Kunnen ze nog wel bijelkaar komen dan met alleen diakenen en er geen predikant of ouderling is om de vergaderingen voor te zitten?Bert Mulder schreef:Veenendaal, echter, is geenszins een vrije gemeente, en, zijnde schapen zonder herder, lappen het advies van hun classis aan hun laars, nee, ze zoeken schijnbaar dat advies niet eens...
De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?
Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?
Diakenen staan los van de kerkregering, maar gaan als het goed is alleen over financiële zaken. Een gemeente met alleen diakenen heeft dus geen kerkenraad! Zo vergaderden tijden de (Nadere) Reformatie de kerkenraad (= ouderlingen + predikant) meestal apart van de diakenen.Auto schreef:Kunnen ze nog wel bijelkaar komen dan met alleen diakenen en er geen predikant of ouderling is om de vergaderingen voor te zitten?Bert Mulder schreef:Veenendaal, echter, is geenszins een vrije gemeente, en, zijnde schapen zonder herder, lappen het advies van hun classis aan hun laars, nee, ze zoeken schijnbaar dat advies niet eens...
Natuurlijk. De oudsten en ouderlingen zijn de officiele ambten. In zo'n grote Gemeente lijkt het me dat er meer dan genoeg mensen zijn die de gave van herder en/of leraar hebben om een woord te spreken.Auto schreef:Kunnen ze nog wel bijelkaar komen dan met alleen diakenen en er geen predikant of ouderling is om de vergaderingen voor te zitten?Bert Mulder schreef:Veenendaal, echter, is geenszins een vrije gemeente, en, zijnde schapen zonder herder, lappen het advies van hun classis aan hun laars, nee, ze zoeken schijnbaar dat advies niet eens...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Daar waar de mens op het diepst vernederd, en GOD op het hoogst verheerlijkt wordtaccoord schreef:Ds. J. de Groot (ggn bv Rijssen) zei tegen zijn laatste belijdeniscatechisanten: als ik er niet meer ben hoor je je aan te sluiten bij een kerk waar déze leer wordt verkondigd. Waar zou dat zijn?
Niet mee eens. Hij liet het aan God over. God kan wonderen doen, maar dat doet hij op het noodgeschrei. Is er geen redding? dan is de nood nog niet hoog genoeg.accoord schreef:Ds. A. Wink (ggn bv Veenendaal) had geen verwachting meer voor de kerk en geloofde dat alles aan de verwoesting zou worden overgeleverd worden als hij er niet meer zou zijn. Dat lijkt aardig te gaan kloppen.
Laten we hier dus over in gebed gaan.
Dat brengt mij tot een vraag: zijn diakenen gerechtigd een vrij gebed te doen in de samenkomst? Ik denk dat door het gebruik van het formuliergebed de nood van de gemeente niet opgedragen wordt aan Gods troon.
Niemand heeft het eeuwige leven. Ds van der Meer niet, ik en u niet niet.accoord schreef:Er is vanuit de GGN binnen verband de deur wijd open gezet naar de buiten verbanders, ook naar Veenendaal. Men wenst er echter geen gehoor aan te geven. Al zou de doop geldig zijn: er is geen toekomst meer voor het kerkverband; ds van der Meer heeft ook niet het eeuwige leven.
Het is dus een persoonlijke zaak om redding te zoeken voor de eeuwigheid. En redding isa alleen te vinden bij God.
Wat is 'wijd open'? in Gouda moest de kerkenraad van de Bv gemeente bij terugkeer schuldbelijdenis doen.
En in Veenendaal is er nog niet over gesproken dus is het te vroeg om te zeggen dat er geen gehoor aan gegeven wordt.
Er is geen toekomst meer? Doet God geen wonderen meer? Is Zijn almacht beperkt?
Gelukkig niet, maar we moeten het maar willen zien.
Is er geen redding? Dan kan de oorzaak ook wel eens zijn dat men niet handelt naar Gods wil...Guppy3 schreef:Niet mee eens. Hij liet het aan God over. God kan wonderen doen, maar dat doet hij op het noodgeschrei. Is er geen redding? dan is de nood nog niet hoog genoeg.
- Bert Mulder
- Contacteer:
In Veenendaal is er GEEN kerkeraad...Guppy3 schreef:
Wat is 'wijd open'? in Gouda moest de kerkenraad van de Bv gemeente bij terugkeer schuldbelijdenis doen.
En in Veenendaal is er nog niet over gesproken dus is het te vroeg om te zeggen dat er geen gehoor aan gegeven wordt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ja wel hoor in ongeveer 57 gemeenten is er in Veenendaal een kerkenraad (in Overberg trouwens ookBert Mulder schreef:In Veenendaal is er GEEN kerkeraad...Guppy3 schreef:

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Tiberius schreef:Ik neem aan dat Bert zijn posting een antwoord op deze en vorige vraag is.Genade door recht schreef:Het ging over dopen in de GGiN B.V. Veenendaal, dacht ik. Ik hoop van Tib en Macx nog te vernemen waarom dat huns inziens niet mag.albion schreef:Nee, de gemeente bestond toen nog niet. De gemeente is pas maanden later geregistreerd, toen ging hij er al lang voor. Bovendien zijn er geen leden, zover ik weet.Genade door recht schreef:Nee, geen losse vergadering van gelovigen. Het gaat over officieel geregistreerde kerken!!
Wat is het bezwaar? Er is een wettige predikant, die door een officiële gemeente gevraagd wordt te komen dopen. Beiden zijn het daarover eens, ook het wettige verband/gemeente/kerkenraad van de predikant. Wie houdt wie dan tegen? En op grond van welke regel dan? Wellicht DKO, maar dat hoor ik dan graag.
En ja, als een GG-gemeente, een PKN-dominee wil komen laten dopen, moet dat kunnen, onder de voorwaarde dat:
- de GG dat wil;
- die predikant dat wil;
- die predikant dat mag van zijn kerk.
In de praktijk zal nooit voldaan zijn aan alle drie de voorwaarden, zodat dit niet zal gebeuren. Dat is het verschil met GGiN B.V. en de OGGiN B.V. van ds. Van der Meer. Die zijn het allemaal eens.
Zijn twee groepen het eens, weer niet goed...
Wij kunnen zoals gesteld als groep bij elkaar komen, de kinderen laten dopen en dan later registreren dus.
In het geheel niet. Er moeten predikanten en ouderlingen zijn, staat er onder andere. De meeste gemeenten in de (O)GG(in) hebben geen predikant. Die hebben echt wel een wettige kerkenraad. GGiN b.v. heeft echter ook geen ouderlingen. Dan heb je ook nog steeds een kerkenraad.
Overigens verbaas ik me over de discussie. Waarom spitst zich die toe op Veenendaal? Alsof er niet tig andere gemeenten in genoemde kerkverbanden zijn die geen ouderling en geen predikant hebben.
Nou dat geloof ik niet, dat betekend dat er meer dan 20 gemeenten moeten zijn. En dat is niet zo. De situatie in Veenendaal bij eerdergenoemde gemeente is vrij uniek binnen Reformatorisch Nederland.Genade door recht schreef:Overigens verbaas ik me over de discussie. Waarom spitst zich die toe op Veenendaal? Alsof er niet tig andere gemeenten in genoemde kerkverbanden zijn die geen ouderling en geen predikant hebben.
Diakenen vormen geen kerkenraad. Tijdens de (Nadere) Reformatie mochten geeneens aanwezig zijn bij de vergadering van de kerkenraad.GGiN b.v. heeft echter ook geen ouderlingen. Dan heb je ook nog steeds een kerkenraad.
Kortom: De kerkenraad bestaat uit ouderlingen (en de predikant, wat eigenlijk een bijzondere ouderling is). Niet uit diakenen. Alleen diakenen = geen wettige kerkenraad = toezichtloze gemeente.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Grapjas...huisman schreef:Ja wel hoor in ongeveer 57 gemeenten is er in Veenendaal een kerkenraad (in Overberg trouwens ookBert Mulder schreef:In Veenendaal is er GEEN kerkeraad...Guppy3 schreef:
Gelukkig niet, maar we moeten het maar willen zien.)
In de GGinN BV aan de Fluiterstraat in Veenendaal is er geen kerkenraad.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Auto schreef:Nou dat geloof ik niet, dat betekend dat er meer dan 20 gemeenten moeten zijn. En dat is niet zo. De situatie in Veenendaal bij eerdergenoemde gemeente is vrij uniek binnen Reformatorisch Nederland.Genade door recht schreef:Overigens verbaas ik me over de discussie. Waarom spitst zich die toe op Veenendaal? Alsof er niet tig andere gemeenten in genoemde kerkverbanden zijn die geen ouderling en geen predikant hebben.
Oké, is tig 20

Dat aantal wordt m.i. makkelijk gehaald. Ik herinner me een artikel in het RD over de OGG van Veenwouden, waar men een tijd slechts 1 ambtsdrager had, een diaken. Inmiddels twee.
http://www.refdag.nl/artikel/1423623/De ... sland.html
Een bekende gemeente in de GGiN is de gemeente van NIeuwerkerk aan den IJssel; voor zover mij bekend al jaar en dag zonder ouderling en predikant. Idem voor OGG in Werkendam. Enzovoort.
-
In de rechterflank van de geref. gezindte is het al jarenlang praktijk dat diakenen ook meetellen. We zitten niet meer in de situatie van de Reformatie. En daarom heeft Veenendaal - Fluiterstraat een wettige kerkenraad. Als je meent van niet, moet je het gehele beleid van het breed geaccepteerde beleid in de hele rechterflank van de geref. gezindte verwerpen. Als je dit kunt staven, mij best. Maar spits het niet toe op Veenendaal. Dat geeft geen pas.memento schreef:Diakenen vormen geen kerkenraad. Tijdens de (Nadere) Reformatie mochten geeneens aanwezig zijn bij de vergadering van de kerkenraad.GGiN b.v. heeft echter ook geen ouderlingen. Dan heb je ook nog steeds een kerkenraad.
Kortom: De kerkenraad bestaat uit ouderlingen (en de predikant, wat eigenlijk een bijzondere ouderling is). Niet uit diakenen. Alleen diakenen = geen wettige kerkenraad = toezichtloze gemeente.
In de DKO staat het heel duidelijk dat laat Bert Mulder zien. En eigen regeltjes maken die niet getoetst kunnen worden aan de DKO is mijn insziens niet juist. En ik vind het triest dat gemeenten de lijn van de DKO los laten.Genade door recht schreef:
In de rechterflank van de geref. gezindte is het al jarenlang praktijk dat diakenen ook meetellen. We zitten niet meer in de situatie van de Reformatie. En daarom heeft Veenendaal - Fluiterstraat een wettige kerkenraad. Als je meent van niet, moet je het gehele beleid van het breed geaccepteerde beleid in de hele rechterflank van de geref. gezindte verwerpen. Als je dit kunt staven, mij best. Maar spits het niet toe op Veenendaal. Dat geeft geen pas.
Wijze woorden, ik denk dat er wel meer gemeenten zijn waar geen ouderlingen of een predikant is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.