Dorsvloer vol confetti

huisman

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
huisman schreef:
henriët schreef:
Respect schreef:Ja, maar het had door de redactie anders aangepakt moeten worden. Eerst een aankondiging van een serie, vervolgens de confrontatie (met gerichte vragen over haar doop, belijdenis, invulling van de zondag etc.) en daarna bijdragen uit verschillende invalshoeken. Als laatste een evaluatie door een panel van jongeren met een predikant.
stel t ze voor, om t nog een keer te doen :hum
Al gedaan, het zou toch goed zijn geweest als er iemand van Franca Treur's leeftijd was naastgezet die had mogen getuigen hoe voor haar een Godsdienst van regels is veranderd in een levende werklijkheid.
Nu houd ik mijn hart vast voor jongeren die in hun hart de kerk al verlaten hebben en in dit interview kunnen lezen
dat je een fijn leven krijgt als je God en Godsdienst kwijtraakt.
God trekt de mens,
daar verandert een boek van een zeeuw meisje niets aan.
Misschien trekt Hij haar ook nog wel eens.
Misschien...laten wij maar nooit te klein van de HEERE en Zijn liefde denken.
Maar wat ook een werkelijkheid is dat de duivel rondgaat als een briezende leeuw ook op zoek naar kerkelijke jongeren.
Zien wij in deze (eind)tijd waar de fronten liggen? Geestelijke boosheden in de lucht !?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
jvdg schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Ik kom binnenkort dat boek bij jullie ophalen!
:super :super

Kun je gelijk de CD meebrengen.
FF belle, want ik heb nogal wat hulpverleners af te lopen.
Ach, dan doe ik net alsof ik ook een hulpverlener ben ;)
Niet net alsof, je bent een hulpverlener!!!!!!!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:De Daniël kan het natuurlijk ook niet iedereen van links naar rechts naar de zin maken. Feit is dat een dergelijk blad in de meeste kerken vooralsnog lijkt te ontbreken. En ja, als een artikel je niet zint, is het wel goedkoop en makkelijk om gelijk richting het hele blad te sneren.
De koers van het hele blad is soms wat onstabiel. Het is niet een incidenteel gebeuren, al lijkt het nu wat verder te gaan.
De koers loopt al vanaf het bestaan van Daniël (eind jaren 40 begin jaren 50) iets radicaler als men wenstte. In de begintijd
werd er tegen het lezen van Daniël GEWAARSCHUWD in de Saambinder. Niettenmin voorzag Daniël in een behoefte.
Ik lees zelf het blad ook als vanaf begin jaren 70, toen was het blad geaccepteerd, en werden er ook geen waarschuwingen
meer in de Saambinder geschreven.
Maar niet alles is verwerpelijk gelukkig. Er staat ook nog veel goeds in...
Ik ben het hier wel mee eens.
Het heeft, met name de vorige JBGG directeur Jan Mauritz, behoorlijk veel moeite gekost om de Daniël in de hele breedte van de GG geaccepteerd te krijgen.
Het is jammer, dat het blad zich nu met dergelijke artikelen gaat vervreemden van een substantieel deel van de achterban.
Zo, zo, je bent hier redelijk stellig.
Ik denk dat het met het "vervreemden van een substantieel deel van de achterban" nog wel mee valt. Daar ben ik wel bang voor als het gaat om de SB, maar dat is een andere discussie.

Maar jij bent ook heel stellig geweest dat het boek geen spiegel zou kunnen zijn. Als dan een kerkelijk jeugdblad dit wel zo ziet, kan ik me voorstellen dat het artikel jou niet positief overkomt ...
Toch moet je dan terughoudend zijn in je beoordeling daarvan, velen zullen het wel als een spiegel zien, en het genoemde artikel ook zo lezen.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

henriët schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Gian schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik vond het zonde van mijn boekenbon.
Op marktplaats brengt het boek momenteel nog 14 euro op.
Wellicht betaald het gros van de refoforummers er graag het dubbele voor, zo gek zijn ze van het boek.
:oO
wat een rare reactie
Het was een beetje overdreven, dat van die dubbele prijs, hier en daar wordt namelijk ook verwezen naar een kortingsbon. Maar dat het boek in trek is onder veel forummers, zal dat overdreven zijn?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zelfs mijn evangelische collega is het aan het lezen. :huhu
Respect

Bericht door Respect »

helma schreef:
huisman schreef:
henriët schreef:
Respect schreef:Ja, maar het had door de redactie anders aangepakt moeten worden. Eerst een aankondiging van een serie, vervolgens de confrontatie (met gerichte vragen over haar doop, belijdenis, invulling van de zondag etc.) en daarna bijdragen uit verschillende invalshoeken. Als laatste een evaluatie door een panel van jongeren met een predikant.
stel t ze voor, om t nog een keer te doen :hum
Al gedaan, het zou toch goed zijn geweest als er iemand van Franca Treur's leeftijd was naastgezet die had mogen getuigen hoe voor haar een Godsdienst van regels is veranderd in een levende werklijkheid.
Nu houd ik mijn hart vast voor jongeren die in hun hart de kerk al verlaten hebben en in dit interview kunnen lezen
dat je een fijn leven krijgt als je God en Godsdienst kwijtraakt.

zou zo iemand de Daniel nog lezen?

Juist omdat Franca iedere keer zo hard roept dat ze niet meer bang hoeft te zijn voor de oordeelsdag betwijfel ik of dat echt zo is.
Ik denk dat die angst er op de bodem van haar hart nog wel is maar dat ze dat probeert weg te redeneren.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Je geloof is je tweede natuur. Je kunt nooit wat je hebt meegekregen in je opvoeding, 14 jaar reformatorisch onderwijs, alle belevingen, herinneringen, stemmetjes, ritselingen in één keer van de harde schijf die geweten heet verwijderen. Dat bestaat gewoon niet. Er blijven altijd wel wat KB’s op de bodem liggen als gloeiende kooltjes die af en toe opleven. Natuurlijk, satan staat klaar om met een emmer water in één keer alles uit te blussen. Franca probeert die stemmetjes naar mijn beleving te "overschreeuwen""

Maar wat is Gods plan met deze kooltjes ?
Eva

Bericht door Eva »

Misschien wil Franca wel meediscusseren, ze volgt het blijkbaar wel ;) In een interview op internet kwam ik het volgende tegen:

Treur, die niet in haar boek maar wel in haar eigen leven met het geloof brak, geldt als ‘verloren’ nu ze ‘ontkeerd’ is. Ze is het niet eens met de geloofskritiek van het Reformatorisch Dagblad, maar is toch positief over de discussie die er naar aanleiding van haar boek is ontstaan. ‘Ik vind het mooi dat door mijn boek in reformatorische kring wordt gediscussieerd, dat kun je op internet volgen. Ik ben ook heel leuk door het RD geïnterviewd, het voelt onmiskenbaar prettig als je met iemand praat die je afkomst door en door kent.’

Ik heb het boek gelezen, maar had na afloop toch het onbestemde 'gevoel' dat ze niet los is van haar/het geloof. Gezien haar stellige uitingen, moet ik het wel mishebben.
Het is jammer dat men (maar wie zijn dat?)_kan gaan denken dat dit een weergave is van een gemiddeld refo-gezin. Dat zou triest zijn, maar ik vind het meer triest dat Franca God niet meer gelooft. Dan kunnen wij praten en redeneren en discusseren, maar je kan iemand daar niet van overtuigen. Waar blijft anders het geloof?
Ik hoop en bid dat ze tot andere gedachten mag komen, juist door wat haar boek heeft 'losgemaakt'.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:Zelfs mijn evangelische collega is het aan het lezen. :huhu
Je hebt hem/haar niet kunnen tegenhouden?
(Zo enthousiast ben je er toch niet over?)
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Zelfs mijn evangelische collega is het aan het lezen. :huhu
Je hebt hem/haar niet kunnen tegenhouden?
(Zo enthousiast ben je er toch niet over?)

Ik hoop en bid dat wij de "Franca Treurs" jaloers mogen maken op een leven met de HEERE. De HEERE heeft geen lust in onze ondergang maar daarin dat wij ons bekeren en leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:De Daniël kan het natuurlijk ook niet iedereen van links naar rechts naar de zin maken. Feit is dat een dergelijk blad in de meeste kerken vooralsnog lijkt te ontbreken. En ja, als een artikel je niet zint, is het wel goedkoop en makkelijk om gelijk richting het hele blad te sneren.
De koers van het hele blad is soms wat onstabiel. Het is niet een incidenteel gebeuren, al lijkt het nu wat verder te gaan.
De koers loopt al vanaf het bestaan van Daniël (eind jaren 40 begin jaren 50) iets radicaler als men wenstte. In de begintijd
werd er tegen het lezen van Daniël GEWAARSCHUWD in de Saambinder. Niettenmin voorzag Daniël in een behoefte.
Ik lees zelf het blad ook als vanaf begin jaren 70, toen was het blad geaccepteerd, en werden er ook geen waarschuwingen
meer in de Saambinder geschreven.
Maar niet alles is verwerpelijk gelukkig. Er staat ook nog veel goeds in...
Ik ben het hier wel mee eens.
Het heeft, met name de vorige JBGG directeur Jan Mauritz, behoorlijk veel moeite gekost om de Daniël in de hele breedte van de GG geaccepteerd te krijgen.
Het is jammer, dat het blad zich nu met dergelijke artikelen gaat vervreemden van een substantieel deel van de achterban.
Zo, zo, je bent hier redelijk stellig.
Ik denk dat het met het "vervreemden van een substantieel deel van de achterban" nog wel mee valt. Daar ben ik wel bang voor als het gaat om de SB, maar dat is een andere discussie.

Maar jij bent ook heel stellig geweest dat het boek geen spiegel zou kunnen zijn. Als dan een kerkelijk jeugdblad dit wel zo ziet, kan ik me voorstellen dat het artikel jou niet positief overkomt ...
Toch moet je dan terughoudend zijn in je beoordeling daarvan, velen zullen het wel als een spiegel zien, en het genoemde artikel ook zo lezen.
Ik denk, Wilhelm, dat ik dan niet al mijn postings op de juiste wijze heb getypt.
Ik heb niemand ergens het recht ontzegd om dat boek als een spiegel, kapstok, deurmat, krabpaal of whatever te gebruiken. Enny de Bruin is in haar boekrecensie in het RD begonnen dat boek als een spiegel te bestempelen en velen roepen het haar na, ondanks de ontkenning van de schrijfster.
Het moge zo zijn, alleen is een spiegel voor mij geen doel, maar een middel. Mijn vraag blijft: wat zien we in deze spiegel wat we nog niet wisten?
Daar krijg ik eigenlijk geen antwoord op, behalve een soort l'art pour l'art. Ook dat recht ontzeg ik niemand, maar dan heeft het voor mij geen toegevoegde waarde en ook voor de Daniël niet.

Wat je terloopse opmerking over de Saambinder betreft, heb ik je wel eens vaker gewezen op onderzoeken, die haaks staan op dit soort uitspraken.

Terugkomend op de koers van de Daniël: het zij verre van mij om de Daniël maar enigszins in een kwaad daglicht te stellen. Als mijn eerdere posting zo overkwam, neem ik dat graag en van harte terug. Ik ben dolblij met dat blad voor onze jeugd en jonge mensen en er staan heel waardevolle artikelen in. Verder vind ik het fijn, dat de jeugdbond en de Daniël in bijna alle gemeenten een plaats heeft. Dat vooropgesteld.

Maar, in alle voorzichtigheid gesproken, er verschijnen wel eens artikelen die meer journalistiek dan koersbepalend van aard zijn. Dat is niet echt passend voor een kerkelijk jongerenblad en ik weet dat er gemeenten zijn die daar grote moeite mee hebben. Dat zijn uiteraard juist die gemeenten die nog maar net over de streep (van accepteren van de jeugdbond) heen zijn. En ik zou het zeer betreuren als die door dit soort artikelen weer de streep oversteken.

Misschien is het zo wat helderder.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:
Gian schreef:
Wellicht betaald het gros van de refoforummers er graag het dubbele voor, zo gek zijn ze van het boek.
Dit is wel een aardige constatering van je.
Daarmee onderstreep je namelijk wat ik eerder hier stelde, dat het refoforum geen juiste doorsnede is van de gereformeerde gezindte. Ik las namelijk, dat op de bijeenkomst in Hoevelaken nog geen 5% van de aanwezigen dat boek had gelezen.
En dat is sowieso al een deel van de gereformeerde gezindte, dat meer affiniteit heeft met dit onderwerp, dan gemiddeld, anders ga je niet je hele zaterdagavond eraan opofferen.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Gian schreef:
Dit is wel een aardige constatering van je.
Daarmee onderstreep je namelijk wat ik eerder hier stelde, dat het refoforum geen juiste doorsnede is van de gereformeerde gezindte. Ik las namelijk, dat op de bijeenkomst in Hoevelaken nog geen 5% van de aanwezigen dat boek had gelezen.
En dat is sowieso al een deel van de gereformeerde gezindte, dat meer affiniteit heeft met dit onderwerp, dan gemiddeld, anders ga je niet je hele zaterdagavond eraan opofferen.
Dat is een verkeerde conclusie.
De affiniteit van die mensen bestaat in een avondje uit. Men gaat naar kom-ook-avonden en daar was toevallig dit aan de hand. Uitzondering misschien Luther met zijn bekeringsdrang richting Franca.
Derhalve was dat een groep mensen die niet leest, want steeds uithuizig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef: Dat is een verkeerde conclusie.
De affiniteit van die mensen bestaat in een avondje uit. Men gaat naar kom-ook-avonden en daar was toevallig dit aan de hand. Uitzondering misschien Luther met zijn bekeringsdrang richting Franca.
over verkeerde conclusie gesproken
jij komt ook wel erg kort door de bocht zeg!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

henriët schreef:
refo schreef: Dat is een verkeerde conclusie.
over verkeerde conclusie gesproken
jij komt ook wel erg kort door de bocht zeg!
Leer mij de refo's kennen.
Het probleem is dat niemand zich verdiept in de materie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Leer mij de refo's kennen.
Het probleem is dat niemand zich verdiept in de materie.
Welke materie bedoel je precies?
Plaats reactie