricht, ik raad je toch aan het vooral bij jezelf te houden.
Ik vraag toch niet of je het gedrag van een ander goedkeurd?
Sorry, Gian...

Nee ik ben niet zonder zonde, integendeel...

Sorry dat het tegen het zere been aan was...
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:
Niet het zere been hoor. Wij zijn erg blij met onze plaats in de Gemeente. Ondanks van alles en nog wat.

Het valt me op dat 2Tim4:3 zo makkelijk aangehaald wordt.
Daarbij geloof ik nog steeds dat een huisgemeente van een aantal gezinnen, met daarbij de 2 ambten veel bijbelser is dan..
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:
Niet het zere been hoor. Wij zijn erg blij met onze plaats in de Gemeente. Ondanks van alles en nog wat.

Daarbij geloof ik nog steeds dat een huisgemeente van een aantal gezinnen, met daarbij de 2 ambten veel bijbelser is dan..
1. blij dat je tevreden bent met je plaats in de gemeente. We worden in de gemeente gezet, plaats hebbende in het lichaam, om elkaar te ondersteunen, zodat de hand niet van de voet kan zeggen dat hij de voet niet nodig heeft...

2. hoewel ik 2 Tim 4:3 aanhaalde, en ik meen terecht, is over thuisblijvers de deze tekst uit Hebr. 10 nog meer van toepassing:

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

3. kan wezen dat je gelijk hebt, weet in elk geval dat het zo is dat veel gemeenten in Nederland veels te groot zijn. Met onze gemeente van 27 gezinnen is onze gemeente haast een huisgemeente...
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:
Bert Mulder schreef:

Ben jij thuislezer Gian? Of interpreteer ik het nu verkeerd?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie