Is dit wat de Bijbel over de doop zegt?learsi schreef:Meerdere keren is gezegd, dat (zelfs!) het aanbod van genade van God uit gaat.
De doop is in zekere zin een bouwtekening.Zichtbare Woordbediening. Daarin wordt uitgetekend wat de Heere kan en wil doen in het leven van de dopeling. Net zoals Hij dat in het geschreven Woord doet.
Nogmaals, is dit Bijbels: accepteren van je doop?learsi schreef:Let wel, het geloof maakt deel uit van de genade die de Here kan en wil werken. Dat belooft Hij, souverein, of de dopeling nu volwassen is, of een kind(teknon) is. Daarom ook belijdenis doen van geloof, als je als kind gedoopt bent.Dan accepteer je de doop en dus dat wat de Heere belooft en uitbeeld in de doop.
Dit gaat over het volk Israël. Dat is ons ten voorbeeld gesteld, namelijk voor hen die wel belijden christen te zijn, maar het niet in waarheid zijn. Dát is de les, maar het zegt niets vóór of tegen de kinderdoop. Oftewel: het punt van vergelijking is dit, dat je uitwendig deel kunt hebben aan het heil (zee/steenrots, doop/avondmaal), terwijl je daar innerlijk vreemd aan bent. Het punt van vergelijking is dus niet: bij het OT volk gingen de kinderen mee, bij het NT volk ook.laersi schreef:In de verbondsmatige(= reformatoriese) benadering is de doop als het doorgaan bij de Schelfzee. Zoals we weten , werden de kinderen in Egypte achtergelaten, omdat ze Gods reddend werk door de Schelfzee heen niet konden zien of bemerken? Nee, ze waren er natuurlijk bij.
Wederom, zegt de Bijbel dit, of is dit 'theologie'? Op zich is met dat laatste niet mis, maar het moet wel te herleiden zijn. Dat de doop ziet op een belofte waarmee men werkzaam moet zijn, is iets wat ik in de Bijbel niet terugvind. Wel dit: "Die zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt."laersi schreef:Zijn al die kinderen het geloof daardoor deelachtig geworden? Nee. Ze werden niet werkzaam met Zijn belofte die in de doop gezien werd. De doop is in die zin niet zaligmakend. Nooit. De doop richt de dopeling altijd op Gods belofte.
Ja, dat is het gevolg als de volwassendoop bijna geheel uit het zicht verdwenen is en de kinderdoop het 'normale' is geworden. Nogmaals, waar vind ik dit in de Schrift?learsi schreef:De doop is dan ook de bede om(!) de verwerkelijking van de belofte(in de doop uitgebeeld).
Het behoort niet tot de hoofdzaken van het geloof. Wel is het goed om jezelf af te vragen 'doen wij wat Jezus geboden heeft of zijn wij - onwetende - van het goede spoor afgedwaald?'.laersi schreef:Een strijd over wel of niet volwasen of kinderdoop lijkt mij niet nodig. Laten we er voor onszelf voor zorgen(de Heere wil het een ieder van ons geven), dat we mensen of ze nu gedoopt zijn of nog niet uit kunnen leggen wat de doop inhoudt.
Ik zeg niet dat de kinderdoop fout is. Ik heb wél vragen, vragen waarop ik nog geen bevredigend antwoord heb gehad.