Afgewezen schreef:Joannah schreef:Afgewezen schreef:Beste huisman en Joannah, dit is natuurlijk geen discussiëren meer: iemand het mes op de keel zetten en luid roepen 'jaaaah, erken het maar, je hangt de vervangingstheologie aan!'.
Als het zó moet, wissel ik geen woord meer met jullie.

maar je begint zelf al om steeds vager te worden en uiteindelijk wedervragen te stellen ipv duidelijk te zeggen wat je nu eigenlijk denkt.
Dat is ook geen discussieren.
Ik vind het absurd dat iemand zijn trots hoog houdt in een forum, waar niemand je kent.
Volgens mij ben ik in het algemeen nogal duidelijk in mijn stellingnames.

En verder heb ik er geen enkel probleem mee als jullie vinden dat ik de vervangingstheologie aanhang, wat dat ook moge wezen. Ik wel moeite met de vreemde, emotionele reactie van jullie kant die daarmee gepaard gaat.
Het gaat om de Schrift en om argumenten uit de Schrift en niet om de vraag 'in welk hokje duw ik mijn tegenstander' of 'welk etiketje plak ik op zijn of haar visie'?
En nu weer terug naar het onderwerp graag.
Mijn "vreemde, emotionele reactie" is omdat de vervangingstheologie in zijn meest extreme vorm (waar ik jou echt niet van beschuldig) b.v in de RK kerk er voor gezorgd heeft dat 2000 jaar lang het Joodse volk vervolgd is juist ook door de kerk.
En dat zelfs de verschrikkelijke Holocaust kon plaatsvinden in een "Christelijk" Europa.
Een joods Rabijn verwoorde deze theologie zeer kernachtig :Als er beloften in de Bijbel staan voor Israël lezen ze Kerk , als
er bedreigingen en oordeel wordt afgekondigd over Israël lezen ze Joodse volk.
En helaas heeft deze theologie een verschrikkelijke uitwerking gehad.
Laten wij bidden voor het Joodse volk dat zij tot aanneming mogen komen van Jezus als ook hun Messias.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.