Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik vraag me wel of Leo Kosten de nood van Franca Treur peilt.
Jezus zei inderdaad in een bepaald verband: 'Zo zij hij u als de heiden en de tollenaar', maar tegelijkertijd was juist Hij het die tollenaren achterna ging!
Dat achternagaan hoeft natuurlijk in het geval van Franca niet per se in de zin van veel media-aandacht. Wel door als gereformeerde gezindte (en als oud-docent van haar!) na te denken over de vragen die ze kreeg. Franca ging o.a. door haar studie twijfelen aan het bestaan van God. Kunnen wij als kerken en docenten het gesprek met zulke jongelui aangaan? Of verzaken we dat gesprek, en zeggen we na hun afhaken: 'Hij/zij is ons nu als de heiden en de tollenaar'?[/quote]
Jezus zei inderdaad in een bepaald verband: 'Zo zij hij u als de heiden en de tollenaar', maar tegelijkertijd was juist Hij het die tollenaren achterna ging!
Dat achternagaan hoeft natuurlijk in het geval van Franca niet per se in de zin van veel media-aandacht. Wel door als gereformeerde gezindte (en als oud-docent van haar!) na te denken over de vragen die ze kreeg. Franca ging o.a. door haar studie twijfelen aan het bestaan van God. Kunnen wij als kerken en docenten het gesprek met zulke jongelui aangaan? Of verzaken we dat gesprek, en zeggen we na hun afhaken: 'Hij/zij is ons nu als de heiden en de tollenaar'?[/quote]
Ik ook. Hij verwoordt precies wat ik de hele tijd al in dit topic zeg.Ander schreef:http://www.refdag.nl/artikel/1461921/Te ... Treur.html
Hier ben ik het nu helemaal mee eens.
Dat dacht ik al...Tiberius schreef:Ik ook. Hij verwoordt precies wat ik de hele tijd al in dit topic zeg.Ander schreef:http://www.refdag.nl/artikel/1461921/Te ... Treur.html
Hier ben ik het nu helemaal mee eens.
Leo Kosten laat zien dat er ook een andere kant is. Dat heb ik nog niet vaak gelezen. Dat werd ook in de Daniël node gemist.
Bart Jan Spruyt overigens, in dat citaat hieronder ergens (waar komt dat uit?) wil alles verdoornenballiseren. Dat vind ik ook niet echt gepast.
En de Vader in de gelijkenis van de verloren zoon ging ook de oudste zoon nog achterna.Hugo schreef:Ik vraag me wel of Leo Kosten de nood van Franca Treur peilt.
Dat achternagaan hoeft natuurlijk in het geval van Franca niet per se in de zin van veel media-aandacht. Wel door als gereformeerde gezindte (en als oud-docent van haar!) na te denken over de vragen die ze kreeg. Franca ging o.a. door haar studie twijfelen aan het bestaan van God. Kunnen wij als kerken en docenten het gesprek met zulke jongelui aangaan? Of verzaken we dat gesprek, en zeggen we na hun afhaken: 'Hij/zij is ons nu als de heiden en de tollenaar'?
we laten mensen zo makkelijk verloren gaan.
Ik begrijp wel een beetje wat Kosten zegt over de media-aandacht. Maar niet wat hij zegt over die heiden en die tollenaar.
volgens mij gaat het in die tekst eigenlijk over een onenigheid/misverstand/grief ofzo tussen twee mensen.
Ik vind het wel jammer dat in al die intervieuws met gelovigen (RD/Daniël/Andries Knevel) er weinig of geen dóór-vragen gesteld worden.
Het is allemaal erg oppervlakkig, inderdaad.
Maar ja, wat wil je anders met een spiegel?
't is maar welke bril je ophebtTiberius schreef:Het is allemaal erg oppervlakkig, inderdaad.

Bij de door hem genoemde tekst uit Matth. 18 staat een tekstverwijzing naar 2 Thess. 3:14. Ik denk dat Kosten het zo bedoelt. We omarmen Franca nu een beetje, nodigen haar overal uit terwijl zij het Woord van God ongehoorzaam is, daar openlijk voor uitkomt en daar blij mee is. We hoeven haar geen schop te geven maar ze (de duivel hierdoor ook?) krijgt wel bijna kritiekloos de gelegenheid om onderdanen te werven, zoals, hoe erg ook, het artikel in de Daniël, naar ik vrees, gebruikt kan worden. En wat is het daarom mooi dat Kosten daartegenover stelt dat de Heere doorgaat met Zijn werk!helma schreef:
Ik begrijp wel een beetje wat Kosten zegt over de media-aandacht. Maar niet wat hij zegt over die heiden en die tollenaar.
volgens mij gaat het in die tekst eigenlijk over een onenigheid/misverstand/grief ofzo tussen twee mensen.
Bij de door hem genoemde tekst uit Matth. 18 staat een tekstverwijzing naar 2 Thess. 3:14. Ik denk dat Kosten het zo bedoelt. We omarmen Franca nu een beetje, nodigen haar overal uit terwijl zij het Woord van God ongehoorzaam is, daar openlijk voor uitkomt en daar blij mee is. We hoeven haar geen schop te geven maar ze (de duivel hierdoor ook?) krijgt wel bijna kritiekloos de gelegenheid om onderdanen te werven, zoals, hoe erg ook, het artikel in de Daniël, naar ik vrees, gebruikt kan worden. En wat is het daarom mooi dat Kosten daartegenover stelt dat de Heere doorgaat met Zijn werk![/quote]Ander schreef:helma schreef:
Ja dat is waar! En daarom is er toch ook nog hoop voor Franca?
In het eerste deel van Matth. 18 gaat het over de Goede Herder. 99 schapen zijn binnen; wat een wonder! Maar toch gaat Hij nog op zoek naar dat ene dat nog buiten is. Dat eigen wegen is gegaan en daardoor verdwaald is.
In andere Topics over de kinderdoop of oud en nieuw verbond proberen wij toch duidelijk te maken de rijkdom van de kinderdoop. Ook Franca is gedoopt en bij het doopvont hebben Gods beloften geklonken. Zij is van God af volgens eigen zeggen maar weten wij zeker dat God ook van haar af wil? Zij is en blijft een verbondskind met het verbondsteken op haar voorhoofd. Laten wij met bewogenheid over haar praten en nog belangrijker voor haar bidden. Want die scheiding tussen kaf en koren maakt de HEERE niet wij. Het gaat wel over hemel of hel voor eeuwig. Laten wij eerst maar persoonlijk weten wat onze eeuwige bestemming is "Strijd gij om in te gaan".helma schreef:En de Vader in de gelijkenis van de verloren zoon ging ook de oudste zoon nog achterna.Hugo schreef:Ik vraag me wel of Leo Kosten de nood van Franca Treur peilt.
Dat achternagaan hoeft natuurlijk in het geval van Franca niet per se in de zin van veel media-aandacht. Wel door als gereformeerde gezindte (en als oud-docent van haar!) na te denken over de vragen die ze kreeg. Franca ging o.a. door haar studie twijfelen aan het bestaan van God. Kunnen wij als kerken en docenten het gesprek met zulke jongelui aangaan? Of verzaken we dat gesprek, en zeggen we na hun afhaken: 'Hij/zij is ons nu als de heiden en de tollenaar'?
Ik vind het wel jammer dat in al die intervieuws met gelovigen (RD/Daniël/Andries Knevel) er geen dóór-vragen gesteld worden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef:In andere Topics over de kinderdoop of oud en nieuw verbond proberen wij toch duidelijk te maken de rijkdom van de kinderdoop. Ook Franca is gedoopt en bij het doopvont hebben Gods beloften geklonken. Zij is van God af volgens eigen zeggen maar weten wij zeker dat God ook van haar af wil? Zij is en blijft een verbondskind met het verbondsteken op haar voorhoofd. Laten wij met bewogenheid over haar praten en nog belangrijker voor haar bidden. Want die scheiding tussen kaf en koren maakt de HEERE niet wij. Het gaat wel over hemel of hel voor eeuwig. Laten wij eerst maar persoonlijk weten wat onze eeuwige bestemming is "Strijd gij om in te gaan".helma schreef:En de Vader in de gelijkenis van de verloren zoon ging ook de oudste zoon nog achterna.Hugo schreef:Ik vraag me wel of Leo Kosten de nood van Franca Treur peilt.
Ik vind het wel jammer dat in al die intervieuws met gelovigen (RD/Daniël/Andries Knevel) er geen dóór-vragen gesteld worden

Daarom was ik zo blij met wat Ds van de Kamp zei in Hoevelaken.
Hij kreeg de vraag 'hoe moeilijk het moet zijn voor ouders die hun kind zien afhaken'
Hij heeft daar als vader zelf ook mee te maken.
Hij en zijn vrouw mochten pleiten op de doop als ze baden voor hun afgedwaalde kinderen. Daar lag hun enige houvast: Bij de God van het verbond.
helma schreef:Ander schreef:Bij de door hem genoemde tekst uit Matth. 18 staat een tekstverwijzing naar 2 Thess. 3:14. Ik denk dat Kosten het zo bedoelt. We omarmen Franca nu een beetje, nodigen haar overal uit terwijl zij het Woord van God ongehoorzaam is, daar openlijk voor uitkomt en daar blij mee is. We hoeven haar geen schop te geven maar ze (de duivel hierdoor ook?) krijgt wel bijna kritiekloos de gelegenheid om onderdanen te werven, zoals, hoe erg ook, het artikel in de Daniël, naar ik vrees, gebruikt kan worden. En wat is het daarom mooi dat Kosten daartegenover stelt dat de Heere doorgaat met Zijn werk!helma schreef:
In het eerste deel van Matth. 18 gaat het over de Goede Herder. 99 schapen zijn binnen; wat een wonder! Maar toch gaat Hij nog op zoek naar dat ene dat nog buiten is. Dat eigen wegen is gegaan en daardoor verdwaald is.
Ja, maar nu fiets je over het probleem heen dat Franca teveel verkeerde aandacht krijgt. 't Is helemaal waar wat je zegt maar het verhaal heeft twee kanten. (Evenwicht, noemen we dat in refoland geloof ik.)
Ander schreef:Ja, maar nu fiets je over het probleem heen dat Franca teveel verkeerde aandacht krijgt. 't Is helemaal waar wat je zegt maar het verhaal heeft twee kanten. (Evenwicht, noemen we dat in refoland geloof ik.)
helma schreef:Ik begrijp wel een beetje wat Kosten zegt over de media-aandacht. Maar niet wat hij zegt over die heiden en die tollenaar.
Ander schreef:helma schreef:Ander schreef:Bij de door hem genoemde tekst uit Matth. 18 staat een tekstverwijzing naar 2 Thess. 3:14. Ik denk dat Kosten het zo bedoelt. We omarmen Franca nu een beetje, nodigen haar overal uit terwijl zij het Woord van God ongehoorzaam is, daar openlijk voor uitkomt en daar blij mee is. We hoeven haar geen schop te geven maar ze (de duivel hierdoor ook?) krijgt wel bijna kritiekloos de gelegenheid om onderdanen te werven, zoals, hoe erg ook, het artikel in de Daniël, naar ik vrees, gebruikt kan worden. En wat is het daarom mooi dat Kosten daartegenover stelt dat de Heere doorgaat met Zijn werk!helma schreef:
Ja, maar nu fiets je over het probleem heen dat Franca teveel verkeerde aandacht krijgt. 't Is helemaal waar wat je zegt maar het verhaal heeft twee kanten. (Evenwicht, noemen we dat in refoland geloof ik.)
Inderdaad. Zolang Franca zich niet bekeert, kan de gezindte aan haar wel zien hoe iemand de kerk kwijtraakt, maar is er weinig reden om haar tot nationale knuffel van de refogezindte te benoemen.
Verkeerde aandacht, zeg je. Op welke manier denk je dat er goede aandacht aan gegeven kan worden?Ander schreef: Ja, maar nu fiets je over het probleem heen dat Franca teveel verkeerde aandacht krijgt. 't Is helemaal waar wat je zegt maar het verhaal heeft twee kanten. (Evenwicht, noemen we dat in refoland geloof ik.)
Zelf denk ik dat we veel aandacht aan haar levensverhaal moeten besteden, omdat er heel veel jongelui met een reformatorische opvoeding gaan twijfelen aan God, aan de Bijbel, enz. Hoe reageren we daar op? Hebben we voldoende bagage om met zulke jongelui (en ouderen) in gesprek te gaan? Heel veel jongelui vinden het zelf ook erg dat ze gaan twijfelen, maar kunnen die innerlijke twijfel niet weerleggen.
In dat opzicht denk ik dat het levensverhaal van Franca ons aan het denken (en handelen) moet zetten.
Het woord laten spreken! Jes. 40:22 Hij is het, Die daar zit boven den kloot der aarde, en derzelver inwoners zijn als sprinkhanen; Hij is het, Die de hemelen uitspant als een dunnen doek en breidt ze uit als een tent, om te bewonen;Hugo schreef:Verkeerde aandacht, zeg je. Op welke manier denk je dat er goede aandacht aan gegeven kan worden?Ander schreef: Ja, maar nu fiets je over het probleem heen dat Franca teveel verkeerde aandacht krijgt. 't Is helemaal waar wat je zegt maar het verhaal heeft twee kanten. (Evenwicht, noemen we dat in refoland geloof ik.)
Zelf denk ik dat we veel aandacht aan haar levensverhaal moeten besteden, omdat er heel veel jongelui met een reformatorische opvoeding gaan twijfelen aan God, aan de Bijbel, enz. Hoe reageren we daar op? Hebben we voldoende bagage om met zulke jongelui (en ouderen) in gesprek te gaan? Heel veel jongelui vinden het zelf ook erg dat ze gaan twijfelen, maar kunnen die innerlijke twijfel niet weerleggen.
In dat opzicht denk ik dat het levensverhaal van Franca ons aan het denken (en handelen) moet zetten.
En wij? Wij zijn van die doe-het-zelvers. We verzinnen een interviewtje hier, een vraaggesprekje daar en we verwachten het van ons zelf. Die bagage ligt in het Woord. Terug naar het Woord. We zijn zo wereldgelijkvormig als wat met al die aandacht voor Franca.