Ik heb het gevoel dat we een beetje in kringetjes ronddraaien, maar ook onder het oude verbond gold, dat er geen ander heil was dan hetgeen in het hart gebracht wordt. Door Woord en Geest.Afgewezen schreef:Natuurlijk probeer ik het in een 'model' te zetten om het inzichtelijk te maken. Daar kun je wat denigrerend over doen, maar dat betekent niet dat dit model geen recht doet aan de werkelijkheid.Tiberius schreef:Jouw verpakkingstheorie is aardig gevonden, maar heeft geen greintje schriftbewijs. Ook bij de belijdenisgeschriften vind ik dat niet terug.Afgewezen schreef: Waar heb ik gezegd dat je het oude en het nieuwe verbond los moet koppelen? Natuurlijk ging het in het oude verbond over hetzelfde heil als in het nieuwe. Daarmee verschil ik in visie met bijv. het pre-chiliasme.
Maar in het oude verbond was dat heilsverbond 'verpakt' in het nationale verbond met Israël. In het nieuwe verbond is het heilsverbond 'uitgepakt' door de komst van Christus. En hoe meer van de kern zichtbaar wordt, hoe meer ook de sacramenten verbonden zijn aan de kern. Voor het avondmaal erken je dat, vreemd genoeg wél, voor de doop niet (!).
En nee, ik erken die verpakkingstheorie niet in het avondmaal, maar ik houd de Bijbelse richtlijnen voor het avondmaal vast. Dat doe ik bij de doop ook.
Ik denk namelijk dat mijn verpakkingstheorie het meest recht doet aan de Schriftgegevens: enerzijds continuïteit, anderzijds discontinuïteit. Er is continuïteit wat het heil betreft (dit tegen een ver doorgeschoten bedelingenleer), er is discontinuïteit (met de komst van Christus is er wel degelijk iets veranderd).
De belofte van het nieuwe verbond spreekt niet alleen over uitbreiding, maar ook over verdieping (de kern, waar ik het al over had). "Zij zullen állen de Heere kennen." Hier kunnen we heel kort over zijn: van een 'gemengde' gemeente, waar 'tweeërlei kinderen des verbonds' zouden zijn, kan nooit gezegd worden 'zij zullen állen de Heere kennen', of 'zij zullen állen van God geleerd zijn'. Dat geldt alleen voor de gelovigen. Jezus zegt, nadat Hij deze belofte geciteerd heeft: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij."
Dáár gaat het dus over. Niet over dat er een ander heil is. Wél dat dit heil in het hart gebracht wordt. Dat is dus kenmerkend voor het nieuwe verbond. Geen vinding van mij, maar terug te vinden in de Bijbel.
Ook mensen onder het Oude Verbond konden niet zonder wedergeboorte en geloof.
Dus dat ontken ik allemaal niet.
Het gaat mij erover, dat er zowel in het oude als in het nieuwe verbond, mensen zijn die wezenlijk tot het verbond behoren, maar ook mensen die daar buiten vallen en nochtans verbondskinderen zijn/waren. Zie hoe de Heere spreekt over "Mijn kinderen" in de profetie van Ezechiël.
Het gaat er mij overigens niet om om denigrerend te zijn, maar om het een naam te geven.
Nee, dat is geen aanname. Het bevel tot dopen wordt gegeven in de context van het zendingsbevel.Afgewezen schreef:Waar staat dat? Het is een aanname.Tiberius schreef:Klopt. En dat is nog steeds het geval in een zendingssituatie. Maar in een geïnstitueerde gemeente geldt dat niet.Afgewezen schreef:Ze werden niet gedoopt omdat "hun de belofte toekwam en hun kinderen", ze werden pas gedoopt als ze Petrus' woord "gaarne aannamen". Dat is nu net het verschil tussen besnijdenis en doop. De besnijdenis verzegelt de belofte, de doop verzegelt de aangenomen belofte. M.a.w. je hebt geen deel aan het nieuwe verbond louter op grond van toezegging (zoals in het OT), maar er moet ook een aannemen zijn door het geloof.
En uit de handelingen van de apostelen (zoals beschreven in het gelijknamige boek) weten we, dat zij ook kinderen doopten, die nog niet tot hun verstand gekomen zijn.
Zoals gezegd komt de opdracht tot dopen samen met de opdracht tot zending.Afgewezen schreef:Ja, en dús moeten de kinderen van gelovigen ook gedoopt worden? Wees je ervan bewust dat je deze opdracht bij het zendingsbevel in het NT nergens tegenkomt.Tiberius schreef:Heidenen die tot Israël wilden toetreden moesten onder het oude verbond ook op volwassen leeftijd besneden worden. Vervolgens werden ook hun kinderen besneden. Zie daarvoor de voorschriften in Deuteronomium.
Daar ben ik al pagina's lang mee bezig.Afgewezen schreef:Dat is makkelijk gezegd. Toon dat maar eens aan.Tiberius schreef:Dat heb ik al gelezen, maar ik denk dat je hem niet helemaal recht doet met je opvatting.Afgewezen schreef:Lees het stuk van Ridderbos nog maar eens. Die kan het je beter uitleggen dan ik waarschijnlijk.

Nee, dat is de koers van het doopformulier en van de belijdenisgeschriften.Afgewezen schreef:Dat is dan dus de nieuwe koers.Tiberius schreef:Nee, zij slaan geen nieuwe koers in de GG, maar proberen op eenvoudige wijze lijn van het doopformulier en de catechismus uit te leggen, met name aan de jeugd.Afgewezen schreef:Dat zullen ds. Kersten en ds. Moerkerken en ds. Meeuse je toch niet nazeggen. En ik ben genoeg thuis in de GG om te weten dat daar níét geleerd wordt, dat het heil de kinderen beloofd is maar het nog wel door het geloof moet worden aangenomen. Integendeel, deze gedachte wordt beschouwd als een verbondsontzenuwende leer.
Dus óf jij leest ds. Van Aalst en ds. Harinck niet goed, óf dezen slaan een nieuwe koers in in de GG.
Zoals Huisman al aangeeft, legt ds. Kersten in zijn dogmatiek wat andere accenten. Maar als je zijn catechismus verklaring lees van vr+antw 74 dan kan je toch zeker niet zeggen, dat de boekjes van ds. Van Aalst en ds. Harinck (W, geen C) een nieuwe koers inslaan, maar staan ze toch echt in de lijn van ds. Kersten.
Overigens wil ik wel erkennen dat er binnen de GG de doop wel eens onderschat wordt. Dan wordt een visie aangehangen die in het verlengde ligt van accenten van de dogmatiek van ds. Kersten.