Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?
Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?
Wat kun je "vuilmaken" in een discussie? Staat het je niet aan? Plaats dan geen berichten in een discussie! Trek je terug! Wat is daar mis mee?Bert Mulder schreef:Vooral ook omdat we tegenwoordig zoveel over roken weten dat men vroeger niet wist:
snap ten enenmale niet dat we er op RF al zes 6! bladzijden aan vuil gemaakt hebben!
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Het gaat erom dat het droevig is dat we blijkbaar 6 pagina's nodig hebben om te bespreken of roken zonde is of niet.lanfy schreef:Wat kun je "vuilmaken" in een discussie? Staat het je niet aan? Plaats dan geen berichten in een discussie! Trek je terug! Wat is daar mis mee?Bert Mulder schreef:Vooral ook omdat we tegenwoordig zoveel over roken weten dat men vroeger niet wist:
snap ten enenmale niet dat we er op RF al zes 6! bladzijden aan vuil gemaakt hebben!
In "vuilmaken" ben je sterk.lanfy schreef:Wat kun je "vuilmaken" in een discussie? Staat het je niet aan? Plaats dan geen berichten in een discussie! Trek je terug! Wat is daar mis mee?Bert Mulder schreef:Vooral ook omdat we tegenwoordig zoveel over roken weten dat men vroeger niet wist:
Bert willen we niet missen.
Geef het goede voorbeeld en trek jij je terug.
Maar nu even op de man af, lanfy: Is roken zonde (dat is doelmissen) of niet? En waarom?lanfy schreef:Wat kun je "vuilmaken" in een discussie? Staat het je niet aan? Plaats dan geen berichten in een discussie! Trek je terug! Wat is daar mis mee?
Betrek in je antwoord ook het antwoord van Zondag 40 erbij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther schreef:Ik wilde juist aangeven dat er onder ons zonden zijn (en daarmee sluit ik mezelf in), die we veelal niet als zonden ervaren. Dus als ik wat roken betreft vrijgepleit word, dan ben ik schuldig aan roddelen bijvoorbeeld, of materialisme. Dat is inderdaad een goede reden om maar vooral stil te zijn over een ander.Erasmiaan schreef:De toevoeging tussen haakjes was grappig bedoeld, de rest meen ik. Ik denk dat Tiberius daar ook om moest lachen. Ik vind helemaal niet dat je je op refoforum aan roddelen schuldig aan maakt. Maar ik vind dat je, als in de prediking op zonden wordt gewezen, je altijd naar jezelf in moet keren en niet moet wijzen of op luide toon (een breed publiek als dit forum) het aanwijzen van die zonden moet herhalen (zeker als je zelf 'schoon' bent wat roken betreft - waar ik al vanuit ging).
Dat neemt echter niet weg, dat roken in onze kring weleens te weinig als zonde wordt gezien. Je kent uiteraard het voorbeeld van Afrikaanse en Oost-Europese christenen die maar niet begrijpen dat er christenen (en ambtsdragers) zijn die roken. Meer wilde ik niet zeggen, maar minder ook niet.
In vervolg daarop: ik vind het een goede zaak dat onze overheid het roken zo aan banden legt; je merkt nu ook dat jongeren veel minder aan het roken slaan dat pakweg een jaar of 10, 15 geleden. Goede zaak lijkt me.
Ik snap lanfy helemaal niet, die over rechten van een ander spreekt en rechten van rokers.
Ik denk dat onze overheid zeker het recht heeft om roken in te dammen, wat mij betreft mag men het zelfs geheel verbieden. Simpelweg omdat die zelfde rokers wel verwachten dat de peperdure gezondheidszorg wel tot hun beschikking staat als hun rookgedrag tot ernstige ziektes leidt.
Andere oplossing zou zijn om deze mensen een hogere premie voor ziektekostenverzekering te laten betalen. Ik weet dat e.e.a. op dat vlak al in gang is gezet, als het gaat om ongezonde leefstijl.
Zoiets als dat een verzekering voor een wintersportvakantie duurder is dan een normale vakantie?
Dus dikzakken, alcoholisten, geslachtsziekten, DE pil, allemaal meer voor betalen in een soort aanvullende verzekering?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Waarom zijn we zo geiriteerd naar elkaar.
persoonlijk moet iedereen voor zichzelf ontdekken wat goed en niet goed is door zijn leven naast de Bijbel te leggen.
Het is niet nodig om hier elkaar te iriteren want werp eerst uw eigen balk uit uw oog en vervolgens de splinter uit het oog van de ander.
Roke is voor mij zonde voor een ander niet, dat ligt voor die persoon zelf.
persoonlijk moet iedereen voor zichzelf ontdekken wat goed en niet goed is door zijn leven naast de Bijbel te leggen.
Het is niet nodig om hier elkaar te iriteren want werp eerst uw eigen balk uit uw oog en vervolgens de splinter uit het oog van de ander.
Roke is voor mij zonde voor een ander niet, dat ligt voor die persoon zelf.
ps: rokers het geeft trouwens een voldaan gevoel om gestopt te zijn! ;-)
Als het gaat om vermijdbaar gedrag dat kan leiden tot hogere risico's, ja! (Ik snap alleen de pil in dit verband niet.)Joannah schreef:Zoiets als dat een verzekering voor een wintersportvakantie duurder is dan een normale vakantie?
Dus dikzakken, alcoholisten, geslachtsziekten, DE pil, allemaal meer voor betalen in een soort aanvullende verzekering?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
nee, dan zijn we het met elkaar eens.Luther schreef:Als het gaat om vermijdbaar gedrag dat kan leiden tot hogere risico's, ja! (Ik snap alleen de pil in dit verband niet.)Joannah schreef:Zoiets als dat een verzekering voor een wintersportvakantie duurder is dan een normale vakantie?
de pil in het ziekenfonds heb ik altijd belachelijk gevonden, omdat het geen medicijn is, en wat het gemeen heeft met de andere zaken is dat je een ander laat mee betalen aan jouw "luxe".
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik ben dan ook rechts!Joannah schreef:nee, dan zijn we het met elkaar eens.Luther schreef:Als het gaat om vermijdbaar gedrag dat kan leiden tot hogere risico's, ja! (Ik snap alleen de pil in dit verband niet.)Joannah schreef:Zoiets als dat een verzekering voor een wintersportvakantie duurder is dan een normale vakantie?
de pil in het ziekenfonds heb ik altijd belachelijk gevonden, omdat het geen medicijn is, en wat het gemeen heeft met de andere zaken is dat je een ander laat mee betalen aan jouw "luxe".
Hoewel in de afdeling theologie daar weer heel anders over wordt gedacht.
lekker kort door de bocht,Joannah schreef:nee, dan zijn we het met elkaar eens.Luther schreef:Als het gaat om vermijdbaar gedrag dat kan leiden tot hogere risico's, ja! (Ik snap alleen de pil in dit verband niet.)Joannah schreef:Zoiets als dat een verzekering voor een wintersportvakantie duurder is dan een normale vakantie?
welkom in de realiteit van 2010
ook de pil kan een medicijn zijn...........
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tegen jeugdpuistjes of nieuw leven?henriët schreef:lekker kort door de bocht,Joannah schreef:nee, dan zijn we het met elkaar eens.Luther schreef:Als het gaat om vermijdbaar gedrag dat kan leiden tot hogere risico's, ja! (Ik snap alleen de pil in dit verband niet.)Joannah schreef:Zoiets als dat een verzekering voor een wintersportvakantie duurder is dan een normale vakantie?
Tegen bijvoorbeeld een bijzonder zware menstruatie waar je ziek van kunt zijn.Joannah schreef: Tegen jeugdpuistjes of nieuw leven?
Zeker dat kan, maar de vraag is of dat in het basispakket moet. Ik vind van niet.henriët schreef:lekker kort door de bocht,Joannah schreef:nee, dan zijn we het met elkaar eens.Luther schreef:Als het gaat om vermijdbaar gedrag dat kan leiden tot hogere risico's, ja! (Ik snap alleen de pil in dit verband niet.)Joannah schreef:Zoiets als dat een verzekering voor een wintersportvakantie duurder is dan een normale vakantie?