Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

henry30

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door henry30 »

Ik geloof in een algemene christelijke Kerk![/quote]

Ik ook...[/quote]

Ja, dat is natuurlijk een mooie one-liner. Maar stel: ik vraag aan iemand uit de CGK om een dienst mee te maken in de GGN...
en een GGN gaat dan 's avonds naar de CGK... En zo vinden ze elkaar?

denk het eigenlijk niet.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Doordat er zoveel gekibbeld word over "bijzaken" vergeten we de "hoofdzaken"...
En naar mijn mening ( maar dat heb ik misschien wel verkeerd) gaan bijna alle kerkelijke twisten, om "bijzaken" en men vergeet de "Hoofdzaak", en de noodzaak van bekering!
Auto

Bericht door Auto »

henry30 schreef: Maar stel: ik vraag aan iemand uit de CGK om een dienst mee te maken in de GGN...
en een GGN gaat dan 's avonds naar de CGK... En zo vinden ze elkaar?

denk het eigenlijk niet.
Mwah, er zijn ambtsdragers en leden van CGK die wel naar predikanten luisteren van GGinNed en andersom zie ik het ook dat GGinNed'ers bij CGK predikanten in de kerk zitten. Alleen hoe luister je, als je al met een vooringenomenheid gaat zitten luisteren dan vinden ze beiden elkaar niet.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...
Je hebt inderdaad gelijk dat er geen fundamenteel leerverschil is tussen een deel van de GG en de GGiN.
Maar dat is de vraag niet, de vraag is: Welk leerverschil is relevant genoeg om er een kerkmuur voor op te richten? Ik meen dat dat hoge uitzonderingen moeten zijn en blijven.
Voorbeeld: Het verschil tussen de GGiN en de GG rechtvaardigen geen kerkmuur. Het verschil tussen 2 en 3-verbonders rechtvaardigt geen kerkmuur!
By the way: Als het recht ligt (zoals jij vaak zegt) zullen er nog heel wat kerken onder één paraplu moeten komen.
Maar ik vrees weleens dat mensen die bidden: Zou U nog eens bijeen willen brengen, wat bijeen hoort? , zich geen raad zouden weten als dat gebed verhoort zou worden.

Kortom, DIA: Volg de oproep van Bart-jan Spruijt: We moeten weer veel meer gaan denken vanuit de katholieke breedte en de bevindelijke diepte. En dan worden we heel breeddenkend.
Dat er in Nederland verschillende kerkverbanden die in wezenlijke zaken niet verschillen zie ik niet als probleem .
Al deze kerkverbanden leggen vaak net weer andere accenten en daardoor komt de veelkleurigheid van het Evangelie nog beter naar voren in ons land. Probleem is wel dat er altijd predikanten in deze kerkverbanden zijn die er alles aan doen om hun eigen kerkverband te sanctioneren door met een "eigen leer" te komen. Gelukkig is er ook een andere kant dat predikanten uit verschillende kerkverbanden éénsgeestes mogen zijn (denk b.v. aan de Haamstedeconferentie).
Laten wij maar goed de fouten(balk) zien in ons eigen kerkverband(CGK) en dan pas het foutje(splinter) in een ander kerkverband
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef: Is dat onder woorden te brengen? Of moeten we dan zo geleerd zijn dat we dit verschil allen dán kunnen opmerken als zo'n verstand hebben dat we dit kunnen begrijpen?
Is het dan mogelijk dit in eenvoudige woorden onder woorden te brengen? Ik zie in iedere geval beslist geen leerverschil als het gaat om de (rechterflank van de)
GG en de GGiN. Ik zou me in beide kerkverbanden thuis kunnen voelen. Terwijl ik (ik zeg het schuchter, maar naar men zegt) de gave heb van onderscheiden opluisteren...
Volgens mij leert de Bijbel het volgende :
Voor mensen zonder genade is het onmogelijk om geestelijke zaken te onderscheiden, als er genade verheerlijkt is in je leven dan leer je dat het ten diepste nog steeds een onmogelijkheid blijft.
Precies.

1 Kor 2:14: De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Ik waarschuw hiervoor, omdat velen (die van zichzelf weten onbekeerd te zijn) menen dat ze heel goed kunnen onderscheiden, en daardoor ook heel gemakkelijk anderen veroordelen. De Schrift is duidelijk: Een onbekeerd mens kán niet onderscheiden, omdat hij alle besef mist van waar het nu wérkelijk om gaat. Laat wie dit leest zichzelf onderzoeken, of het ook met hem niet alzo is.
aboricultura

Bericht door aboricultura »

Mijn conclusie is dat er vaak scheuringen ontstaan puur om macht iemand wil een soort paus worden bij een bepaalde kerk,landelijk of plaatselijk.
Om dan iemand uit de weg te ruimen verdenkt men dan iemand van eenzijdigheid of zo iets.
De verschillen zijn vaak minimaal maar men blaast het op en in de loop van jaren word de kloof steeds groter omdat je toch een reden wilt waarom je niet meer bij elkaar bent.
OOk kom ik wel eens tegen dat kerken zeggen ja onze cultuur is nou eenmaal anders dan bij collega kerken.
Ik kan iedereen aanraden om de uitzendingen van de eo van Andries knevel eens te gaan luisteren over allemaal gereformeerden en je komt tot schrikbarende conclusies.
De een beroemd zich er op wij zijn de wettige voortzetting van de kerk der vaderen.Een ander zegt : grote cultuurverschillen ,weer een ander samen oke maar dan met een gedeelte.

Persoonlijk ben ik voor meer eenheid laten we elkaar in ieder geval respecteren en onder elkaar gaan staan
Ik denk nog aan de laaste hoodstuk wat mijn overleden leraar heeft laten voorlezen filipensen 2 waar het gaat over eensgezinheid en de een uitnemender achten dan zichzelf en verder de gestalte van Christus.Dan is meer eenheid mogelijk
Ik heb dit altijd gezien als een laatste boodschap van deze leraar en wens dat de gemeente(n) daar nog eens aan terug denken
heb dan de waarheid en de vrede lief
aboricultura

Laat ik even duidelijk maken met die paus.
Als je de geschiedenis leest is het voor gekomen dat een bepaalde leraar is binnen gestroomd om het maar zo te zeggen en die is door de " leider " die er al was.
op een gegeven moment word deze man op de troon gezet en word hij de"paus".
Leraren die er al langer waren en op het plekje uit zijn bedenken iets waar door ze hem kunnen onttronen en er zelf op gaan zitten.
De ene keer eenzijdigheid,de andere keer verschil tussen levendmaking en wedergeboorte noem maar op.
aboricultura

Is trouwens een radio uitzending.
Ga naar EO.nl klik op radio en dan op Andries radio en je vind het ergens aan de rechterkant alle refo kerken doen daar aan mee echt een aanrader
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef: Is dat onder woorden te brengen? Of moeten we dan zo geleerd zijn dat we dit verschil allen dán kunnen opmerken als zo'n verstand hebben dat we dit kunnen begrijpen?
Is het dan mogelijk dit in eenvoudige woorden onder woorden te brengen? Ik zie in iedere geval beslist geen leerverschil als het gaat om de (rechterflank van de)
GG en de GGiN. Ik zou me in beide kerkverbanden thuis kunnen voelen. Terwijl ik (ik zeg het schuchter, maar naar men zegt) de gave heb van onderscheiden opluisteren...
Voor mensen zonder genade is het onmogelijk om geestelijke zaken te onderscheiden, als er genade verheerlijkt is in je leven dan leer je dat het ten diepste nog steeds een onmogelijkheid blijft.
Precies.

1 Kor 2:14: De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Ik waarschuw hiervoor, omdat velen (die van zichzelf weten onbekeerd te zijn) menen dat ze heel goed kunnen onderscheiden, en daardoor ook heel gemakkelijk anderen veroordelen. De Schrift is duidelijk: Een onbekeerd mens kán niet onderscheiden, omdat hij alle besef mist van waar het nu wérkelijk om gaat. Laat wie dit leest zichzelf onderzoeken, of het ook met hem niet alzo is.
Hoe kan dat nou.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Terri

Bericht door Terri »

Maar Paulus zegt toch; " beproefd de geesten, of ze uit God zijn?".
Dit zegt hij tegen de gelovigen, dus blijkbaar" kunnen" ze het wel.
refo

Bericht door refo »

Terri schreef:Maar Paulus zegt toch; " beproefd de geesten, of ze uit God zijn?".
Dit zegt hij tegen de gelovigen, dus blijkbaar" kunnen" ze het wel.
De gebruiksaanwijzing staat erbij.

2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

Het is overigens Johannes.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Terri

Bericht door Terri »

Dank je, zo uit m'n hoofd citeren gaat me niet goed af, sorry.
De eenvoud van dit schriftgedeelte, zonder allerlei in's en out's vind ik zo rijk!
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Wilhelm schreef:
Precies.

Maar dat is het juist: bekeerd zijn is zo ruim..... Er zijn mensen die denken dat ze hun mening kunnen weergeven omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze bekeerd zijn en hebben het niet in de gaten dat ze arm, blind en naakt zijn. Oren hebben maar horen niet en ogen maar zien niet. Dacht je echt dat de farizeërs twijfelen aan hun eigen gelijk?
Daarom kan je niemand er op aanspreken als zij hun mening geven omdat wij niet mogen en kunnen oordelen wie er wel bekeerd zijn en wie niet. Er zijn mensen die blind gehouden worden terwijl bij anderen de zaken openbaar gemaakt worden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Terri

Bericht door Terri »

albion schreef:
memento schreef:
Wilhelm schreef:
Precies.

Maar dat is het juist: bekeerd zijn is zo ruim..... Er zijn mensen die denken dat ze hun mening kunnen weergeven omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze bekeerd zijn en hebben het niet in de gaten dat ze arm, blind en naakt zijn. Oren hebben maar horen niet en ogen maar zien niet. Dacht je echt dat de farizeërs twijfelen aan hun eigen gelijk?
Daarom kan je niemand er op aanspreken als zij hun mening geven omdat wij niet mogen en kunnen oordelen wie er wel bekeerd zijn en wie niet. Er zijn mensen die blind gehouden worden terwijl bij anderen de zaken openbaar gemaakt worden.
Ja, maar als iemand zelf aangeeft het leven met de Heere niet te kennen, maar zegt wel een onderscheidende geest te hebben, dat kan toch niet.... of begrijp ik je verkeerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Terri schreef:Ja, maar als iemand zelf aangeeft het leven met de Heere niet te kennen, maar zegt wel een onderscheidende geest te hebben, dat kan toch niet.... of begrijp ik je verkeerd.
Waarom zou dat niet kunnen?
Plaats reactie