Dorsvloer vol confetti

BJD

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door BJD »

helma

Bericht door helma »

Toch vind ik haar verbaal niet zo sterk
Josephus

Bericht door Josephus »

helma schreef:Toch vind ik haar verbaal niet zo sterk
Dat had ik eerder ook al opgemerkt. Duidelijk iemand die zich meer thuis voelt in schrijven dan in praten. En dan lijkt het me niet makkelijk om in al die tv-shows op te moeten draven.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Magdalena

Bericht door Magdalena »

En ook al is zij verbaal niet sterk, dat maakt toch in feite niks uit.
Josephus

Bericht door Josephus »

Magdalena schreef:En ook al is zij verbaal niet sterk, dat maakt toch in feite niks uit.
Het is slechts een opmerking, geen verwijt. Als het wel een verwijt was, zou ik namelijk meteen naar de spiegel moeten lopen (sorry Tiberius).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Magdalena schreef:En ook al is zij verbaal niet sterk, dat maakt toch in feite niks uit.
Het is slechts een opmerking, geen verwijt. Als het wel een verwijt was, zou ik namelijk meteen naar de spiegel moeten lopen (sorry Tiberius).
Zelfs nu het slechts een opmerking is, ben ik van mening dat je wat meer in allerlei spiegels moet kijken, Josephus. Het liefst de hele dag achtereen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Zelfs nu het slechts een opmerking is, ben ik van mening dat je wat meer in allerlei spiegels moet kijken, Josephus. Het liefst de hele dag achtereen.
Je bedoelt de spiegel van de kapper? :hum
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Heb het interview gezien kan toch niet helpen om medelijden met haar te hebben. Als ik haar goed beluister heeft de schrik voor de wederkomst haar het meest beangst en is nu blij daar van bevrijd te zijn. Hoeveel trouwe kerkmensen hebben nooit over de wederkomst nagedacht maar gaan helemaal op in het hier en nu.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
artistiek

Bericht door artistiek »

huisman schreef:[Hoeveel trouwe kerkmensen hebben nooit over de wederkomst nagedacht maar gaan helemaal op in het hier en nu.
Nooit? Kan ik me niet voorstellen, dan is de wederkomst hen in elk geval nooit in alle ernst aan het hart gelegd.
refo

Bericht door refo »

Dat heeft te maken met fabrieksdoofheid: als je het geluid niet hoort, dan weet je dat de preek niet deugt. Hoor je het geluid wel, dan reageer je er niet op. Je kunt er namelijk niets mee. De vraag 'bent u al stilgezet' is al enigszins retorisch, en verwacht ook niet echt actie.

Wederkomst of sterven is in feite hetzelfde. maar dat moet helemaal niet 'aan het hart gelegd' worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Dat heeft te maken met fabrieksdoofheid: als je het geluid niet hoort, dan weet je dat de preek niet deugt. Hoor je het geluid wel, dan reageer je er niet op. Je kunt er namelijk niets mee. De vraag 'bent u al stilgezet' is al enigszins retorisch, en verwacht ook niet echt actie.

Wederkomst of sterven is in feite hetzelfde. maar dat moet helemaal niet 'aan het hart gelegd' worden.

Precies dit bedoel ik maar Franca was niet doof voor dit geluid zij hoorde het wel .....en haakte af (verdrietig)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
artistiek

Bericht door artistiek »

huisman schreef:
refo schreef:Dat heeft te maken met fabrieksdoofheid: als je het geluid niet hoort, dan weet je dat de preek niet deugt. Hoor je het geluid wel, dan reageer je er niet op. Je kunt er namelijk niets mee. De vraag 'bent u al stilgezet' is al enigszins retorisch, en verwacht ook niet echt actie.

Precies dit bedoel ik maar Franca was niet doof voor dit geluid zij hoorde het wel .....en haakte af (verdrietig)
Inderdaad en zo zijn er ook die dit geluid gaan opmerken en die nemen de toevlucht tot God...
Respect

Bericht door Respect »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Heb het interview gezien kan toch niet helpen om medelijden met haar te hebben. Als ik haar goed beluister heeft de schrik voor de wederkomst haar het meest beangst en is nu blij daar van bevrijd te zijn. Hoeveel trouwe kerkmensen hebben nooit over de wederkomst nagedacht maar gaan helemaal op in het hier en nu.
Ik signaleer bij Franca steeds weer een trauma
als het gaat om de wederkomst. Bart Jan Spruyt heeft dat volgens mij redelijk onder woorden gebracht:

Het slechte verhaal dat ze altijd is verteld is het geaborteerde verhaal, de late verbijzonderingen van de negentiende en twintigste eeuw, het slechte verhaal is een gebroken bak waar het brakke en modderige slootwater van afscheidingen en doleanties, herenigingen en verenigingen, vrijmakingen en wederkeringen, uittredingen en terugkeringen uit weg loopt, het harde en meedogenloze tribalisme van ernstige mannen (ik heb ze lief), die Franca c.s. altijd hebben weggehouden – wisten zij veel – van het helder stromende water van de christelijke traditie van de kerk van alle eeuwen en plaatsen. Als ze hadden geweten van die katholieke breedte, zoals die bijvoorbeeld is belichaamd in het leven en denken van mijn ds. Doornenbal (1909 – 1975): open naar de cultuur, vriend van dichters en denkers, verwortelt in de bedding van wijsheid en geloof die Gods Geest ook in ons land door de tijd heeft geslepen, en met een diep besef van een cultureel fundament van karakter en deugden en vertrouwen en vreze die een samenleving behoort te schragen – als ze dat allemaal hadden geweten … wat dan?

Waarom hebben alle Franca’s dat nooit te zien gekregen? Omdat ze, vermoedelijk, werden omringd door bange mannen (ik heb ze lief) die liever de schijnzekerheid hebben van de eerlijke dood, van artikel 36, van het theater van de Partij, en van de leeruitspraken van 1931 (of zoiets), en nog wat sociologische kenmerken - als hoedjes, jurkjes, avondmaalsmijding (verbeeld je maar niks!), zwarte pakken met vooraf ingeweven roos - als hoge muren optrokken om de stam bij elkaar te houden, en macht en een baan en de subsidies van Gods dienares niet te verliezen. De katholieke breedte, de vormende kracht van het verhaal van de christelijke traditie, ontbrak omdat de bevindelijke diepte er niet was. Dat is de Grote Haper.'De geborgenheid van weleer verbinden met het harde hier en nu', heet dat in een interview met Sela©. Het is allemaal erg ingewikkeld gemaakt, schreef ds. Doornenbal, en we begrijpen onze eigen hervormde leer niet meer, en we hebben een tweede muur opgetrokken: de muur tussen de gelovigen en het heil dat tot ons komt in het gewaad van het Woord dat Christus is.
Ander

Bericht door Ander »

http://www.refdag.nl/artikel/1461921/Te ... Treur.html

Hier ben ik het nu helemaal mee eens.
Hugo

Bericht door Hugo »

[quote="Ander"]http://www.refdag.nl/artikel/1461921/Te ... Treur.html

Hier ben ik het nu helemaal mee eens.[/quote]

Ik vraag me wel of Leo Kosten de nood van Franca Treur peilt.
Jezus zei inderdaad in een bepaald verband: 'Zo zij hij u als de heiden en de tollenaar', maar tegelijkertijd was juist Hij het die tollenaren achterna ging!
Dat achternagaan hoeft natuurlijk in het geval van Franca niet per se in de zin van veel media-aandacht. Wel door als gereformeerde gezindte (en als oud-docent van haar!) na te denken over de vragen die ze kreeg. Franca ging o.a. door haar studie twijfelen aan het bestaan van God. Kunnen wij als kerken en docenten het gesprek met zulke jongelui aangaan? Of verzaken we dat gesprek, en zeggen we na hun afhaken: 'Hij/zij is ons nu als de heiden en de tollenaar'?
Plaats reactie