De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

MaCx

De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door MaCx »

Beste mensen, ik heb vernomen dat er een behoorlijke discussie op gang is gekomen over de doop.

op dit moment worden de kinderen gedoopt door een andere domine die in de Ger.Gem.ned bv niet in kerkerlijke orde is bevestigd.

is de doop die deze domine uitvoer rechtsgeldig?
Joannah

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Joannah »

[quote="MaCx"]Beste mensen, ik heb vernomen dat er een behoorlijke discussie op gang is gekomen over de doop.

op dit moment worden de kinderen gedoopt door een andere domine die in de Ger.Gem.ned bv niet in kerkerlijke orde is bevestigd.

God ziet het hart aan.
Voor hem is niets verborgen.
De dominee is slechts een middel, zoals de hand het voedsel naar de mond brengt.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
MaCx

Bericht door MaCx »

dit is geen excuus. het moet allemaal in orde geschieden!
henriët

Bericht door henriët »

MaCx schreef:Beste mensen, ik heb vernomen dat er een behoorlijke discussie op gang is gekomen over de doop.

Als kinderen gedoopt worden, betekent het dat God tot het kind zegt, Ik wil je Vader zijn, en ik eis van jou gehoorzaamheid. God geeft de belofte dat als het kind Hem zal gehoorzamen, dat is in Hem gelooft het Zijn genade geven zal!
Dat maakt niet uit in welke kerk of door welke dominee.

Wat helaas wel zo is, is dat binnen de ggn (bv) de doop eigenlijk niet een goede plaats heeft.
binnen de leer vd ggn zou men veel beter voor de volwassendoop kunnen gaan.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

MaCx schreef:dit is geen excuus. het moet allemaal in orde geschieden!
Is waar en ik ken de situatie en velen uit die gemeente zijn er ook niet blij mee.
Maar toch denk ik dat de doop wel geldig is ook voor andere kerkverbanden , het gaat nl. meer of de kinderen gedoopt zijn met de goede tekst "in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest". Daarom accepteren alle kerken elkaars doop zelfs die van de RKK. Dus als mensen uit deze gemeente later overgaan naar een ander kerkgenootschap hoeven ze niet bang te zijn dat hun kind overgedoopt moet worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MaCx

Bericht door MaCx »

dat is waar, maar toch hoort deze DS niet in dat kerk verband!

een priester of pastoor in de RKK is wettig bevestigd. deze leer keur ik niet goed maar wel de doop.

en er zijn toch aantekeningen te plaatsen.helemaal zuiver is het niet wat in dit verband gebeurd.

Ik hoop vurig dat de ggnbv weer door 1 deur zou kunnen met de ggn.
henriët

Bericht door henriët »

MaCx schreef:dat is waar, maar toch hoort deze DS niet in dat kerk verband!

een priester of pastoor in de RKK is wettig bevestigd. deze leer keur ik niet goed maar wel de doop.

en er zijn toch aantekeningen te plaatsen.helemaal zuiver is het niet wat in dit verband gebeurd.

Ik hoop vurig dat de ggnbv weer door 1 deur zou kunnen met de ggn.
maar toch heeft die laatste zin niet direkt verband met het dopen van kinderen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

henriët schreef:
MaCx schreef:Beste mensen, ik heb vernomen dat er een behoorlijke discussie op gang is gekomen over de doop.

Als kinderen gedoopt worden, betekent het dat God tot het kind zegt, Ik wil je Vader zijn, en ik eis van jou gehoorzaamheid. God geeft de belofte dat als het kind Hem zal gehoorzamen, dat is in Hem gelooft het Zijn genade geven zal!
Dat maakt niet uit in welke kerk of door welke dominee.

Wat helaas wel zo is, is dat binnen de ggn (bv) de doop eigenlijk niet een goede plaats heeft.
binnen de leer vd ggn zou men veel beter voor de volwassendoop kunnen gaan.
Waarom zouden ze beter de volwassendoop kunnen toepassen :quoi
MaCx

Bericht door MaCx »

Dat snap ik ook niet. trouwens in deze kerk zijn ze tegen de volwassendoop en begrijpelijk.
Ronaldo

Bericht door Ronaldo »

MaCx schreef:Dat snap ik ook niet. trouwens in deze kerk zijn ze tegen de volwassendoop en begrijpelijk.
Dit laatste snap ik niet.
MaCx

Bericht door MaCx »

1000 maal pardon. ik heb twee zaken goed door elkaar gehaald.

de volwassendoop word zeker erkend, maar dit zal altijd als de eerste doop zijn en niet in plaats van de kinderdoop.

mijn excuus!

ik haalde de volwassendoop met de overdoop door elkaar.

sorrie
hmprff

Bericht door hmprff »

huisman schreef:
MaCx schreef:dit is geen excuus. het moet allemaal in orde geschieden!
Is waar en ik ken de situatie en velen uit die gemeente zijn er ook niet blij mee.
Maar toch denk ik dat de doop wel geldig is ook voor andere kerkverbanden , het gaat nl. meer of de kinderen gedoopt zijn met de goede tekst "in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest". Daarom accepteren alle kerken elkaars doop zelfs die van de RKK. Dus als mensen uit deze gemeente later overgaan naar een ander kerkgenootschap hoeven ze niet bang te zijn dat hun kind overgedoopt moet worden.
Het dikgedrukte wel met de toevoeging dat deze doop gedaan moet zijn door iemand die in de RKK een ambt heeft. Dit is niet zo wanneer iemand een 'spoeddoop' gehad heeft door bijv. de buurman ofzo.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
MaCx

Bericht door MaCx »

precies, daar had ik nog niet aan gedacht
Joannah

Bericht door Joannah »

Bij het RKK doopsel wordt de erfzonde van de pasgeborene vergeven.
En dit RK sacrament wordt geaccepteerd als geldig??
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Auto

Bericht door Auto »

Joannah schreef:Bij het RKK doopsel wordt de erfzonde van de pasgeborene vergeven.
En dit RK sacrament wordt geaccepteerd als geldig??
Dat wordt niet zo overgenomen door de kerken van de Reformatie, maar de doop zelf blijft staan mits de genoemde formule is gebruikt.
Plaats reactie