Auto schreef:Is er dan geen kerkenraad meer als er alleen diakenen zijn? Die zijn er nog wel.Bert Mulder schreef:Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...
Het is dus als in de dagen der richteren, waar ieder doet wat goed in eigen ogen is...
Kan iemand mij uitleggen waarom er wel diakenen zijn en geen ouderlingen? In een gemeente van een zodanige omvang? het klinkt alsof je voor diaken een minder zware roeping nodig hebt. Ik vind dat heel vreemd. L.M.P. Scholten is bijvoorbeeld ook diaken maar in de praktijk treedt hij als ouderling op. Ik vraag me dan af: wat doen we moeilijk? Waarom wordt die man niet gewoon ouderling, als hij het in feite toch ook al is? Dat is scheiding tussen papier en werkelijkheid. Of begrijp ik het niet goed? Idem Veenendaal bv: er zijn diakenen, geen ouderlingen. Maar de diakenen doen wél het werk van een ouderling! Waarom nemen ze dan een eventuele verkiezing voor ouderling niet aan?
Wat ds Vd Meer betreft: hij heeft zijn ambt inderdaad neergelegd, maar je kunt je afvragen hoe hij dat zelf interpreteert. Ik enk dat hij het zelf zo ziet dat hij zijn ambt binnen de OGGN heeft neergelegd, maar voor zichzelf niet. Daardoor krijg je inderdaad wel discutabele situaties en een verachting van kerkrecht/DKO.
Ik vind het allemaal maar moeilijk. Ooit is ds Van der M. toch ook wel geroepen als knecht.
Valt me wel op dat je niemand meer hoort bidden voor ds vd M. ,,Gelijk een schaap heeft hij gedwaald in 't rond, ai zoek Uw knecht, schoon hij Uw wetten schond..".