Het negende uur

de orthodoxer

Het negende uur

Bericht door de orthodoxer »

Kennen jullie het boek: Het negende uur van Pieter Nouwen?

Zo ja, wat vind je er van???
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Ik kan me vaag iets herinneren van een vuurtorenwachter. Is dat deze titel of een andere?
Verder is er ook een boek over de verloren zoon van Henri Nouwen. Dat zou een geweldig mooi boek zijn (heb ik me laten vertellen).:!
Adje

Bericht door Adje »

Is erg mooi, orthodoxer... Maarre, zijn we niet een paar maanden te laat ;)?

Gaat over de Mattheus, Gerrie.
Zoeker

Bericht door Zoeker »

"Het negende uur" vind ik een geslaagde novelle. Ik heb 'm in één ruk uitgelezen. Christelijke nederlandse literatuur is mega zeldzaam. Maar dit boek behoort er zeker toe. De tegenstelling tussen de personen Bach en Schneider is goed uitgewerkt.
Je kunt discussiëren of Schneider nu wel of niet goed terechtgekomen is.
Al met al een boek dat je wel gelezen moet hebben, als je tenminste iets met Nederland (en dus ook met het Nederlandse) hebt.
(Blijf ook wel wereldliteratuur lezen.)
Ik vond het over het algemeen een heel goed geschreven boek. Met een goede boodschap, een knappe compositie en een goede spanningsboog. Echt een aanrader!!!
de orthodoxer

Ik heb het boek ook in een ruk uitgelezen, alleen mijn (schoon) ouders en vriendin vonden het maar niks. De voorkant van het boek kon niet etc.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Echt een supermooi boek. Alleen ik vraag me af of er ook wat mee gedaan wordt.
Bijvoorbeeld in de boekenbijlage bij de EOvisie zat een (positieve)recensie van dit boek, en dan zag ik afgelopen zaterdag Cor de Haan alweer voor Nederland Zingt staan.
En mensen gaan net zo makkelijk naar een uitvoering van de Mattheus Passion die minder duur is door niet christelijke mensen uitgevoerd.

Dan leer je er toch niks van..

Lebaoth

:sni
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Adje

Bericht door Adje »

En mensen gaan net zo makkelijk naar een uitvoering van de Mattheus Passion die minder duur is door niet christelijke mensen uitgevoerd.

Dan leer je er toch niks van..
Verklaar u nader....
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

volgens mij was de strekking zo'n beetje om iets meer naar de bedoeling van Bach (soli Deo gloria!!) te kijken... ik begrijp niet hoe mensen het met dit boek helemaal eens kunnen zijn en vervolgens net zo makkelijk naar een Mattheus-passion gaan uitgevoerd met het R'dams philharmonisch orkest o.i.d.

Maargoed, misschien ben ik de enige..
de orthodoxer

Nou je bent niet de enige, want ik denk er ook zo over.
Juist die strekking van Nouwen dat je als niet-christen de Mattheus Passion niet uit kan voeren, vind ik heel helder en duidelijk.
Lies

Bericht door Lies »

Nou..sorry hoor, maar volgens mij gaat het erom dat een anti-christ de matteuspassion niet kan zingen (nadruk op zingen). Bij zingen speelt emotie een rol, bij een orkest in principe niet zo heel veel. En blijkbaar kan de passion ook heel mooi klinken als het door een anti-christ gezongen wordt zoals Edward Schneider, want dat wordt duidelijker beschreven...
Tuurlijk kun je dan best naar de matteuspassion gaan, uitgevoerd door een niet-christelijk koor of orkest.
Kikker

Bericht door Kikker »

Om half 8 vandaag heb ik Het Negende Uur uitgekregen. Wát een boek zeg.
Toen herinnerde ik me deze discussie te hebben gezien. Dus lees ik die even. En op het moment staat bij mij de Matteuspassion aan, die klinkt nu een beetje anders. Ben echt van dat boek onder de indruk.

groetjes allemaal van froggy de kikker
Hans van Gemerden

Bericht door Hans van Gemerden »

Hoi!

Ik heb nog een andere vraag na het lezen van het Negende Uur. Ik vond het een verschrikkelijk mooi boek overigens.

In het begin van het boek wordt de kruisiging van Jezus beschreven. Er staat dan dat Hij brulde en schreeuwde op het kruis vanwege de pijn. Aan het eind van het boek (als Schneider overlijdt en bij het kruis staat) staat er dat Hij zijn mond niet opendeed. Dit laatste is mijn inziens in overeenstemming met wat de Bijbel zegt.
Maar wat is de bedoeling van het anders opschrijven aan het begin van het boek? Ik begrijp dat niet helemaal.

Groet, Hans
Kikker

Bericht door Kikker »

Oorspronkelijk gepost door Hans van Gemerden
Hoi!

Ik heb nog een andere vraag na het lezen van het Negende Uur. Ik vond het een verschrikkelijk mooi boek overigens.

In het begin van het boek wordt de kruisiging van Jezus beschreven. Er staat dan dat Hij brulde en schreeuwde op het kruis vanwege de pijn. Aan het eind van het boek (als Schneider overlijdt en bij het kruis staat) staat er dat Hij zijn mond niet opendeed. Dit laatste is mijn inziens in overeenstemming met wat de Bijbel zegt.
Maar wat is de bedoeling van het anders opschrijven aan het begin van het boek? Ik begrijp dat niet helemaal.

Groet, Hans
Hela wat een goeie vraag zeg. Kijk ik had bij dat begin ook iets van huh? what is zis? En dat het woord 'dierlijk' werd gebruikt vond ik toch echt wat minder prettig.
Maar ik krijg als het goed is nog lessen over het boek, dus straks ben ik expert! ;)
Dan mag je me alles vragen.
Hans van Gemerden

Bericht door Hans van Gemerden »

Ik ben benieuwd!
Plaats reactie