Masturbation is not a crime?

Robert

Bericht door Robert »

Gian,

Je geeft allemaal argumenten, maar geen Bijbelse argumenten.
Ik snap best hoe je redeneert, en ik ben het best met je eens dat het te simpel is om te zeggen dat fantaseren niet zondig is, maar waar ik het hier over heb is de vraag of Jezus het over begeren of fantaseren heeft, en dan zeg ik: Jezus heeft het over begeren, en niet direct over fantaseren.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Marnix

Bericht door Marnix »

Robert schreef:Gian,

Je geeft allemaal argumenten, maar geen Bijbelse argumenten.
Ik snap best hoe je redeneert, en ik ben het best met je eens dat het te simpel is om te zeggen dat fantaseren niet zondig is, maar waar ik het hier over heb is de vraag of Jezus het over begeren of fantaseren heeft, en dan zeg ik: Jezus heeft het over begeren, en niet direct over fantaseren.
Ehm, als ik fantaseer over seks met iemand die ik ken, dan begeer ik haar toch ook voor een deel? Tenzij je zo iemand puur gebruikt als lustobject om een soort van opgewondenheid op te wekken. Dat lijkt me ook niet de juiste manier om met je naaste om te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Robert

Bericht door Robert »

Dat is een goede vraag, of het goed is om iemand als lustopject te gebruiken. Terecht dat je dat stelt.
Maar voor we daar over verder gaan eerst de vraag: is dat toch ook begeren? En is dat ook waar Jezus het over heeft, als hij zegt dat wie z'n naaste aanziet tot begeerte al overspel heeft gepleegd?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gian

Bericht door Gian »

Beetje haarkloverij...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Robert schreef:Dat is een goede vraag, of het goed is om iemand als lustopject te gebruiken. Terecht dat je dat stelt.
Maar voor we daar over verder gaan eerst de vraag: is dat toch ook begeren? En is dat ook waar Jezus het over heeft, als hij zegt dat wie z'n naaste aanziet tot begeerte al overspel heeft gepleegd?
Nee, je fantaseert bijvoorbeeld over seks met je buurmeisje maar van lust/begeerte is geen sprake? Hou jezelf nou niet voor de gek. Als je vervolgens naar haar toe kan gaan en zonder schaamte zeggen: Heej, ik heb over je gefantaseerd en vervolgens gemasturbeerd, dan heb je niks te verbergen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MaCx

Re: Masturbation is not a crime?

Bericht door MaCx »

Mensen er zijn voldoene argumenten uit de Bijbel, waarom we zelfbevrediging moeten laten.

iedereen die hiermee bezig is die voelt zich waarschijnlijk tijdens de daad even happy, maar direct daarna gaat toch ook het geweten spreken?

laten we eens zondag 41 lezen. lees ook eens de verwijsverzen en daarvan de kantekeningen.

vraag 109 van de H.c. is ook belangrijk.

Sommige zullen zeggen de H.C. is de Bijbel niet, maar wel een heel belangrijk hulpmiddel. en het verwijst naar heel veel Bijbel verzen.

waarom blijven we niet binnen de kaders? dan weten we zeker dat we ons niet schuldig maken aan het zevende gebod want ik ben van mening dat zelfbevrediging word verboden in het zevende gebod.
henriët

Bericht door henriët »

MaCx schreef:Mensen er zijn voldoene argumenten uit de Bijbel, waarom we zelfbevrediging moeten laten.

iedereen die hiermee bezig is die voelt zich waarschijnlijk tijdens de daad even happy, maar direct daarna gaat toch ook het geweten spreken?

laten we eens zondag 41 lezen. lees ook eens de verwijsverzen en daarvan de kantekeningen.

vraag 109 van de H.c. is ook belangrijk.

Sommige zullen zeggen de H.C. is de Bijbel niet, maar wel een heel belangrijk hulpmiddel. en het verwijst naar heel veel Bijbel verzen.

waarom blijven we niet binnen de kaders? dan weten we zeker dat we ons niet schuldig maken aan het zevende gebod want ik ben van mening dat zelfbevrediging word verboden in het zevende gebod.
je hebt een stellige mening, die ik gerust respecteren wil, maar we moeten wel bedenken dat de werkelijkheid niet altijd zo voor de hand ligt.
Wanneer je het zevende gebod als uitgangspunt neemt, dan heb je een goed uitgangspunt.
Maar soms zijn over bepaalde onderwerpen - ook binnen het 7 e gebod- meerdere nuances aan te brengen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MaCx

Bericht door MaCx »

Is dat zo en waaruit blijkt dat dan? en wat is daarvoor de regel? tot hoever moeten we gaan?

laten we eerlijk zijn, zonde is zonde en schuld schuld dat kan ik niet mooier of zwaarder maken en dat is ook niet mijn bedoeling.

zou je je argument willen uitleggen?
Joannah

Bericht door Joannah »

Vraagje, stel iemand blijft onvrijwillig vrijgezel, en brandt dus van begeerte (zoals de apostel het noemt)
Zou het dan, zeker voor mannen, geen toelaatbare optie, deze lichaamsfunctie als noodoplossing te gebruiken af en toe?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
MaCx

Bericht door MaCx »

ja, heel begrijpelijk. maar dan nog? geeft dat dan reden aan om het maar te doen?

ik denk het niet.
Joannah

Bericht door Joannah »

MaCx schreef:ja, heel begrijpelijk. maar dan nog? geeft dat dan reden aan om het maar te doen?

ik denk het niet.
Het alternatief is dat de betreffende persoon de hele dag geplaagd wordt door hormonaal gedreven gedachten( "totdat de druk van de ketel is"), die zondig zijn,
Wat is dan beter?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Joannah schreef:
MaCx schreef:ja, heel begrijpelijk. maar dan nog? geeft dat dan reden aan om het maar te doen?

ik denk het niet.
Het alternatief is dat de betreffende persoon de hele dag geplaagd wordt door hormonaal gedreven gedachten( "totdat de druk van de ketel is"), die zondig zijn,
Wat is dan beter?
ik denk dat niet de daad zelf fout is, de gedachten en fantasieën erom heen kunnen dat wel zijn. Maar goed, wie ben ik...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MaCx

Bericht door MaCx »

Gij klein gelovige! zou onze God dan niet willen helpen?

<----- zo moetje dat niet zien? hoe dan wel?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

MaCx schreef:Gij klein gelovige! zou onze God dan niet willen helpen?

<----- zo moetje dat niet zien? hoe dan wel?
dank u :huhu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MaCx

Bericht door MaCx »

;-)

hoe zie jij dat als ik vragen mag?
Gesloten