Even een situatieschets:
Op een bijbelstudie komt een jonge Amerikaanse vrouw binnen, hoogopgeleid (MIT Natuurkunde diploma) en ze is meer dan alleen cultureel geinteresseerd in het Christendom en de Bijbel, en vooral in de God van de Bijbel. Ze is begonnen met het lezen van de Bijbel, en dit is eigenlijk de eerste keer in haar leven dat ze dit doet. Zoals het hoort is ze gestart in het begin. Echter er kwamen al vrij snel vragen. Vooral over het geweld of eigenlijk gewoon genocide in het Oude Testament en het feit dat hiertoe door God opdracht gegeven wordt of dat het door God goedgekeurd wordt.
Nu raakte ik met deze vrouw aan de praat en ik vroeg me af of er misschien goede (Engelstalige) boeken zijn die dit onderwerp behandelen. Het liefst met een apologetische inslag, in de zin dat de beoogde lezer niet perse een Christen is. Ik meen dat dit onderwerp vluchtig bij Keller aan de orde komt en ook C.S. Lewis bespreekt het wel (maar waar?). Kortom hebben jullie boeken tips hier.
apologetiek en geweld in de Bijbel
apologetiek en geweld in de Bijbel
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: apologetiek en geweld in de Bijbel
Dr. Peels heeft hier een goed boek over geschreven: "Wie is als Gij?".
Mogelijk is dit ook in het Engels vertaald, dat zou ik niet weten.
Mogelijk is dit ook in het Engels vertaald, dat zou ik niet weten.
Ik zie, dat een eerdere druk van dat boekje in het Engels vertaald is: Shadow Sides
http://www.amazon.co.uk/Shadow-Sides-Go ... 1842271989
Een boek wat heel gericht hierop ingaat, zou ik niet weten. Zelf zou ik het gesprek aangaan, vanuit het uitgangspunt dat die vernietiging van volken laat zien hoe erg God de zonde vindt. Zo moest niet Abraham al beginnen met volken uitroeien, maar moest gewacht worden totdat de ongerechtigheid van de volken vol geworden was.
dank, ik zal hier naar kijken.Tiberius schreef:Ik zie, dat een eerdere druk van dat boekje in het Engels vertaald is: Shadow Sides
Memento, het gesprek aan gaan komt erbij. Maar ik laat liever ook de theologen aan het woord.
Heel goed om beiden te doen. Ik noemde het gesprek, omdat mijn ervaring is dat een gesprek vaak meer doet dan een boek ooit kán doen. Bij een gesprek kan je namelijk ernstigheid en bewogenheid tonen, en kan je ook makkelijker de persoonlijke toepassing maken. Zo kan je laten merken dat Gods woord niet iets is waar je vrijblijvend kennis van kan nemen, maar dat het steeds de vraag oproept: Help, als Gods woord waar is, heb ik een enorm probleem...parsifal schreef:dank, ik zal hier naar kijken.Tiberius schreef:Ik zie, dat een eerdere druk van dat boekje in het Engels vertaald is: Shadow Sides
Memento, het gesprek aan gaan komt erbij. Maar ik laat liever ook de theologen aan het woord.
In dit geval geloof ik dat deze vrouw al het idee heeft "als God er niet is, dan heb ik een enorm probleem".memento schreef:Heel goed om beiden te doen. Ik noemde het gesprek, omdat mijn ervaring is dat een gesprek vaak meer doet dan een boek ooit kán doen. Bij een gesprek kan je namelijk ernstigheid en bewogenheid tonen, en kan je ook makkelijker de persoonlijke toepassing maken. Zo kan je laten merken dat Gods woord niet iets is waar je vrijblijvend kennis van kan nemen, maar dat het steeds de vraag oproept: Help, als Gods woord waar is, heb ik een enorm probleem...parsifal schreef:dank, ik zal hier naar kijken.Tiberius schreef:Ik zie, dat een eerdere druk van dat boekje in het Engels vertaald is: Shadow Sides
Ik hoop dat ze de kans krijgt om ook de gesprekken met genoeg Christenen te voeren (en misschien ben ik daar 1 van).