De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Mister
Administrator

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Mister »

Niet de geldigheid van de doop afhankelijk maken van de ambtsdrager. Dat hebben we in de geschiedenis ooit al gedaan.
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
memento schreef:De vraag is: Wordt de doop bediend in een verbondsgemeente, door een ambtsdrager die in die gemeente als zodanig erkent wordt.
Ja, dit is (helaas) de waarheid . :bobo
Waarom helaas?
De ouders die hun kinderen hebben laten dopen hebben zich toch niet gestoord aan de gemeente waar de Doop heeft plaatsgevonden?
Je mag en kan die ouders toch niet verwijten dat ze in de zgn. "verkeerde" gemeente hun kinderen hebben laten dopen?
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:
huisman schreef:
memento schreef:De vraag is: Wordt de doop bediend in een verbondsgemeente, door een ambtsdrager die in die gemeente als zodanig erkent wordt.
Waarom helaas?
De ouders die hun kinderen hebben laten dopen hebben zich toch niet gestoord aan de gemeente waar de Doop heeft plaatsgevonden?
Je mag en kan die ouders toch niet verwijten dat ze in de zgn. "verkeerde" gemeente hun kinderen hebben laten dopen?

Maar als de ds. aftreedt, zich dus van een gemeente onttrekt om vervolgens voor zichzelf te beginnen zonder ambtsdragers kan je dan nog van een wettelijke gemeente spreken?
Moet ik dit zien zoals ds. Paauwe (had hij ook geen ambtsdragers?) volgens mij zitten zijn 'aanhangers' thuis en hun kinderen gaan waarschijnlijk niet meer naar de kerk of hebben
zich aangesloten bij een plaatselijke gemeente. Maar hoeveel percentage is dat?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
huisman schreef:
Waarom helaas?
Omdat ik de situatie van nabij meemaak en er veel mensen uit deze gemeente in nood zijn. Ik wil er verder niet over spreken daarvoor is het refoforum te publiek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

MaCx schreef:Beste mensen, ik heb vernomen dat er een behoorlijke discussie op gang is gekomen over de doop.

op dit moment worden de kinderen gedoopt door een andere domine die in de Ger.Gem.ned bv niet in kerkerlijke orde is bevestigd.

is de doop die deze domine uitvoer rechtsgeldig?
Kern van de vraag is, zoals DIA al opmerkt, niet zozeer dat hij niet in de GGiN-bv is bevestigd, maar meer dat deze predikant in zijn oorspronkelijke kerkverband is geschorst en zijn ambt daar heeft neergelegd ("overgegaan tot een andere staat des levens" volgens de DKO).

Ik vind dit ook wel moeilijk. Maar:
- hoewel ik de recente historie ook droevig vind, zijn er wel meer gevallen bekend van predikanten die min of meer zichzelf bevestigen
- vooral voor de ouders en de gedoopte kinderen is het moeilijk; en toch blijft het waar dat de Naam van een drie-enig God over hen is uitgesproken!
- ik neig ernaar om het daarom te laten voor wat het is.
MaCx

Bericht door MaCx »

Daarom kan inderdaad niet gezegd worden dat het goed of fout is, maar iedereen zal er gemengde gevoelens aan overhouden.

1 ding is duidelijk; er zullen vraag tekens blijven.

Is er al meer duidelijkheid over de toekomst van deze kerk?
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
jvdg schreef:
huisman schreef:
Waarom helaas?
Omdat ik de situatie van nabij meemaak en er veel mensen uit deze gemeente in nood zijn. Ik wil er verder niet over spreken daarvoor is het refoforum te publiek.
Snap ik, maar een algemene omschrijving van de door jou geschetste situatie, mag ik toch wel vragen, aangezien jezelf dit item ten berde brengt.
huisman

Bericht door huisman »

Snap ik, maar een algemene omschrijving van de door jou geschetste situatie, mag ik toch wel vragen, aangezien jezelf dit item ten berde brengt
No........ ::please
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MaCx

Bericht door MaCx »

Ik heb ben er al een topic over begonnen maar als er ergens een grote onderlinge strijd is, is het wel tussen de ger.gem.ned en B.V. in Veenendaal. Ik hoop dat deze mensen ooit weer eens door 1 deur kunnen gaan.

dat zou heel fijn zijn.
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
Snap ik, maar een algemene omschrijving van de door jou geschetste situatie, mag ik toch wel vragen, aangezien jezelf dit item ten berde brengt
No........ ::please
Ik respecteer jouw stilzwijgen, maar plaats dan niet de vraag over deze casus.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...

Het is dus als in de dagen der richteren, waar ieder doet wat goed in eigen ogen is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...

Het is dus als in de dagen der richteren, waar ieder doet wat goed in eigen ogen is...
Inderdaad, en dat betekent dus dat de doop, bediend door ds. Van der Meer in de GGiN-bv Veenendaal, geen geldige doop is.

Volgens het gereformeerd kerkrecht wordt de doop erkend als zij bediend is door een wettig ambtsdrager, in de naam van een drieënige God, binnen de setting van de gemeente van Christus. (3 voorwaarden dus)
Ds. van der Meer is geen wettig ambtsdrager daar en de vraag is reeél of er nog wel een wettige gemeente van Christus daar bestaat, in de zin zoals Bert die beschrijft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Bert Mulder schreef:Tja, in feite is de GGinN BV in Veenendaal geen gemeente meer, daar een gemeente zonder kerkenraad geen bestaan heeft volgens gereformeerd kerkrecht...

Het gereformeerd kerkrecht heeft zijn wortels ook uit 'de dagen der richteren...'
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Auto

Bericht door Auto »

Is er dan geen kerkenraad meer als er alleen diakenen zijn? Die zijn er nog wel.
astroguy

Bericht door astroguy »

Auto schreef:

Is er dan geen kerkenraad meer als er alleen diakenen zijn? Die zijn er nog wel.
Volgens het gereformeerde kerkrecht bestaat de kerkraad uit de predikant en de ouderlingen. Met wat goede wil zou een mens kunnen zeggen dat als er geen ouderlingen meer zijn de kerkraad nog steeds bestaat nl uit een lid, t.w. de predikant...

Maar dat is misschien wat teveel gevraagd.

Verder is daar de overweging dat een doop normaal gesproken plaatsvind in een openbare eredienst, die volgens het gereformeerde kerkrecht plaatsvind onder toezicht van een (plaatselijke) kerkraad. Als die niet meer bestaat zou je zo'n samenkomst nog kunnen beschouwen als een prive gebeuren o.l.v. een predikant. Hoe we dan een eventueel bediende doop moeten zien weet ik niet. Verder waren er altijd twee aspecten aan de geldigheid van een doop, nl. de gebruikte formule (in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest) en bediend door een wettige ambtsdrager. En ik denk dat we daarmee terug zijn bij de oorspronkelijke vraag, nl. of een doop bediend door een niet officieel bevestigde ds. in deze wel geldig is, nog afgezien dat het kennelijk niet bediend is in een officiele eredienst vanwege het ontbreken van een kerkraad.
Ds. P.L. Voorberg heeft overigens een proefschrift geschreven over de geldigheid van de doop in andere kerken. Hij had daar 700+ blz. voor nodig om een en ander te beschrijven...
Atze
Plaats reactie